Joan Mir (P2): “Ik heb alles gegeven, Jorge was sterker vandaag”

1536
Joan Mir - Red Bull Ring | foto© Suzuki Racing

Joan Mir wist zondagmiddag als tweede over de finish te komen in de MotoGP race op de Red Bull Ring. De Suzuki coureur zette alles op alles om zijn eerste overwinning van het seizoen te behalen maar moest uiteindelijk toch buigen voor landgenoot Jorge Martin.

Als Joan Mir zijn wereldtitel wil prolongeren dan moet hij gauw veel punten goed gaan maken op WK leider Fabio Quartararó. De Spanjaard reed zondagmiddag een zeer sterke race en kwam als tweede over de finish achter racewinnaar Jorge Martin. Heel veel punten kon hij niet goedmaken op Quartararó aangezien de Fransman als derde eindigde, een inhaalslag van vier punten dus. Hiermee staat Mir momenteel derde in het kampioenschap met 121 punten, een achterstand van 51 punten op de 172 van Quartararó.







Hoe dan ook was dit een belangrijk resultaat voor zowel Mir als zijn werkgever Suzuki. Na de derde plaats in Assen is dit het tweede podium op rij en zijn vierde dit seizoen. De verdedigend wereldkampioen deed er alles aan om zijn eerste overwinning van het jaar te behalen maar Jorge Martin en de Ducati bleken toch een maatje te groot te zijn.

Joan Mir: “Ik ben heel blij, dit is een heel belangrijk podium. Vooral omdat het team en de mensen in Japan heel hard hebben gewerkt. Het is dan een mooi cadeau voor iedereen om hier op het podium te staan en tijdens de race mee te strijden voor de overwinning. Ik ben daar heel trots op.

In de race heb ik echt alles gegeven, maar Jorge [Martin] was vandaag sterker. In het begin van de race kon ik hem best wel comfortabel volgen maar daarna ging ik een paar keer wijd. Twee ronden achter elkaar ging ik wijd en ik denk dat ik daar mijn kansen heb verspild. We waren er dichtbij vandaag maar het was niet genoeg. We moeten blijven leren en blijven verbeteren. De machine, ikzelf en het hele totaalpakket. We moeten sterker zijn en volgend weekend weer voor de winst gaan.”

Het ging dit weekend bij Suzuki voornamelijk om het nieuwe Ride height device, een mechanisme dat de achterkant kan laten zakken zodat het zwaartepunt lager ligt en de acceleratie bevorderd wordt. Suzuki was de laatste fabrikant die dit introduceerde, andere fabrikanten werken hier al langere tijd mee. Het moge duidelijk zijn dat dit nieuwe onderdeel goed werkte, zowel Alex Rins als Joan Mir waren hier dan ook lyrisch over.

Joan Mir: “Het mechanisme is geen verbetering ten opzichte van de concurrentie, we staan nu eindelijk pas op gelijke voet. We moeten dit mechanisme nu verder door ontwikkelen want dit is pas het eerste prototype, het kan nog beter. Verder moeten we aan de details van de machine werken. Onze concurrentie heeft hier al veel meer ervaring mee dus we hebben de informatie hard nodig. Maar het heeft vandaag goed geholpen, we hadden vooraf niet verwacht dat we dit het hele weekend zouden gebruiken omdat het nieuw is. In Japan hebben ze het niet heel uitvoerig kunnen testen want er was niet zoveel tijd. Ik wilde het in iedere ronde gebruiken om zo meer informatie te verzamelen. Ik ben blij dat het uiteindelijk heeft gewerkt.”

Komend weekend wordt er opnieuw een Grand Prix weekend verreden op de Red Bull Ring, de elfde van dit seizoen. Vrijdagochtend komen de coureurs voor het eerst weer in actie voor de eerste vrije training op het Oostenrijkse circuit.


Handige links Michelin Grand Prix of Styria:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter