Nieuwe WorldSBK reglementen voor 2024: minimaal gecombineerd gewicht en kleinere brandstoftank

5099
Start WorldSBK Race 1 op Motorland Aragón | © Ducati Corse

De Superbike Commission heeft nieuwe reglementen voor 2024 bekendgemaakt. Zo zal er vanaf volgend seizoen onder andere een minimaal gecombineerd worden ingevoerd en mag er ook minder brandstof gebruikt worden. 

Sinds de terugkeer van Álvaro Bautista bij Ducati in 2022 is er veel gesproken over het invoeren van een minimaal gecombineerd gewicht van rijder en machine. Volgens zijn rivalen had de kleine Spanjaard teveel voordeel van zijn lage gewicht ten opzichte van de grotere en zwaardere rijders.







Vorig jaar besloot men nog om dat te laten voor wat het was maar nu is bekendgemaakt dat die regel vanaf volgend seizoen ingaat. Wat het precieze minimale gewicht wordt is nog niet bekend maar het moge duidelijk zijn dat dit in het nadeel van onder andere Álvaro Bautista gaat zijn en in het voordeel van coureurs als Scott Redding, Danilo Petrucci en Loris Baz.

Verder heeft men ook de maximale inhoud van de brandstoftank teruggebracht. Tot en met dit seizoen mag dat maximaal 24 liter zijn maar vanaf volgend seizoen wordt dat maximaal 21 liter. Verder is ook door de Superbike Commission besloten dat de toerentallen gedurende het seizoen niet meer aangepast zullen worden en dat de stand van zaken betreft concessies nu per twee evenementen wordt geëvalueerd in plaats van per drie evenementen zoals dat tot op heden was.

Lees hieronder het officiële document over de technische reglementswijzingen: 


Veranderingen in de concepten van technische reglementen van de FIM Superbike en Supersport wereldkampioenschappen

De Superbike Commission, bestaande uit Gregorio Lavilla (Dorna, Executive Director WorldSBK), Paul King (Directeur van de FIM Circuit Racing Commission), Biense Bierma (Algemeen Secretaris van de MSMA), gecoördineerd door Paul Duparc (Manager van de FIM Circuit Racing Commission – SBK Secretaris van de Commissie), in aanwezigheid van Ludovic Reignier (Technisch Directeur FIM WorldSBK), Dominique Hebrard (Technisch Directeur FIM CTI) en Roland Berger (FIM CTI Director) hebben elkaar de afgelopen weken meerdere malen ontmoet.

Nu het Superbike wereldkampioenschap volwassen is, hebben de FIM, Dorna en de MSMA besloten om aan de lange termijn te werken een aantal concepten gedefinieerd op basis waarvan dit kampioenschap zal moeten evolueren. De belanghebbenden zijn erop gebrand om ze op te nemen in een nog deugdzamer beleid met betrekking tot de omgeving en om de prestaties van de machines in balans te houden en tegelijkertijd hun prestaties te beperken met het oog op de veiligheid.

Voor de WorldSBK-klasse zijn vervolgens de volgende concepten vastgesteld, die op passende wijze zullen worden opgenomen in de technische regels die voor het seizoen 2024 zullen worden opgesteld:

  • REGELING FUEL FLOW 
    Om de milieurichtlijnen te stimuleren en fabrikanten een platform te bieden om hun machineontwikkelingen op deze gebieden voor de toekomst te stimuleren, is besloten dat vanaf 2025 het gebruik van een fuel flow controlesysteem verplicht zal zijn. Daarom moeten in 2024 twee motoren van elke fabrikant een fuel flow sensor monteren en gegevens registreren tijdens zowel trainingen als races om het concept te valideren en de waarde voor 2025 te bepalen.
  • VERKLEINING BRANDSTOFTANK EN REGELGEVING
    In 2024 wordt de maximale inhoud van de brandstoftank vastgesteld op 21,0 liter.
  • GECOMBINEERD GEWICHT
    In 2024 is een gecombineerd gewicht voor rijder en machine vastgelegd in een FIM-DWO-MSMA overeenkomst.
  • TOERENTALLIMIETEN (dit punt werd besproken in combinatie met het gecombineerde gewicht)
    In 2024 zullen toerentallimieten worden vastgesteld voor het begin van het seizoen 2024 door een FIM-DWO-MSMA overeenkomst en zullen niet worden verlaagd tijdens dat seizoen (met uitzondering van de interventie van de FIM-DWO voor het verlagen van de RPM in geval van superconcessie overschrijding). Artikel 2.4.2.2 (balanceringsberekening) met betrekking tot toerentalverlagingen komt te vervallen.
  • KRUKAS EN BALANSAS
    Het gewicht van de krukas en balansas mag +/- 20% afwijken van het gehomologeerde gewicht gemeten tijdens de FIM homologatie inspectie en de corresponderende onderdelen ‘kit’ moet een opgenomen onderdeel zijn in de FIM lijst van in aanmerking komende onderdelen.
  • BEREKENING VAN CONTROLEPUNTEN EN CONCESSIETOKENS
    Vanaf 2024 wordt dit elke twee evenementen herzien in plaats van de huidige drie.
  • SUPERCONCESSIE EN CONCESSIEONDERDELEN
    De goedkeuring zal één maand voorafgaand aan het evenement plaatsvinden en de uiteindelijke gedetailleerde goedkeuring 14 dagen voorafgaand aan de dag van de technische controle waardoor het niet meer nodig is om de superconcessieonderdelen in het FIM SBK-reglement te beschrijven. In plaats daarvan zal er een specifieke mededeling worden gedaan.

Op zaterdag 28 oktober vindt er een formele vergadering van de SBK-commissie plaats tijdens de laatste ronde van het kampioenschap. Tijdens deze vergadering zullen verschillende sportieve en disciplinaire punten aan de orde komen en mogelijke aanvullende technische punten worden besproken.

De besluiten van deze Superbike Commissie zijn goedgekeurd door het Permanent Bureau.

Een regelmatig bijgewerkte versie van de FIM SBK Regulations met de gedetailleerde tekst van de reglementswijzigingen kan binnenkort worden bekeken op de FIM website.

Klik hier om het hele officiële document van de FIM te bekijken.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



                         Vrijwillige bijdrage                     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’