Marc Márquez (P6): “Tot dusver zijn al mijn crashes tijdens de races dit jaar niet mijn schuld geweest”

7262
Marc Márquez aan de leiding in de Sprint race voor Jorge Martin - Circuito de Jerez - Ángel Nieto | © Randy van Maasdijk

Marc Márquez was zaterdagmiddag op weg naar zijn eerste overwinning voor Ducati totdat hij vier ronden voor het einde onderuitging. Voor het derde weekend op rij is de Spanjaard tijdens een racesituatie ten val gekomen maar volgens hem iedere keer buiten zijn schuld om.

Het leek zaterdag de perfecte dag te worden voor Marc Márquez op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto. In de ochtend behaalde hij de 93e pole position van zijn carrière en de eerste in dienst van Gresini Racing Ducati. De Spanjaard was in de natte omstandigheden het sterkst en mocht daardoor vanaf de eerste plaats op de grid vertrekken.







Echter kwamen Brad Binder en Jorge Martin beter van hun plaats waardoor Marc Márquez in de openingsfase de derde plaats bezette. In de tweede ronde zette Márquez de aanval in op Binder in bocht 9 (Curva Ángel Nieto) en in bocht 13 (Curva Jorge Lorenzo) wist hij een tegenaanval van de Zuid-Afrikaan meteen te pareren. Hierdoor schoof de achtvoudig wereldkampioen op naar de tweede plaats en werd de jacht op Jorge Martin ingezet.

Het duurde tot in de zevende ronde toen Márquez bij het achterwiel van Martin aanbeland was en hij meteen in bocht 9 toesloeg. Al gauw werd een voorsprong opgebouwd en zat de Spanjaard op rozen, op jacht naar een eerste overwinning in ruim 2,5 jaar en een eerste zege met Gresini Racing. Zo ver zou het niet komen want in de negende ronde verloor Márquez de voorkant van zijn Desmocedici GP23 in bocht 9. Het betekende niet het einde van zijn race maar de gedroomde zege kwam er niet.

Marc Márquez: “We kwamen dichterbij de overwinning dan Austin maar het was nog niet genoeg. Ik kwam slechts vier ronden tekort voor een perfecte dag. Het positieve is dat ik een hele goede dag heb gehad met pole position en we weten dat ik nu snel ben in natte omstandigheden. In de race waren wij de snelste maar helaas kon ik ‘m niet uitrijden. Ik had het moeilijkste gedeelte al uitgevoerd maar ging onderuit in het makkelijke gedeelte van de race. Ik heb een nat gedeelte geraakt en ben daardoor de voorkant verloren. Dat is voor de meeste coureurs het geval geweest maar het belangrijkste is dat we steeds dichterbij de overwinning komen.”

Van vrijdagavond tot en met zaterdagochtend had het veel geregend op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto en het Zuid-Spaanse circuit staat erom bekend dat er water omhoogkomt vanuit de grond wanneer de zon op het asfalt schijnt. Dat was ook nu het geval en de oorzaak van de maar liefst vijftien (!) crashes in de Sprint race.

Marc Márquez: “Ik had gedurende de hele race die natte plek niet gezien. Bij het insturen voor de bocht had ik er eentje gezien maar bij het uitkomen niet. In de bewuste ronde remde ik wat eerder en hield ik wat meer bochtensnelheid waardoor ik misschien tien centimeter van mijn eerdere lijn afweek. Ik weet niet of ik die plek al eerder had geraakt want ik was niet heel hard aan het pushen. Toen ik de voorkant verloor kon ik de motor helaas niet overeind houden maar alsnog zijn we als zesde geëindigd dus het is nog best oké.”

Ondanks dat een overwinning in deze Sprint race binnen handbereik kon Márquez deze teleurstelling gauw verwerken. Hij ziet zijn crashes in Portimão (incident met Pecco Bagnaia), Austin (remprobleem) en hier in Jerez (natte plek) niet als zelfveroorzaakt.

Marc Márquez: “Ik begrijp het sinds Austin en ik ben mentaal sterk genoeg om hiermee om te gaan. In de eerste twee races probeerde ik gewoon constant te zijn en de dingen om me heen te leren maar vanaf Austin neem ik meer risico’s en dan stel je jezelf bloot aan de limiet, en kun je crashen. Ik begrijp dat mensen er hun mening over hebben maar ik volg mijn plan, en nu ben ik snel. Mijn grootste zorgen voor dit seizoen was of ik nog wel snel kon zijn en dat is nu zo, nu moet ik werken aan het constant zijn. Het positieve is dat alle crashes die ik tijdens de afgelopen races heb gehad waren niet omdat ik te hard pushte, het had telkens te maken met iets buiten mijn macht.”

Na zijn crash pakte Márquez zijn Ducati weer op en maakte hij weer meerdere posities goed. Er werd contact gemaakt met Joan Mir waarvoor hij een penalty (één positie teruggeven) kreeg en ook Miguel Oliveira kreeg de ‘Márquez-behandeling’.

Marc Márquez: “Ik heb niet zoveel fysiek contact gehad met de andere rijders, maar één keer en dat was [Joan] Mir. Bijna met [Miguel] Oliveira maar niet helemaal, dat is anders. Met Mir was dezelfde situatie als met [Brad] Binder: hij (Binder) haalde me in en toen ik hem zag zette ik mijn motor rechtop. Ik probeerde Mir op een nette wijze in te halen maar hij liet de remmen los en stuurde in waardoor we elkaar raakten. Het was mijn fout maar soms moet je dat aan zien komen. In het geval met Binder had ik ook in kunnen sturen maar dan zou ik nog meer tijd verliezen dus soms moet je dat kunnen voorzien. Ik heb de straf genomen en het was een prima besluit van de Stewards want ik kon een positie teruggeven en deze meteen weer terugpakken.”

In de twaalf ronden lange Sprint race stonden alle coureurs op de soft-compound achterband maar voor de 25 ronden lange Grand Prix zullen medium-compound achterbanden benodigd zijn. Of hij net zo sterk zal zijn als vandaag is ook voor Márquez nog maar een vraag.

Marc Márquez: “Het is voor iedereen nog een vraagteken. Ik verwacht dat de grip morgen beter zal zijn maar met de medium-compound achterband is het nog maar even afwachten wat we kunnen. Die band is heel constant maar één van de belangrijkste dingen zal de start zijn. Van de jongens die vooraan staan is Jorge Martin de sterkste.”

Omdat Fabio Quartararo met te lage bandenspanning had gereden kreeg de Fransman een tijdstraf van acht seconden en werd Dani Pedrosa uiteindelijk als derde geklasseerd.

Marc Márquez: “Het is jammer voor Dani dat hij niet op het podium stond. Voor hem zal het niet zoveel uitmaken of hij derde of vierde is geworden, om het hele publiek voor zich te hebben is denk ik belangrijker. Ik ben blij voor Dani en mijn felicitaties aan hem.”

De MotoGP coureurs komen zondagochtend om 09:40 uur in actie op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto voor een tien minuten durende warm-up sessie. De Grand Prix gaat ‘s middags om 14:00 uur van start.



zs-728x90



Handige links Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag



collin-veijer



  • MotoGP podium
  • MotoGP podium
  • MotoGP podium
  • MotoGP podium
  • MotoGP podium
  • MotoGP podium
  • MotoGP podium
  • MotoGP podium
  • MotoGP podium
  • MotoGP podium
  • MotoGP podium
  • MotoGP podium
  • MotoGP podium
  • MotoGP podium
  • Parc Fermé
  • Parc Fermé
  • Parc Fermé
  • Parc Fermé
  • Parc Fermé
  • Parc Fermé
  • Parc Fermé
  • Parc Fermé
  • Parc Fermé
  • Parc Fermé
  • Parc Fermé
  • Parc Fermé
  • Parc Fermé
  • Parc Fermé
  • Parc Fermé
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • Sfeer
  • Sfeer
  • Sfeer
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 podium
  • Moto3 podium
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • #26 Dani Pedrosa - (SPA) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #26 Dani Pedrosa - (SPA) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #26 Dani Pedrosa - (SPA) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #26 Dani Pedrosa - (SPA) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #26 Dani Pedrosa - (SPA) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #26 Dani Pedrosa - (SPA) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #26 Dani Pedrosa - (SPA) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #42 Alex Rins - (SPA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ Team - Yamaha YZR-M1
  • #42 Alex Rins - (SPA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ Team - Yamaha YZR-M1
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Pertamina Enduro VR46 MotoGP™ Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Pertamina Enduro VR46 MotoGP™ Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Prima Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP24
  • start MotoGP Race
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP23
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Prima Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP24
  • #31 Pedro Acosta - (SPA) - GASGAS Factory Racing Tech3 - KTM RC16
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP24
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP24
  • #26 Dani Pedrosa - (SPA) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW-Idrofoglia Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #54 Fermin Aldeguer - (SPA) - SpeedUp Racing - Boscoscuro
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW-Idrofoglia Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - RW-Idrofoglia Racing GP - Kalex
  • #80 David Alonso - (SPA) - GASGAS Aspar Team - GasGas RC 250 GP
  • #21 Alonso Lopez - (SPA) - SpeedUp Racing - Boscoscuro
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #96 Daniel Holgado - (SPA) - Red Bull KTM Tech3 - KTM RC 250 GP
  • #31 Pedro Acosta - (SPA) - GASGAS Factory Racing Tech3 - KTM RC16
  • podium RookieCup
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Prima Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP24
  • #31 Pedro Acosta - (SPA) - GASGAS Factory Racing Tech3 - KTM RC16
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Prima Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP24
  • uitslag MotoGP Sprint (VLNR) Acosta - Martin - Quartararo
  • QP Moto2 (VLNR) Arenas -
  • Tio Pepe
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #75 Albert Arenas - (SPA) - QJMOTOR Gresini Moto2 - Kalex
  • #96 Jake Dixon - (GBR) - GASGAS Aspar Team - Kalex
  • #54 Fermin Aldeguer - (SPA) - SpeedUp Racing - Boscoscuro
  • #54 Fermin Aldeguer - (SPA) - SpeedUp Racing - Boscoscuro
  • #54 Fermin Aldeguer - (SPA) - SpeedUp Racing - Boscoscuro
  • #75 Albert Arenas - (SPA) - QJMOTOR Gresini Moto2 - Kalex
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • QP Moto3 (VLNR) Munoz - Alonso - Veijer
  • #80 David Alonso - (SPA) - GASGAS Aspar Team - GasGas RC 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • Tio Pepe
  • #64 David Munoz - (SPA) - BOÈ Motorsports - KTM RC 250 GP
  • Intercontinental Games Persconferentie
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP23
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP23
  • Valentino Rossi
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP23
  • #73 Alex Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP23
  • #42 Alex Rins - (SPA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ Team - Yamaha YZR-M1
  • Brembo
  • #36 Angel Piqueras - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • Akrapovic
  • Vleugel Honda
  • Regenachtige start van de dag
  • #31 Adrian Fernandez - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #80 David Alonso - (SPA) - GASGAS Aspar Team - GasGas RC 250 GP
  • #66 Joel Kelso - (AUS) - BOÈ Motorsports - KTM RC 250 GP
  • #6 Ryusei Yamanaka - (JPN) - MT HELMETS - MSI - KTM RC 250 GP
  • #3 Sergio Garcia - (SPA) - MT Helmets - MSI - Boscoscuro
  • #10 Nicola Carraro - (ITA) - MTA TeamI - KTM RC 250 GP
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 David Munoz - (SPA) - BOÈ Motorsports - KTM RC 250 GP
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP24
  • #26 Dani Pedrosa - (SPA) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP24
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #6 Stefan Bradl - (DEU) - Team HRC - Honda RC213V
  • aero ktm
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Pertamina Enduro VR46 MotoGP™ Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Prima Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP24
  • #73 Alex Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP23
  • #88 Miguel Oliveira - (PRT) - Aprilia Racing Independent Team - Aprilia RSGP
  • #96 Daniel Holgado - (SPA) - Red Bull KTM Tech3 - KTM RC 250 GP
  • #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #85 Xabi Zurutuza - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - KTM RC 250 GP
  • #48 Ivan Ortola - (SPA) - MT HELMETS - MSI - KTM RC 250 GP
  • #22 David Almansa - (SPA) - Rivacold Snipers Team - Honda NSF 250RW
  • #24 Tatsuki Suzuki - (JPN) - LIQUI MOLY Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #28 Izan Guevara - (SPA) - GASGAS Aspar Team - Kalex
  • #16 Joe Roberts - (USA) - OnlyFans American Racing Team - Kalex
  • #24 Marcos Ramirez - (SPA) - OnlyFans American Racing Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #79 Ai Ogura - (JPN) - MT Helmets - MSI - Boscoscuro
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #26 Dani Pedrosa - (SPA) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #30 Takaaki Nakagami - (JPN) - IDEMITSU Honda LCR  - Honda RC213V
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP24
  • Rookiecup uitlaat breekt af, vonken regen
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Pertamina Enduro VR46 MotoGP™ Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP23
  • #31 Pedro Acosta - (SPA) - GASGAS Factory Racing Tech3 - KTM RC16
  • Francesco Bagnaia
  • Pedro Acosta
  • Maverick Viñales
  • Pedro Acosta
  • Jorge Martin
  • Jerez paddock
  • Enea Bastianini
  • Michelin
  • Michelin
  • Dani Pedrosa


Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.