Pepijn Bijsterbosch kan niet het maximale halen uit de IDM races in Oschersleben

645
pepijn-bijsterbosch
Pepijn Bijsterbosch | foto© Damon Teerink

Pepijn Bijsterbosch kende geen gemakkelijke openingsronde van het IDM Superbike kampioenschap in Oschersleben. De races waarvoor de BMW-coureur zich als elfde kwalificeerde werden verreden onder wisselende baancondities. Bijsterbosch kwam als tiende en veertiende over de finish.

Nadat de IDM evenementen op de Lausitzring en Sachsenring vanwege de coronasituatie afgelast waren, ging het seizoen voor Pepijn Bijsterbosch afgelopen weekend (21 t/m 23 mei) van start op het circuit van Oschersleben in Duitsland. Tijdens de vrije trainingen ging Bijsterbosch met het EGS Alpha Van Zon BMW team aan de slag met de afstelling van de nieuwe BMW M 1000 RR. Aangezien er weinig getest konden worden in het voorjaar, was er nog het nodige werk te verrichten qua afstelling. Het was geen gemakkelijke eerste dag, die Bijsterbosch als zestiende afsloot, maar hij wist zijn tempo gedurende de sessies wel steeds verder te verhogen. Dit betere gevoel kwam tot uiting in de kwalificatietraining, toen Bijsterbosch maar liefst twee seconden sneller was dan in de vrije trainingen. De BMW-coureur kwalificeerde zich als elfde voor de races met zeer kleine verschillen naar de rijders voor hem.







De eerste race zou een bijzonder wedstrijd worden. De baan was nog deels nat toen de rijders zich opstelden op de grid, maar het begon steeds sneller op te drogen. Bijsterbosch had graag nog naar slicks willen wisselen, maar dit was niet meer haalbaar voor het drie minuten signaal wanneer er niet meer gewerkt mag worden aan de motoren. Veel rijders besloten op het laatste moment nog naar één of twee slicks te wisselen, zelfs nog na het drie minuten signaal. Bijsterbosch ging dus van start op regenbanden, maar daar kon hij weinig mee beginnen. Het belangrijkste was dan ook om de race uit te rijden en proberen nog wat punten te pakken. Bijsterbosch finishte als veertiende, maar hij en zijn team waren niet te spreken over de onduidelijke regels op de grid met het wisselen van de banden.

Tijdens de tweede race moest er weer op de grid weer volop van banden gewisseld worden. Deze keer stapte iedereen over op slicks. De baan had bij de start nog vele natte plekken, dus het was wel lastig in de openingsfase. Bijsterbosch wist in de openingsronde een positie te winnen en kwam naar de tiende plaats. Vervolgens wist hij de aansluiting te vinden met een drietal rijders die de aansluiting hadden voor de zevende plaats. Het lukte de BMW-coureur niet om deze rijders te passeren, waardoor Bijsterbosch als tiende over de eindstreep kwam. Dit stemde hem niet tevreden: “Ik ben best een beetje teleurgesteld. De rondetijden waren nog niet zo slecht, maar met de gekozen setting lukte het niet om het groepje voorbij te komen. Nu moeten we de goede punten van dit weekend meenemen naar Most en daar omzetten naar goede resultaten!”

De tweede ronde van het IDM Superbike 1000 kampioenschap staat gepland van 11 t/m 13 juni op het circuit van Most in Tsjechië.



Teamberichten
Bovenstaand bericht is een door het genoemde team of coureur ingezonden teambericht. Hiervoor hebben we als Racesport.nl redactie afspraken met het betreffende team of coureur. De geplaatste teksten zijn 1 op 1 overgenomen van het door het team of de coureur ingezonden teambericht. Als Racesport.nl redactie zijn we dan ook niet verantwoordelijk voor zowel de inhoud alsmede ook de tekst.

Ook jouw teambericht op de snelste Nederlandstalige motorsport website en met afstand het best bezochte wegrace medium van Nederland en België? Voor meer informatie en de voorwaarden neem contact met ons op via [email protected]



Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter