Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

3597
raffaela-pasquino
Raffaela Pasquino | foto© Yamaha Racing

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren als gastvrouwen in de hospitality of als gridgirl ligt al enige tijd achter ons. In de week van de Dutch TT stellen we dagelijks één van deze powervrouwen voor in een speciale rubriek #MotoGPGirlpower. Vandaag: Raffaele Pasquino.

  • Naam: Raffaella Pasquino
  • Nationaliteit: Italiaanse
  • Functie: Marketing coördinator – Monster Energy Yamaha MotoGP

Sinds wanneer ben je werkzaam in de MotoGP paddock?







Ik ben aan mijn MotoGP avontuur begonnen in 2013, dit is mijn negende seizoen.

Waarom heb je gekozen voor een baan in de MotoGP paddock?

Op dat moment werkte ik al voor Yamaha maar aan de kant van de producten. Ik organiseerde persevenementen voor Yamaha Motor Europe in Amsterdam. Ik hield al van het reizen en het in contact zijn met mensen die enthousiast zijn over het rijden van productiemotoren over de mooiste wegen in de wereld. Toen kwam de kans om bij het Yamaha MotoGP team te komen en dat was de perfecte combinatie van reizen, dynamiek en adrenaline terwijl je het hoogste niveau van motorracen meemaakt.

Wat houdt je functie precies in?

Als marketing coördinator voor het team ben ik betrokken bij veel verschillende activiteiten zoals: sponsorrelaties en het coördineren van hun marketingactiviteiten, het bezoek van gasten op het circuit regelen, het organiseren van evenementen, het regelen van de grid girls, coördinatie en ontwikkeling van de teamuniformen, het voorbereiden van het tijdschema voor een raceweekend en ik ben ook de contactpersoon tussen het team en het Yamaha netwerk. Mijn werk is heel gevarieerd en de taken kunnen heel verschillend zijn.

Heb je extra hordes moeten overwinnen om deze baan te kunnen krijgen?

De overstap naar MotoGP was best wel soepel omdat ik al in de Yamaha familie za ten ik een goed verleden had binnen het bedrijf wat betreft prestaties. De echte uitdaging voor mij was het betreden van de Yamaha groep toen ik er voor het eerst bij kwam. Ik moest veel sollicitatiegesprekken voeren omdat er veel goede kandidaten waren.  

Hoe ziet een trainingsdag eruit voor jou en hoe ziet een racedag eruit?

Tijdens een trainingsdag in een normaal seizoen met gasten in de paddock is mijn functie er vooral op gericht om gasten op het circuit de best mogelijke ervaring te bieden. Op een zaterdag is één van mijn taken om sponsoren en gasten binnen het network een tour te geven in de pitbox zodat ze onze activiteiten in de MotoGP kunnen zien en kunnen ervaren hoe we opereren. Het werk is veel multitasken dus is een deel van mijn taken ook het maken van foto- en videomateriaal voor onze sociale mediakanalen.

Op een zondag, naast de eerder genoemde activiteiten, begeleid ik ook een aantal VIP gasten naar de MotoGP startgrid zodat ze de adrenaline van een start van een race kunnen ervaren. Dit jaar zijn er nog geen gasten welkom in de paddock dus is mijn functie er vooral op gericht om digitale content voor marketingactiviteiten van onze sponsoren te maken. Dankzij Covid zijn alle functies wel veranderd en hebben we ons daaraan aangepast, maar ik kan niet wachten om weer gasten te kunnen ontvangen op het circuit.

Wat doe je tussen de GP weekenden in?

In de weken tussen de races keer ik terug naar mijn huis in Valencia. In de weken dat ik thuiszit gaat het werk door omdat de MotoGP nooit stopt en er altijd wel iets is dat geregeld moet worden. In mijn vrije tijd thuis probeer ik zoveel mogelijk tijd door te brengen met mijn familie en vrienden. Voordat het reizen weer begint probeer ik altijd tijd te besteden aan mijn hobby’s.

Wie is je favoriete MotoGP coureur?

In deze negen seizoenen heb ik de kans gehad om veel coureurs te ontmoeten en met ze samen te werken, iedereen is speciaal op z’n eigen manier. Eén van de hoogtepunten was het werken met Valentino Rossi gedurende acht seizoenen: het was een privilege.

Heb jezelf wel eens geracet, of op een wegmotor gereden, of wil je ooit nog wel eens gaan motorrijden of racen?

Ja, ik heb mijn motorrijbewijs en toen ik testen organiseerde voor de pers bij Yamaha Motor Europe was het fantastisch om deel uit te maken van deze evenement en zelf te rijden.

Wat was het moeilijkste moment tot nu toe in de racerij?

Het moeilijkste moment was in 2020 toen ik niet bij de races kon zijn vanwege de regels omtrent het coronavirus.

Wat was het mooiste moment tot nu toe in de racerij?

Er zijn veel mooie momenten die in me opkomen, één van die momenten is de dag dat ik weer terugkeerde in de paddock na het 2020 seizoen.

Als je één ding mocht veranderen binnen je job, wat zou je dan willen veranderen?

Met zoveel races in een jaar besteden we veel van onze tijd op vliegvelden en in vliegtuigen. Ook al houd ik ervan om de eindbestemming te bereiken zou ik graag het gedeelte van het lange reizen en het lange wachten in airports willen overslaan. Ik weet dat het onmogelijk is maar ik zou daar prima zonder kunnen!

Wat zijn je hobby’s buiten het racen?

Ik hou van sporten zoals hardlopen, yoga/pilates, lange wandelingen op het strand maken en het bespelen van mijn elektrische Yamaha keyboard.

Wat zijn je ambities?

Wat betreft het racen is mijn ambitie om bij te blijven dragen aan het success van het team met het opnieuw behalen van de MotoGP wereldtitel.

Handige links Motul TT Assen:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag – Donderdag
Fotoverslag – Vrijdag
Fotoverslag – Zaterdag
Fotoverslag – Zondag

Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter