Jack Miller (P3): “In tegenstelling tot een paar jaar geleden wil iedereen nu een Ducati”

3019
Jack Miller - Circuit Ricardo Tormo | foto© Ducati Corse

Jack Miller is zondagmiddag als derde gefinisht in de laatste MotoGP race van 2021 op het Circuit Ricardo Tormo in Valencia. De Australiër maakte er daarmee achter merkgenoten Pecco Bagnaia en Jorge Martin net als in de kwalificatie een Ducati 1-2-3 van.

In de laatste MotoGP race van het jaar is Jack Miller als derde gefinisht. De Australiër startte voor de derde achtereenvolgende keer vanaf de eerste rij en wist uiteindelijk ook als derde over de streep te komen. Heel gemakkelijk had hij het niet want in de beginfase van de race viel hij terug naar de zesde plaats.







Joan Mir, Alex Rins en Fabio Quartararó kwamen langszij en het leek erop dat een podiumfinish langzaam maar zeker buiten bereik kwam. Toch kwam de Ducati Lenovo coureur sterk terug en wist hij weer af te rekenen met Quartararó en Mir. Rins kwam voor hem ten val waardoor hij die plaats cadeau kreeg, maar genoegen nemen met de derde plaats deed Miller niet.

In de slotfase van de race reed hij heel kort achter Jorge Martin en was hij naarstig op zoek naar de ideale plaats om de Spanjaard te passeren. Echter maakte hij in de laatste ronde zelf een foutje waardoor hij de derde plaats besloot te accepteren. Dit betekende de eerste 1-2-3 voor Ducati in de MotoGP klasse en Miller stelde daarmee de vierde plaats in het kampioenschap veilig.

Een goed seizoen van de Australiër dat vooral een goede begin- en eindfase kende. Er werden twee zeges behaald in Jerez en Le Mans met een podiumplaats in Barcelona waarna hij in de laatste twee races van het seizoen opnieuw twee keer op het podium eindigde.

Jack Miller: “Ik ben heel blij om deel uit te maken van dit historische podium, geweldig om drie Ducati’s in de top drie te zien. Het is fantastisch voor iedereen bij Ducati, het team en alle ingenieurs die zo hard gewerkt hebben. Als je kijkt naar hoe het ging in de jaren 2011, 2012, 2013, 2014 waar het zo moeilijk was, en hoe het nu gaat waar we met zoveel machines sterk zijn, is dat geweldig.

Toen ik naar de MotoGP kwam was de Ducati zeker niet één van de machines die je het liefste wilde hebben. Als je het nu ziet: iedereen wil op een Ducati zitten. Zo ziet de situatie er nu uit. Het komt aan op de rijders, de ingenieurs, het team en hoe we de laatste jaren gewerkt hebben. Het voelt geweldig om hier deel van uit te maken.

Valencia is een speciaal circuit voor mij, maar in de eerste paar ronden was ik als een kat die in het nauw werd gedreven. Ik probeerde Jorge [Martin] te passeren maar hij sloeg meteen terug, daarvan raakte ik wel een beetje van slag. Vervolgens had ik een moment waar ik de voorkant van de machine verloor en ik vervolgens wijd ging. Toen kwamen er een hoop Suzuki’s en Yamaha’s langszij en had ik even niet door wat er allemaal gebeurde.

Ik probeerde me weer te concentreren en ik deed met name in bocht 13 en bocht 1 behoorlijk voorzichtig, om de banden zo lang mogelijk heel te houden. Ik kon me dit van het verleden herinneren met Marc [Márquez]. Hij was op die punten behoorlijk langzaam en ik kon toen makkelijk naar hem toe rijden, later in de race was hij daar juist veel sneller.

Ik probeerde vandaag de lange adem te hebben maar het hielp zeker niet dat ik in de beginfase zo ver terugviel. Ik had een beetje mazzel met de crash van Alex [Rins]. Op een bepaald moment van de race zag ik dat er nog veertien ronden te gaan waren, de volgende keer dat ik keek waren het nog maar twee ronden en wist ik dat ik hoog nodig iets moest doen.

In de laatste ronde ging ik het rechte stuk op en reed ik heel dicht op Jorge. Ik was zo gefocust op het rijden van de juiste lijn dat ik vergat het ‘ride height device’ te activeren. In tegenstelling tot eerdere ronden begon de machine daardoor ineens een wheelie te maken en ik begreep maar niet wat er gebeurde. Toen ik het doorhad moest ik al bijna weer remmen dus had dat niets opgeleverd. Jorge had hierdoor net genoeg marge en ik kon nergens meer aanvallen.

Ik besloot om de machine veilig thuis te brengen en zo de vierde plaats in het kampioenschap veilig te stellen. Het had natuurlijk beter gekund maar ook met Pecco [Bagnaia] tweede in het kampioenschap, de constructeurstitel en het teamkampioenschap is uiteindelijk toch een goed jaar geweest. Veel mensen twijfelden aan het feit dat Pecco en ik in het fabrieksteam werden geplaatst maar ik denk dat we het wel redelijk hebben gedaan dit jaar.”

De MotoGP coureurs hebben nu een paar dagen rust, maar het seizoen 2022 staat alweer voor de deur. Komende donderdag en vrijdag zullen alle coureurs en teams een tweedaagse test afwerken op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto waarna de winterstop wel echt kan beginnen.

 



Handige links Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

 



Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter