Joan Mir (P2): “Als we iets vinden bij acceleratie zijn we heel sterk”

1368
Joan Mir - Red Bull Ring | foto© Suzuki Racing

Joan Mir eindigde vrijdag tijdens de eerste dag van de Grand Prix of Styria als tweede op de tijdlijst in de MotoGP klasse. Naast dat de huidig wereldkampioen zich heel sterk voelde op de Red Bull Ring was er ook reden voor bezorgdheid wat betreft de veiligheid als het regent op het Oostenrijkse circuit.

Nadat Team Suzuki Ecstar coureur Joan Mir op zondag 27 juni als derde over de finish kwam op het TT Circuit Assen was het op vrijdag 6 augustus weer de eerste keer dat hij op zijn Suzuki GSX-RR zat. De huidig wereldkampioen had niet veel tijd nodig om weer te wennen aan zijn machine en sloot de eerste vrije training af met de tweede rondetijd. Een echt grote verrassing was dat niet aangezien Mir vorig jaar aan de leiding reed in de MotoGP race op de Red Bull Ring voordat toen de rode vlag werd gezwaaid; hijzelf en de Suzuki zijn dus sterk op het Oostenrijkse circuit.







Ook in de tweede vrije training in regenachtige omstandigheden was Mir sterk, hierin noteerde hij de derde rondetijd. Toch was hij na afloop niet echt te spreken over de Red Bull Ring in de regen en hij baart zich dan ook stevige zorgen voor een mogelijke regenrace op zondag.

Joan Mir: “Ik ben tevreden met hoe het vandaag gegaan is, meteen vanaf de eerste exit voelde ik me comfortabel met de machine en kon ik constante en snelle rondetijden rijden. Het is een goed punt om te beginnen, de basissetup van de machine is goed. ‘s Middags in de natte en gemixte omstandigheden was het wat moeilijker, maar het was belangrijk om erachter te komen welke banden het beste zullen werken in de regen. Het lijkt er namelijk op dat het zondag gaat regenen, dus het is belangrijk om de verschillende omstandigheden te ervaren. We hebben goed werk geleverd vandaag dus ik voel me goed.

Ik voel me sterk bij het aanremmen, maar ook in het bochtige gedeelte van sector zijn we niet slecht. Waar we nog iets moeten vinden is in het gedeelte van de acceleratie, daar verliezen we wat. Als we daar iets kunnen verbeteren zullen we heel sterk zijn. Het holeshot device zal daarbij helpen, het is natuurlijk niet voor niets dat alle andere fabrikanten het gebruiken, maar het zal geen gigantische revolutie zijn.”

Nou is het toevallig dat teamgenoot Alex Rins daar in zijn media debrief wat over losliet. Al voorafgaand aan dit weekend werd gespeculeerd dat Suzuki eindelijk het ‘holeshot device’ naar Oostenrijk zou brengen. Dit is een mechanisme dat de achterkant van de machine laat zakken bij de start zodat het zwaartepunt lager is en er beter en harder geaccelereerd kan worden. Echter kan dit mechanisme tegenwoordig niet alleen bij de start gebruikt worden, ook kunnen de vijf andere fabrikanten (Ducati, Yamaha, KTM, Honda en Aprilia) dit gebruiken tijdens een ronde. Bij het uitkomen van een bocht wordt de achterkant met een hendeltje aan het stuur naar beneden gebracht zodat er minder sprake is van wheelie en er dus harder geaccelereerd kan worden.

Rins gaf aan dat een halfuur voor de start van FP2 de onderdelen arriveerden vanuit Japan arriveerden bij de Suzuki pitbox. De monteurs zijn na de sessie meteen aan de slag gegaan om de machines klaar te maken zodat Rins en Mir dit nieuwe mechanisme zaterdagochtend in FP3 voor het eerst kunnen gebruiken.

Waar landgenoot Aleix Espargaró al aangaf liever niet te willen racen als het regent was ook Mir zeker niet te spreken over de omstandigheden wanneer het regent op het Oostenrijkse circuit. De voorspellingen zijn dat het zondag flink gaat regenen in Spielberg.

Joan Mir: “In de regen is het hier echt gevaarlijk. Voornamelijk in de eerste bocht is het gevaarlijk omdat het daar heel glad is maar ook bocht 3. Als je daar alleen crasht is het geen probleem maar als je in een groep zit is het daar heel gevaarlijk. Ik weet niet wat we moeten doen, maar ik denk dat de veiligheid momenteel niet goed genoeg is in de regen.”

Zaterdagochtend om 09:55 uur gaat de derde vrije training van start voor de MotoGP klasse op de Red Bull Ring. De vierde vrije training met aansluitend beide kwalificatiesessies gaat om 13:30 uur van start.


Handige links Michelin Grand Prix of Styria:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter