MotoGP coureurs aan het woord tijdens de persconferentie van de Thaise Grand Prix

1433
Aleix Espargaró, Fabio Quartararó en Pecco Bagnaia voorafgaand aan de persconferentie | © Dorna

Donderdag vond de gebruikelijke persconferentie plaats voorafgaand aan de Grand Prix van Thailand op het Chang International Circuit. In twee aparte sessies werd er gesproken met de top drie in het kampioenschap Fabio Quartararó, Pecco Bagnaia en Aleix Espargaró en vervolgens met Jack Miller, Marc Márquez en Brad Binder.

Komend weekend wordt de zeventiende Grand Prix van het seizoen verreden op het Chang International Circuit in Thailand. Voor het eerst sinds 2019 wordt er weer gereden op het Thaise circuit en zal het opnieuw een belangrijke stap zijn voor de coureurs in de richting naar het kampioenschap. Net als in Japan lijkt het erop dat de weersomstandigheden ook dit weekend weer een grote rol van betekenis gaan spelen waarbij vooral op vrijdag en zaterdag veel regen wordt verwacht.







In twee afzonderlijke pre-event persconferenties werd er gesproken met Fabio Quartararó, Pecco Bagnaia en Aleix Espargaró die de top drie in het kampioenschap vormen met daarna een aparte persconferentie met drie hoofdrolspelers van de Grand Prix van Japan: racewinnaar Jack Miller, podiumfinisher Brad Binder en polesitter Marc Márquez.

Hoe voel je je in de aanloop naar het weekend?
Fabio Quartararó: “Japan was een beetje een frustrerende race, ik kon geen inhaalacties maken. Ons tempo was best goed maar we zaten echt vast. Op dit circuit denk ik dat we in ieder geval een goed resultaat kunnen behalen. Regen of droog, ik denk dat we een goed resultaat kunnen behalen. Natuurlijk wordt de eerste en tweede sector lastig voor ons, maar ik ben klaar om ervoor te vechten.”

Waar kan je de tijd goedmaken op de Yamaha?
Fabio Quartararó: “Ik kan overal de tijd goedmaken. Ik bedoel, ik moet het doen. Vooral in de remzones voel ik dat we vrij sterk zijn, zeker met het nieuwe chassis op het droge. Op het natte moeten we het nog maar zien. Ik denk dat ik in Motegi te agressief reed en dat het niet werkte. Vooral op nat wegdek moet je echt vloeiend zijn en dat was bij ons niet het geval.”

Is er iets wat je aan de motor kunt doen om de problemen rondom het inhalen beter te maken?
Fabio Quartararó: “Nou, we kunnen niets doen. We hebben dezelfde motor als in het begin van het jaar. We hebben de laatste tijd een ander chassis gekregen, maar het is geen enorme verandering, dus uiteindelijk kunnen we niet veel dingen doen. Volgend jaar wordt beter voor ons – we hebben meer motorvermogen – en ik denk dat ze op meerdere gebieden ontwikkelingen zullen doen, dus volgend jaar hebben we misschien meer mogelijkheden.”

Vervolgens kwam Pecco Bagnaia aan het woord, de Italiaan crashte afgelopen zondag in de laatste ronde van de race.

Hoe voel je je over de crash van afgelopen weekend, speelt het in je hoofd?
Pecco Bagnaia: “Ik ben nog steeds aan het nadenken en alles aan het analyseren. We moeten begrijpen waarom ik moeite had met accelereren en waarom ik tijd verloor op andere motoren. Ik zat veel ronden vast achter Pol Espargaró en het was onmogelijk om hem in te halen, dus dat moeten we begrijpen en misschien vinden we dit weekend iets wat ons kan helpen. In ieder geval was het weekend nogal vreemd voor de omstandigheden, voor alles, omdat ik op nat wegdek zoveel moeite had terwijl ik in het verleden competitief was, dus we moeten het begrijpen.”

Welke conclusies heb je getrokken, zijn er lessen geleerd?
Pecco Bagnaia: “Het is moeilijk om te weten, we begrijpen dat we in sommige situaties hetzelfde moeten pushen, ik kon niet pushen zoals ik wilde omdat ik achter iemand zat die langzamer remde en minder remde dan ik, dus ik kwam vast te zitten. Als ik aan de crashes denk was het doel gewoon om voor Fabio te finishen. Het was een extra punt, maar ik denk dat het op dat moment te ambitieus was omdat ik probeerde van te ver in te halen. Het enige geluk was dat ik hem niet raakte bij de crash.”

Het lijkt hier een regenachtig weekend te worden, maar is het een kans om vertrouwen te vinden?
Pecco Bagnaia: “Vergeleken met vorig jaar is het enige wat ik veranderd heb de balans van onze motor, dus misschien heb ik het daarom moeilijker. Het moeilijke is dat we dit jaar niet veel natte sessies hebben gehad, dus ik had geen gevoel in Japan. Ik voelde de banden niet en in die situatie heb ik meer moeite. Ik denk dat we enkele goede ideeën hebben om me meer gevoel te geven, de beweging, de overdracht van het gewicht, dus het zal zeker beter gaan.”

Past Buriram bij je?
Pecco Bagnaia: “Zeker, sector 1 is voor Ducati goed. We hebben maar één bocht en een recht stuk, dus het is een goede sector. Sector 3 is ons zwakke punt. In 2019 verloren we veel tijd ten opzichte van Fabio en hij was daar de enige snelle coureur. De nieuwe kuip zal ons helpen op dat deel van het circuit.”

Ook voor Aleix Espargaró waren er afgelopen zondag problemen, echter gebeurde dat bij hem al voor de start van de race. Zijn machine stond nog in brandstofbesparingsmodus waardoor hij noodgedwongen zijn tweede RS-GP moest pakken.

Heb je een heldere geest na de teleurstelling in Japan?
Aleix Espargaró: “Ik was behoorlijk verdrietig. Helemaal niet boos, maar echt verdrietig over wat er zondag na de race gebeurde. Daarna ben ik naar Tokio gegaan en maandag heb ik met mijn team gegeten – iedereen – ik hou van iedereen in mijn team, en zij waren nog meer teleurgesteld dan ik. Ik ben de leider van dit team en ik zei tegen hen: “Kop op, het is een fout, iedereen kan fouten maken. Nu is er een nieuw scenario voor ons, en er zijn altijd positieve dingen als er nieuwe dingen komen, dus ik zal proberen de punten hier terug te winnen.”

Vond je het belangrijk om met de crew te zitten en te praten over zondag?
Aleix Espargaró: “Ja, weet je, we hebben het intern besproken. Zelfs als we niet praten over het probleem dat we hadden, zal het niet meer gebeuren – 100 procent – maar we hebben die fout gebruikt om alles opnieuw te analyseren, om te proberen geen fouten te maken, om te proberen alle procedures te verbeteren en om te kijken waar we kunnen verbeteren. Nogmaals, het was niet zo eenvoudig als het lijkt. Heel mijn team was erg down en ik zal proberen tegen hen te zeggen: ‘Het is een menselijke fout, het kan gebeuren, en dit is racen,’ dus ik vergeet het helemaal en ik ben volledig positief voor het volgende weekend.”

Hou je van Buriram en hoe denk je dat de Aprilia van dit jaar hier zal werken?
Aleix Espargaró: “Dit is een zeer goede vraag. Het is grappig omdat ik je geen antwoord kan geven over of ik deze lay-out leuk vind of niet. Ik herinner me 2019 niet echt, maar hoe dan ook, in 2019 vond ik geen enkel circuit leuk, want de motor van dit jaar is een ander verhaal. Dus, ik hoop dat we in het droog kunnen rijden, maar in ieder geval, als het nat is, was ik vrij snel in Japan. Ik was verrassend snel in de regen dus zelfs als het nat is kan het ook een goede kans zijn. Als er een race in de regen is kunnen er normaal gesproken meer vreemde dingen gebeuren, en dat hebben we nodig.”

Gedachten over het gat van 25 punten?
Aleix Espargaró: “Eigenlijk was ik boos na de race, niet alleen om de fout maar ook om hoe de race verliep, want het is heel vreemd dat eerste en tweede in het kampioenschap vochten om de achtste plaats. Fabio en Pecco zijn zeer, zeer snel op elk circuit en het was nogal schokkend dat ze om de achtste plaats vochten. Het was dus een goede gelegenheid om misschien wat punten terug te winnen, maar je weet maar nooit. Maar 25 punten is niet zoveel. Het niveau van de Moto GP is nu zeer hoog, dus vroeger kon de leider in het kampioenschap op een zeer slechte dag als tweede, derde of vierde eindigen. Maar nu, als je een slechte dag hebt, kun je buiten de top 10 eindigen. Alles ligt dus open en ik geloof nog steeds in mijn mogelijkheden.”

Marc Márquez, Jack Miller en Brad Binder | © Dorna

Enea Bastianini staat 49 punten achter op Fabio Quartararó in het kampioenschap en is daardoor nog steeds kanshebber voor het kampioenschap. Afgelopen zondag finishte hij als negende achter de Fransman en hij zal heel indrukwekkend moeten scoren om zijn kansen nog open te houden.

Wat zijn de positieve punten uit Japan?
Enea Bastianini: “Voor mij was het laatste weekend echt moeilijk. Ik maakte een fout op vrijdag en daarna was het echt moeilijk. Zaterdag was het helemaal nat en de kwalificatie was niet gemakkelijk voor me en ik crashte opnieuw. Hier is een ander circuit, de omstandigheden zijn vergelijkbaar met de zaterdag van Motegi, en ik denk dat het het hele weekend zo zal zijn. We zijn in staat om iets meer te doen dan Motegi.”

Je bent een “Buriram rookie” in de koningsklasse, en het lijkt erop dat het gaat regenen …
Enea Bastianini: “Het is mijn eerste keer hier in de MotoGP. Ik denk niet dat het moeilijk zal zijn om het circuit te begrijpen, en we hebben meer sessies en dan in Motegi. Dat is duidelijk een voordeel voor mij, want in Motegi was het met slechts één droge sessie te moeilijk om in de race te kunnen vechten. In ieder geval moeten we 100% doen.”

En hoe zit het met de hoop op het kampioenschap?
Enea Bastianini: “Het verandert niets. Ik zit niet dicht bij Fabio met 49 punten achterstand. Ik moet alles doen zoals voorheen, pushen in elke sessie en mijn best doen. We zullen zien waar we staan in de laatste race, daar heb ik geen druk van.”

Jack Miller behaalde afgelopen zondag zijn eerste MotoGP overwinning sinds mei 2021 en verkeert de laatste weken in uitstekende vorm.

Kom je hier nu behoorlijk bruisend aan?
Jack Miller: “Ja, je weet hoe snel het gaat, maar het is nu tot me doorgedrongen. Ik moet nog gaan zitten en de race terugkijken want het is nog een beetje surrealistisch. Dat had ik niet verwacht, ik heb nog nooit zo gereden. Het was een beetje een schok, maar geweldig om die emotie en dat gevoel te hebben en ja, ik ben klaar om het opnieuw te doen in Thailand. Het ziet er naar uit dat we slecht weer tegemoet gaan, dus wie weet!”

Hoe vaak heb je de race gezien?
Jack Miller: “Niet tijdens de vlucht, maar ik heb hem twee keer bekeken. Ik vond twee of drie keer wel genoeg. We zaten met z’n allen op de bus te wachten, Ruby, ik en Thomas [van Leeuwen]. En toen ja, op het vliegveld nog een keer!”

Past Buriram bij jullie stijl?
Jack Miller: “Als we teruggaan naar de vorige keer dat we hier raceten, was het, afgezien van het feit dat de motor afsloeg op de grid, echt een goed weekend voor ons. Het is een circuit waar ik van geniet, waar ik altijd een goed tempo heb gehad. Het is goed om hier terug te zijn, het voelt geweldig om die flyaways te doen, zoals ik al zei in Japan en dat is nu ook zo. Ook al hebben we het druk gehad in Bangkok en zijn jullie allemaal een beetje moe en zo, maar ik vind het geweldig. Het voelt cool om terug te zijn op deze circuits waar we al lang niet meer zijn geweest en het is zeker een ander element. Ik wil die bal graag aan het rollen houden, maar laten we kijken wat FP1 voor ons in petto heeft.”

Wat denk je van je vorm op dit moment en de vooruitgang na de test in Barcelona?
Jack Miller: “Door de veranderingen die we tijdens de test hebben doorgevoerd voelde ik me comfortabeler, maar je zit een beetje vast in je manieren van waar je rempunten zijn nadat je daar drie dagen achter elkaar hebt gereden. Dus toen ik naar de Sachsenring ging merkte ik een enorm verschil in de afstelling van de motor en hebben we bijna elke race voor het podium gestreden.”

Het was een nat weekend in Japan en dit kan er weer een worden.
Jack Miller: “Het was niet wat ik wilde van de kwalificatiesessies, zeker niet na het tempo dat ik ‘s ochtends liet zien. In de middag had ik de snelheid niet, ik kon niet pushen, elke keer als ik het probeerde ging ik bijna onderuit. Ik twijfel er niet aan dat we een behoorlijk tempo zullen hebben in de regen, en Buriram is niet het meest technische circuit. Met de Ducati en de manier waarop deze werkt en tractie kan vinden denk ik dat we sterk zullen zijn, ongeacht de omstandigheden.”

Brad Binder behaalde afgelopen zondag zijn tweede podiumfinish van het seizoen, de eerste sinds de seizoensopener in Qatar.

Hoe belangrijk is het om het momentum vast te houden?
Brad Binder: “Jazeker, de laatste twee races waren positief voor ons. Een podiumplaats missen in Aragon was een beetje teleurstellend omdat ik het grootste deel van de race derde lag maar vorige week in Japan was best goed. Ik had een goede start, had het gevoel dat ik de eerste vijf of zes ronden nodig had om een paar dingen uit te zoeken, maar toen ik eenmaal een paar belangrijke punten op de baan had opgelost, kon ik me verbeteren en een behoorlijk ritme opbouwen. Maar hoe dan ook, het was mooi om na zo lange tijd weer op het podium te staan en ik denk dat mijn team en ikzelf dat allebei hard nodig hadden. Het is een zwaar seizoen geweest waarin we elk weekend tekort zijn geschoten in wat we wilden bereiken. We beginnen langzaam terug te gaan in de richting waar we moeten zijn. Het weer ziet er op zijn zachtst gezegd niet goed uit dus hopelijk kunnen we, als we wat tijd op een droge baan krijgen, er echt van profiteren.

Je was hier sterk in de Moto2, hoe denk je dat het dit weekend op een KTM zal zijn?
Brad Binder: “Ik geniet echt van dit circuit, ik heb altijd gehouden van de manier waarop het racet. Voor mij is het best cool om deze back-to-back evenementen over de hele wereld te hebben, dus ik kijk er altijd naar uit om weer van start te gaan. Ik denk dat we de vaart erin moeten houden, de bal aan het rollen houden, en proberen sterk te zijn tijdens het weekend. Maar nee, ik wil er echt voor zorgen dat ik mezelf wat tijd geef in het begin, geen domme dingen doen en zodra ik me comfortabel voel op het circuit proberen van daaruit verder te bouwen.”

Geeft de eerste rij van vorige week in een natte Q2 je vertrouwen als het regent?
Brad Binder: “Zeker. Onze motor is altijd heel erg goed in natte omstandigheden; ik heb alleen altijd iets meer moeite gehad dan zou moeten. De laatste paar keer dat ik in de regen heb gereden was eigenlijk alleen in Portimao en vorige week in Japan, dus beide keren kon ik min of meer competitief zijn, dus ik denk dat het best goed is. Ik zou echt graag een volledig droge week willen maar ik denk dat dat veel gevraagd is op dit moment.”

Marc Márquez behaalde vorige week zijn eerste pole position in meer dan 1000 dagen, in de race passeerde hij de finish uiteindelijk op een knappe vierde plaats.

Je glimlach op zondag zei alles… enkele goede positieve punten van Motegi:
Marc Márquez: “Een positief weekend voor mij en het team en Honda. Het was belangrijk om een solide weekend te hebben en om deze motivatie en goed nieuws in de garage te hebben. Het belangrijkste voor mij was om de race op een goede manier te finishen. Natuurlijk was ik behoorlijk voorzichtig tijdens de race, vooral in mijn omstandigheden en die zachte achterband. Ik reed op een goede manier, we hebben een goede race gereden en kilometers gemaakt dat is nu het belangrijkste, en nu kijken we uit naar Buriram.”

Hoe gaat het met je fysiek sinds Motegi?
Marc Márquez: “Ja in Motegi was het echt belangrijk, sinds 2020 in Jerez kon ik niet meer aanvallen in de laatste ronden. Als je pijn hebt, heb je gebrek aan kracht en verlies je de concentratie een beetje en in alle races die ik reed ging ik in de laatste ronden onderuit. Motegi was de eerste keer dat ik kon blijven pushen in de laatste ronden, het klopt dat ik een gebrek aan fysiek vermogen had, maar dat is normaal, en het belangrijkste is dat ik op een goede manier finishte. Laten we zien hoe het gaat hier in Buriram, het is waar dat in de Japanse GP het weer ons hielp, dat we het lichaam niet te veel belastten op zaterdag. Tijdens de week kostte het meer tijd dan ik had verwacht om te herstellen, want op maandag voelde ik me goed, en op dinsdag was de arm helemaal stijf. Maar het heeft tijd nodig en morgen zal het geen probleem zijn.”

Wat denk je van de nieuwe achterbrug?
Marc Márquez: “Ik heb het hele weekend in droge omstandigheden gereden met aluminium, in het nat met carbon. Het is niet de beste manier van werken om de beste resultaten te behalen, maar het is hoe we moeten werken. Hier zullen we dezelfde strategie volgen, maar in de toekomst moeten we carbon proberen, een andere specificatie dus, daar zijn we nog niet uit. Ik ben hier om te werken voor Honda en als we tijd hebben zullen we een paar dingen proberen, grote dingen, gewoon om het concept voor volgend jaar te begrijpen. Het is niet de beste manier om het beste resultaat te behalen, maar ik ben hier om te werken voor 2023.”

Heb je hier goede herinneringen aan 2018 en 2019?
Marc Márquez: “Thailand is een circuit waar ik van hou, echt goede herinneringen uit 2019. Laatste bocht met Fabio … Ik moet van strategie veranderen! Dit jaar komen we niet aan met dezelfde situatie, we komen niet aan in de laatste ronde vechtend voor de overwinning, laten we zien. Wanneer je aankomt op het circuit met mooie herinneringen, geeft dat je iets speciaals.”




ziggo-sport




Handige links OR Thailand Grand Prix:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • 88 Miguel Oliveira
  • 63 Francesco Bagnaia
  • Jack Miller
  • Miguel Oliveira
  • Bagnaia & Miller
  • 43 Jack Miller, 63 Francesco Bagnaia, 88 Miguel Oliveira_DS_0187
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • 14 Tony Arbolino
  • 12 Filip Salac
  • 40 Aron Canet
  • 84 Zonta Van Den Goorbergh
  • 12 Filip Salac, 14 Tony Arbolino, 40 Aron Canet_DS_8370
  • 64 Bo Bendsneyder
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Ricardo Rossi
  • Dennis Foggia
  • Dennis Foggia
  • Moto3 podium
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Top 3 MotoGP kwalificatie
  • Bezzecchi & Bagnaia
  • Jorge Martin
  • Francesco Bagnaia
  • Marco Bezzecchi
  • Bezzecchi & Bagnaia
  • Marco Bezzecchi
  • Chantra & Ogura
  • Somkiat Chantra
  • Chantra & Ogura
  • Augusto Fernandez
  • Somkiat Chantra
  • Top 3 Moto3 kwalificatie
  • Jaume Masia
  • Ayumu Sasaki
  • Dennis Foggia
  • Dennis Foggia
  • 88 Miguel Oliveira_DS_2316
  • 89 Jorge Martin_DS_2389
  • 93 Marc Marquez_LGZ3500
  • 87 Remy Gardner_DS_4217
  • 63 Francesco Bagnaia_DS_2019
  • 72 Marco Bezzecchi_DS_4091
  • 73 Alex Marquez_DS_1972
  • 49 Fabio Di Giannantonio_DS_4951
  • 44 Pol Espargaro_DS_2083
  • 45 Tetsuta Nagashima_LGZ3841
  • 43 Jack Miller_DS_2007
  • 41 Aleix Espargaro_DS_3986
  • 42 Alex Rins_DS_2233
  • 35 Cal Crutchlow_DS_2348
  • 33 Brad Binder_DS_2250
  • 25 Raul Fernandez_DS_1954
  • 21 Franco Morbidelli_LGZ3758
  • 23 Enea Bastianini_DS_2765
  • 10 Luca Marini_DS_2206
  • 12 Maverick Vinales_DS_2180
  • 20 Fabio Quartararo_DS_2056
  • 05 Johann Zarco_DS_3026
  • 09 Danilo Petrucci_DS_2646
  • Poster




Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.

Meer info: www.racesport.nl/supporter