Pecco Bagnaia (P1): “Mijn rijstijl is anders en past beter bij Ducati en Jerez”

473
Pecco Bagnaia - Circuito de Jerez - Ángel Nieto | foto© Ducati Corse

Pecco Bagnaia was de snelste MotoGP coureur op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto na de eerste dag van de Gran Premio Red Bull de España. De Italiaan was zeer ontspannen en lijkt wederom één van de grote favorieten te zijn voor een goede kwalificatie en eindklassering op zaterdag en zondag. 

Op vrijdag begon alweer het vierde MotoGP weekend van 2021. Na een podiumfinish in de Grand Prix van Qatar en een ietwat teleurstellende zesde plaats in de Grand Prix van Doha kwam Pecco Bagnaia in de Grand Prix van Portugal ijzersterk terug door vanaf P11 naar P2 te komen in de race.







Op vrijdag in Jerez zag het er wederom goed uit wat de Italiaan liet zien, vooral omdat het Spaanse circuit normaalgesproken niet echt goed bij de Ducati past. Bagnaia heeft inmiddels laten zien dat niet altijd de machine volledig aangepast hoeft te worden maar dat de coureur die erop zit ook een zeer grote rol van betekenis kan spelen.

Met een vierde tijd in FP2 en uiteindelijk 1’37.209 was Bagnaia aan het eind van de dag de snelste MotoGP coureur in Jerez. Ondanks dat hij blij was met deze rondetijd was er naar eigen zeggen nog wel werk aan de winkel voor wat betreft de snelheid voor de race. Meerdere coureurs lieten weten niet helemaal blij te zijn met de grip van het asfalt aangezien de rondetijden vergeleken met eerdere jaren nu nog niet bijzonder snel waren. De verwachting is dat dit beter zal worden naarmate er meer rubber op de baan komt te liggen.

Pecco Bagnaia: “Jerez is een circuit waar ik graag kom en het past bij mijn rijstijl. Vorig jaar was ik snel maar dit jaar heb ik zeker een stap weten te maken. Vanochtend had ik al gauw weer het goede gevoel te pakken en wist ik de vierde rondetijd te rijden, ook al waren de temperaturen in het begin laag en hadden we een paar aanpassingen gedaan. In de middag hebben we voornamelijk aan de race pace gewerkt, zowel met de hard-compound achterband als de medium-compound achterband; met allebei kon ik een goede rondetijd rijden. In de slotminuten van FP2 gingen we voor de time-attack en zoals je ziet verliep dat goed. Ik ben heel tevreden met de manier waarop we tot dusver gewerkt hebben en ga dan ook met vertrouwen de kwalificatie van morgen in.”

Dat Pecco Bagnaia er een bijzondere rijstijl op nahoudt is inmiddels wel duidelijk. Ook voormalig World Superbike kampioen en MotoGP racewinnaar Ben Spies was dit opgevallen. Bagnaia ging er uitgebreid op in in zijn media debrief van vrijdagmiddag.

“Het is een goed teken dat we snel zijn hier in Jerez want normaalgesproken past dit circuit niet zo bij de Ducati. In de afgelopen jaren heb ik mij eigenlijk al wel goed gevoeld hier en met name het gevoel van de voorkant is heel goed, we moeten alleen nog werken aan de grip aan de achterzijde. Gelukkig weten we dat het rijden van één snelle ronde geen probleem voor mij is, ik geniet er ook echt van om dit te doen. Wat betreft de pace missen we nog iets en daar moeten we aan werken, vooral Franco [Morbidelli] was snel vandaag.

Het verschil dat ik maak vergeleken met de andere Ducati coureurs is dat ik heel hard kan aanremmen en de machine iets beter weet te sturen, voornamelijk in de korte bochten omdat daar nog altijd het zwakke punt van de Ducati ligt. Op circuits zoals deze past mijn rijstijl daar iets beter bij denk ik. Ik weet niet precies waarom want het is niet iets wat ik bewust doe, maar als we naar de data kijken wordt het duidelijk. Alle andere Ducati coureurs hebben een vergelijkbare rijstijl en die van mij is net iets anders, gelukkig past die van mij dan beter bij een circuit zoals deze. Hopelijk kunnen we dit weekend de eerste Ducati zege in Jerez behalen sinds 2006.”

Waarom het met name in Jerez nou zo close is tussen alle coureurs en fabrikanten in de MotoGP klasse was volgens Bagnaia ook wel te verklaren:

“Dat komt omdat iedereen hier al zo ontzettend vaak heeft geracet. Ikzelf was hier voor het eerst in 2011 dus ik ken het circuit goed en daarnaast is het ook niet zo’n lange baan waardoor de verschillen sowieso al kleiner worden. Het is lastiger om een echt groot verschil te maken, je moet vooral op je banden letten en zo constant mogelijk zijn in de race.

Hierdoor zal de kwalificatie dan ook zeer belangrijk zijn, ook omdat het heel lastig is om hier in te halen. Het is belangrijk om op de eerste twee rijen te staan, ik wil minstens op de eerste rij staan. Ik weet dat mijn pace goed is maar je zorgt voor extra werk met een slechte startplaats. Het zorgt al voor 40% van je race als je goed start.”

De MotoGP coureurs komen zaterdagochtend om 09:55 uur weer in actie op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto voor de derde vrije training. De vierde vrije training met aansluitend de twee kwalificatiesessies gaat van start om 13:30 uur.

Handige links Gran Premio Red Bull de España:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter