MotoGP: Een merk banden in de MotoGP is een stap dichterbij

342

Na de recente flaters van Michelin in Laguna Seca en Brno is een vergelijkbaar bandenreglement als in het WK Superbike – waar met een merk banden gereden wordt – een stuk dichterbij gekomen.

Na een minder sterk 2007 seizoen, wat Valentino Rossi deed besluiten om de overstap naar Bridgestone te maken terwijl ook Dani Pedrosa graag die overstap had willen maken, was Michelin er alles aan gelegen om in 2008 hun prestaties te verbeteren.







In het begin van het seizoen leek het er op dat dit inderdaad het geval was. In Qatar wist Casey Stoner nog te winnen maar wisten de Michelin rijders wel goed voor de dag te komen. Vervolgens kwamen twee goede weekends voor Michelin met overwinningen in Jerez (Dani Pedrosa) en Portugal (Jorge Lorenzo). Daarna volgden drie opeenvolgende overwinningen voor Valentino Rossi voordat Pedrosa de race op Catalunya wist te winnen.

Na de race op Catalunya wist Casey Stoner de problemen met de wegligging van de Ducati op te lossen en sinds die tijd waren de Bridgestones net als in 2007 duidelijk in het voordeel.

De race die voor de zomerstop op Laguna Seca werd gehouden leek een absoluut dieptepunt voor de Franse bandenfabrikant die voor de tweede maal op rijd totaal verkeerde banden naar het Amerikaanse circuit had meegenomen. Na de race beloofde Michelin beterschap om vervolgens op het Tsjechische Brno weer in de fout te gaan.

Meteen al in de eerste vrije training was duidelijk dat de banden niet toerijkend waren voor het nieuwe asfalt, waar notabene in juli nog door de bandenfabrikanten getest was om data van de nieuwe toplaag te krijgen. Het gripprobleem lag volgens de rijders vooral bij de voorbanden.

De met Michelin rijdende coureurs en teams waren dan ook laaiend en ook MotoGP organisator Dorna was niet te spreken over de gang van zaken. Pedrosa’s mentor Alberto Puig heeft zelfs geprobeerd om de Michelin rijders de race te laten boycotten maar zover is het niet gekomen.

Michelin heeft een mirakel nodig want anders zou het wel eens het laatste jaar kunnen zijn dat er meerdere bandenmerken in de MotoGP actief zijn. Volgens insiders is er namelijk maar een oplossing en dat is een vergelijkbaar reglement als in het WK Superbike en Brits Superbike waar alle coureurs met een merk banden rijden – in beide gevallen Pirelli – rijden.

Er is al veel over gezegd, slechts 18 coureurs aan de start, wel of geen traction control en als laatste erbij het bandenreglement, een leverancier of juist meerdere? De Superbikes varen wel bij een bandenfabrikant. geef je mening »