Miguel Oliveira (P12): ‘Pecco Bagnaia gedroeg zich echt als een klein kind’

130
Miguel Oliveira - Le Mans | foto© KTM Images

Miguel Oliveira had na afloop van de kwalificatiedag op het Bugatti Circuit in Le Mans geen goed woord over voor Pecco Bagnaia. Tijdens de tweede kwalificatiesessie hadden de twee voormalig Moto2 titelrivalen een aanvaring waarna met een aantal uitdrukkelijke gebaren als gevolg.

Dat Miguel Oliveira goed is met woorden is in 2020 wel gebleken. Een aantal weken geleden vertelde de Portugees nog dat “niet iedereen geboren is met dezelfde intelligentie”, doelende op merkgenoot Pol Espargaró. Op zaterdagmiddag na afloop van de tweede kwalificatiesessie op het Bugatti Circuit in Le Mans was Oliveira echter een stuk minder subtiel.

Halverwege de Q2 sessie kwamen Pecco Bagnaia en Miguel Oliveira elkaar tegen, waarbij het erop leek dat de Portugees enigszins in de weg reed van Bagnaia die bezig was met een snelle ronde. De Italiaan liet duidelijk weten dat hij dit niet op prijs stelde en de twee coureurs, voormalig titelrivalen in de Moto2 klasse, wisselden de nodige gebaren uit.

Na afloop spraken we Oliveira in zijn media debrief en de Portugees draaide er niet omheen:

Miguel Oliveira: “Pecco gedroeg zich echt heel kinderachtig. Na mijn derde ronde in Q2 reed ik buiten de racelijn maar niet compleet naast de baan. Ik kon niet zien dat hij eraan kwam en hij was meteen druk aan het gebaren. Het ergste was voor mij dat hij zelfs op mij instuurde en probeerde om mij te laten crashen. Ook bij het binnenkomen van de pits gebeurde het. Voor mij bewijst het maar weer wat voor iemand hij is, het is net een klein kind. Wanneer je iemand anders in gevaar brengt vanwege het mislopen van één snelle ronde is het niet normaal om zo’n instelling te hebben. Ik mag dan misschien fouten maken op het circuit maar ik probeer in ieder geval altijd mijn concurrenten te respecteren en ik zal nooit proberen om iemand te laten crashen, het was een gebrek aan respect.”

Het was dan ook zeker geen ideale dag voor Oliveira. In FP4 was het zijn KTM motorblok dat de geest gaf en een flink oliespoor op de baan legde waardoor de sessie zo’n 25 minuten stillag zodat de baan kon worden schoongemaakt. Toen de sessie uiteindelijk werd hervat kwam de winnaar van de Grand Prix van Styria al snel ten val waardoor zijn team hard moest werken om de RC16 klaar te krijgen voor de Q2 sessie.

Miguel Oliveira: “Ik ben best een beetje teleurgesteld na deze kwalificatie. FP4 ging heel goed totdat ik een probleem had met het motorblok. Ik ging daarna de baan op met een nieuwe band maar ik ging al in mijn eerste ronde onderuit, de schade was vervolgens te groot om verder te rijden. Het team heeft keihard gewerkt om de machine weer klaar te krijgen voor de kwalificatie. Na deze crash had ik weer even tijd nodig om mijn gevoel terug te krijgen, het was niet ideaal en ik kon daardoor niet rijden zoals ik wilde. Alsnog heb ik mijn rondetijd van vanochtend kunnen verbeteren, dat is in ieder geval positief. Morgen zal het een lastige race worden, we moeten allemaal zorgen dat het in ieder geval een veilige race wordt in de eerste paar ronden wanneer de banden nog koud zijn. Ik denk dat mijn pace heel goed is, ik moet optimistisch zijn voor morgen.”

Voor morgen is er een aangepast tijdschema. De MotoGP coureurs komen eerst nog om 09:30 uur in actie voor hun twintig minuten durende warm-up sessie op het Bugatti Circuit in Le Mans, de race over 27 ronden gaat al om 13:00 uur van start.

 

Handige links SHARK Helmets Grand Prix de France 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek 

* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar [email protected] kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App