Jack Miller (P1): ‘Het belangrijkste is om met koude banden meteen hard te pushen’

399
Jack Miller - Le Mans | foto© motogp.com

Jack Miller was vrijdag na afloop van de eerste dag op het Bugatti Circuit in Le Mans de snelste MotoGP coureur. In de regenachtige eerste vrije training was de Australiër al snel onderweg waarna hij in de tweede vrije training op een opdrogende baan één van de meest indrukwekkende coureurs was.

In oktober naar Frankrijk om te racen is meestal vragen om problemen. Heel groot waren die problemen vandaag niet maar echt gunstig waren de weersomstandigheden absoluut niet. De eerste vrije training werd verreden in de regen met een buitentemperatuur van zo’n 11°C en een asfalttemperatuur van slechts 14°C.







In de middag klaarde het enigszins op maar veel warmer was het zeker niet. De Moto3 coureurs verreden hun tweede vrije training vrijwel in het geheel op slicks waardoor de MotoGP coureurs in de beginfase van hun sessie ook met slicks de baan op gingen. Echter vielen er een aantal druppels op het Franse circuit waardoor iedereen weer de pits in dook voor een setje regenbanden. Na ongeveer een kwartier leek er toch een droog spoor te ontstaan waarna Jack Miller één van de eerste coureurs was die besloot het weer te proberen op slicks.

Het was een indrukwekkende vertoning van de Australiër die loepzuiver over de droge lijn reed en ronde na ronde zijn tijd verder wist aan te scherpen. Uiteindelijk was de Pramac Racing coureur met een 1’34.356 de snelste MotoGP coureur van de dag.

Jack Miller: “Ik heb een goede ronde kunnen rijden. Ik ben heel tevreden met hoe de machine hier aanvoelt. Het was een lastige dag met in de ochtend natte omstandigheden en in de middag half-half. Ik heb eigenlijk weinig te klagen momenteel. Het was belangrijk om vanochtend veel ronden te rijden in de volledig natte omstandigheden omdat we al heel lang geen regen meer hebben gehad, met de GP20 hebben we heel weinig in regenachtige omstandigheden gereden. We hebben vandaag belangrijk werk verricht.

Je krijgt geen punten op vrijdag maar het is wel belangrijk voor het verloop van het weekend en eventuele doorgang naar Q2. Het was goed om te merken dat ik vandaag de banden gauw op temperatuur kon krijgen in tegenstelling tot vorig weekend in Barcelona. Wanneer ik de banden snel op temperatuur krijg kun je meteen pushen en het voelt goed om dat onder controle te hebben. Vooral in de eerste ronde uit de pits moet je meteen weten waar de droge lijn is zodat je daar al kunt pushen.

Het belangrijkste is de voorkant, zodra je je machine op de lijn kunt houden kun je pushen. Als je een machine hebt die niet stuurt is het een ramp, maar wanneer je in staat bent om je machine ook op de ideale lijn te houden kun je de voorband behoorlijk forceren zodat de temperatuur wordt opgebouwd. Het is gevaarlijker wanneer je de baan op gaat en je bent er niet 100% van overtuigd dat het kan, dan push je niet zo hard en blijven je banden koud.”

De derde vrije training voor de MotoGP klasse op het Bugatti Circuit in Le Mans gaat zaterdagochtend om 09:55 uur van start met de vierde vrije training en aansluitend beide kwalificatiesessies om 13:30 uur.

 

Handige links SHARK Helmets Grand Prix de France 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek 

* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar [email protected] kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App