Marc Márquez was zaterdagochtend aan het einde van de derde vrije training voor de MotoGP klasse op de Sachsenring het snelst voor Fabio Quartararó en Maverick Viñales. De op de Sachsenring nog ongeslagen Spanjaard werkte vooral aan de racesnelheid, Quartararó maakte aan het einde van de sessie een lelijke tankslapper mee en raakte hierbij geblesseerd. 

Zaterdagochtend gingen de lichten aan het eind van pit lane om 09:55 uur op groen voor de derde vrije training van de MotoGP klasse op de Sachsenring in Duitsland. De zon scheen fel en het was al behoorlijk warm op het Duitse circuit met een buitentemperatuur boven de 25°C.

Pecco Bagnaia was er weer bij na het missen van de tweede vrije training op vrijdagmiddag. De Italiaan had last van zijn nek na een crash in FP1 en ging voor controle naar het lokale ziekenhuis. Er bleken geen grote problemen te zijn wat betreft deze blessure waardoor hij in FP3 weer van start ging.

De coureurs waren zichtbaar meteen al aan het pushen. Yamaha coureurs Fabio Quartararó, Franco Morbidelli en Maverick Viñales gingen de fout in bij het aanremmen voor bocht 1 waardoor ze een uitstapje moesten maken in de grindbak. De Spanjaard ging zelfs twee keer achter elkaar rechtdoor bij het ingaan van deze bocht, blijkbaar hadden de Yamaha coureurs veel last van de stevige rugwind.

Halverwege de sessie had Aleix Espargaró de snelste rondetijd in handen voor Marc Márquez en Jack Miller. Ook Pol Espargaró, Franco Morbidelli en Valentino Rossi leken al gauw hun snelheid te hebben gevonden. In deze fase van de sessie werd er vooral gewerkt met het oog op de race en werden er meerdere bandencombinaties gebruikt. Volgens Michelin konden alle banden het de hele race volhouden, echter zou de soft-compound wel gauw slijten.

Ook een bijzonder verhaal was dat van Alex Rins. De Spanjaard had vrijdagmiddag zijn snelste rondetijd gereden op de hard-compound achterband. De Suzuki coureur vertelde dat hij vanmiddag wellicht ook de kwalificatiesessie met een harde achterband wilde rijden omdat deze meer stabiliteit gaf voor hem.

Bij Ducati leken er grote problemen te zijn met de banden. Andrea Dovizioso kwam klagend binnen en wees naar de achterband die aan de rechterkant behoorlijk was versleten. Michelin heeft voor de Sachsenring banden meegebracht met een zeer harde linkerkant vanwege de tien linkerbochten en een zeer zachte rechterkant vanwege de slechts drie rechterbochten. Schijnbaar was dit te zacht voor de Ducati’s.

Met iets meer dan tien minuten te gaan lieten de coureurs nieuwe banden monteren en gingen ze de baan op om een snelle rondetijd te rijden. Fabio Quartararó was meteen snel en liet zijn naam bovenaan de tijdlijsten schrijven. Ook merkgenoot Maverick Viñales was snel en kwam naar de tweede tijd, echter reed hij zijn ronde op zowel een harde voor- als achterband. Valentino Rossi probeerde het met een zachte achterband maar kreeg het vooralsnog niet voor elkaar om een tijd in de top tien te rijden.

Met minder dan vijf minuten te gaan ging ook de rest van de coureurs de baan op met nieuwe, voornamelijk zachte banden. Het was Marc Márquez die met een 1’20.347 de snelste rondetijd van het weekend wist te rijden, slechts twee tienden langzamer dan zijn eigen polerecord van een jaar geleden. Quartararó eindigde als tweede voor Viñales met de geblesseerde Cal Crutchlow verdienstelijk op de vierde plaats. Alex Rins klokte de vijfde tijd voor Franco Morbidelli en Petrucci, daarachter eindigden Jack Miller, Joan Mir en Pol Espargaró in de top tien.

Valentino Rossi was zichtbaar flink aan het pushen maar kwam slechts 0,007 seconde tekort op de tiende tijd waardoor hij deel zal moeten nemen aan Qualifying 1. Achter de veertigjarige Italiaan eindigden Aleix Espargaró, Takaaki Nakagami en de behoorlijk gefrustreerde Andrea Dovizioso die dus ook via Q1 zal moeten proberen een plaats te bemachtigen voor Q2.

Een crash was er in de slotfase voor Pol Espargaró, hij schoof onderuit in bocht 3 (Omega) maar bleef ongedeerd.

Ook was er in de allerlaatste seconden van de sessie nog een opvallend moment voor Quartararó. De Fransman had al een zeer snelle rondetijd staan en zou zonder problemen verder gaan naar Q2, echter was hij nog flink aan het pushen voor een snellere rondetijd. Bij het uitkomen van de zeer snelle bocht 11 (Wasserfall Kurve / Ralf Waldmann Kurve) kreeg hij een gigantische tankslapper en werd hij alle kanten op geschud. De twintigjarige coureur had vervolgens veel last van zijn schouder en verbeet de pijn bij het ingaan van de pitbox. Deze verliet hij dan ook gauw om richting het medical centre te gaan waar hij zich liet behandelen. Wat hij precies heeft opgelopen is nog niet bekend, dat zullen we later middels een update in dit bericht plaatsen.

Update 11:00 uur: Er worden foto’s gemaakt in het medical centre. Volgens teammanager Wilco Zeelenberg heeft de jonge Fransman veel pijn aan zijn schouder.

Update 11:20 uur: Quartararó is terug in de pitbox. Het blijkt dat zijn schouder kortstondig uit de kom was geschoten maar deze ook meteen weer terug in de kom schoot. De Petronas Yamaha SRT coureur gaat vanmiddag in de vierde vrije training van start om te kijken hoe het gaat.

De vierde vrije training voor de MotoGP klasse op de Sachsenring met aansluitend beide kwalificatiesessies gaat vanmiddag om 13:30 uur van start.

 

Handige links HJC Helmets Motorrad Grand Prix Deutschland:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App