Pecco Bagnaia: “Je kunt je nu geen fouten meer veroorloven”

3024
Pecco Bagnaia viert de tweede plaats in Thailand met zijn team | © Ducati Corse

Pecco Bagnaia zag zijn voorsprong in het weekend van de Thaise Grand Prix meer dan gehalveerd worden door Jorge Martin. De regerend wereldkampioen werd zevende in de Sprint race en tweede in de Grand Prix op zondag maar weet dat iedere fout nu zeer kostbaar kan zijn.

Het lijkt er steeds meer op dat de titelstrijd pas volgende maand in Valencia beslist gaat worden. Na de Grand Prix van Australië ging Pecco Bagnaia met een voorsprong van 27 punten op Jorge Martin naar Thailand maar na de Sprint race op zaterdag en de volledige race op zondag bedraagt die marge nog 13 punten.







Op zaterdag kwam Bagnaia niet verder dan de zevende plaats omdat hij veel tijd verloor in het duel met Alex Márquez en Johann Zarco. De Italiaan waarschuwde dat hij zondag in de race over 26 ronden beter voor de dag zou komen.

Lees: Pecco Bagnaia (P7): “Veel tijd verspild met Márquez en Zarco, voor morgen zijn wij het beste voorbereid”

Daar zou hij gelijk in krijgen maar dat ging nog niet zo makkelijk als hij zelf had gehoopt. De Italiaan startte goed maar zou opnieuw flink moeten vechten in de openingsfase. Opnieuw kreeg hij het aan de stok met Alex Márquez en even later begon oudere broer Marc Márquez zich ook in de strijd te mengen. Het was een flink duel tussen de twee wereldkampioenen wat de Ducati Lenovo Team coureur veel tijd kostte.

Vervolgens moest Bagnaia nog voorbij aan Aleix Espargaró en Luca Marini waarna hij moest beginnen om de achterstand naar Jorge Martin en Brad Binder dicht te rijden. In de laatste twee ronden zou hij zich mengen in de strijd voor de overwinning maar Martin en Binder bleken net te sterk. Wel kreeg Bagnaia na de race nog één positie cadeau doordat de Zuid-Afrikaan de track limits had overschreden in de laatste ronde en daardoor één plaats werd teruggezet.

Pecco Bagnaia: “Ik was blij dat ik dit keer wel goed startte en naar voren was gekomen, ik probeerde alles onder controle te houden. Echter kwam ik daarna weer in gevecht [met Alex en Marc Márquez] dus de eerste tien ronden waren zeer intens. Vervolgens moest ik flink pushen om de achterstand naar de kopgroep dicht te rijden en toen heb ik veel van  mijn banden moeten gebruiken, daardoor kwam ik in het laatste gedeelte van de race wat tractie tekort. Toch ben ik heel blij want we hebben het hele weekend aan de race gewerkt maar ik ben wel een beetje boos dat ik zaterdag veel punten heb verloren in de Sprint race, daarin moeten we ons verbeteren.”

Het feit dat Bagnaia in de openingsfase werd opgehouden en daarna zijn achterstand moest dichtrijden was volgens hem de oorzaak dat hij het in de strijd met Martin en Binder moest afleggen.

Pecco Bagnaia: “Zij [Martin en Binder] reden vanaf de start meteen voorop dus konden ze goed op hun banden letten, ze hoefden niet zo hard te pushen. Voor mij was het omgekeerd want ik moest mijn achterstand dichtrijden. In de slotfase had ik niet meer zoveel tractie uit de laatste bocht, de eerste en de derde. In de derde sector maakte ik wel veel tijd goed maar het was niet genoeg.”

In de slotfase leek Bagnaia nog even voor een verrassing te zorgen een zeer indrukwekkende inhaalactie te kunnen uitvoeren. Hij slaagde er bijna in maar doordat Martin zich goed verdedigde kwam het er uiteindelijk net niet van.

Pecco Bagnaia: “Het was erg close, het had één van de beste inhaalacties van de laatste jaren kunnen zijn. Ik kwam net iets tekort om ‘m af te maken maar als je aan de buitenkant rijdt is het voor de coureurs aan de binnenkant makkelijk om de rem iets los te laten en je wijd te laten gaan. Ik zou hetzelfde gedaan hebben als ik in die situatie had gezeten. Het was een mooie poging en ik heb iets belangrijks ontdekt voor de komende races.”

Nadat hij zaterdag op een teleurstellende zevende plaats over de streep kwam was het volgens Bagnaia op zondag tijd om weer aan te vallen. Ondanks dat hij in het begin weer het duel aan moest gaan gaf zijn prestatie in deze race hem veel vertrouwen.

Pecco Bagnaia: “Het was een race om aan te vallen. Als ik dat niet hadden gedaan dan zouden we als vijfde of zesde geëindigd zijn. Tijdens de race heb ik veel fysiek contact gehad met andere rijders en het was heel belangrijk om het gat met de kopgroep dicht te rijden. We hebben alles perfect gemanaged maar kwamen net iets tekort wat betreft grip aan de achterkant. Ik ben in ieder geval blij dat we onze snelheid weer hebben gevonden.”

Dat Binder in de laatste ronde de track limits overschreed en daardoor een plaats werd teruggezet kwam Bagnaia goed uit. Hij scoorde daardoor twintig punten i.p.v. zestien, vier extra punten die aan het einde van dit seizoen het verschil kunnen maken.

Pecco Bagnaia: “Deze vier extra punten helpen natuurlijk veel maar ik kon het in de laatste ronde niet zo goed zien. Ik zag dat Jorge of Brad op het groene gedeelte kwam dus verwachtte dat ik een positie zou opschuiven. Je kunt je op dit moment gewoon geen fouten veroorloven.”

Na drie raceweekenden op rij is er nu een welverdiende week rust voor de MotoGP paddock. De volgende Grand Prix wordt in het weekend van 10 t/m 12 november verreden op het Sepang International Circuit in Maleisië.




Handige links OR Thailand Grand Prix:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • Moto3 race
  • Moto3 podium
  • Moto2 podium
  • MotoGP race
  • Fermin Aldeguer
  • MotoGP race
  • MotoGP podium
  • MotoGP race
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • Barry Baltus
  • Zonta van den Goorbergh
  • Collin Veijer
  • Somkiat Chantra
  • Jaume Masia
  • Maverick Viñales
  • Pedro Acosta
  • Jorge Martin & Marc Marquez
  • Jorge Martin
  • Davide Tardozzi
  • Tony Arbolino & Pedro Acosta
  • Collin Veijer
  • Francesco Bagnaia
  • Jorge Martin
  • Marco Bezzecchi
  • Pre-event persconferentie


Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



                         Vrijwillige bijdrage                     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’