Pol Espargaró: “Ik had zoveel stress, ik ben blij dat vandaag achter de rug is

2328
Pol Espargaró - Silverstone | © Randy van Maasdijk

Pol Espargaró kwam vrijdag voor het eerst weer in actie tijdens een MotoGP raceweekend sinds zijn horrorcrash in Portimão. De Spanjaard vertelde na afloop over de stress die hij tijdens deze dag had ervaren en hoe vermoeiend het op zowel mentaal als fysiek vlak voor hem was.

Na een lang en intens hersteltraject sinds de crash op vrijdag 24 maart op het Autódromo Internacional do Algarve kwam Pol Espargaró op vrijdag 4 augustus voor het eerst weer in actie tijdens een Grand Prix weekend. Nadat hij een paar weken eerder tijdens het Goodwood Festival of Speed al weer even kon rijden op zijn GASGAS machine was het nu tijd om het gas weer echt vol open te draaien.







De Spanjaard sloot de dag af als 21e op 2,6 seconde van de snelste coureur van de dag, niemand minder dan oudere broer Aleix Espargaró. Hoe dan ook was het een belangrijke mijlpaal voor de GASGAS coureur die na zeer ernstige verwondingen weer kon racen op het hoogste niveau.

In zijn media debrief vertelde Espargaró over zijn ervaringen op vrijdag in Silverstone.

Pol Espargaró: “Het was een dag met heel veel stress voor mij, ik denk dat ik nog nooit in mijn carrière zoveel stress heb gehad. Op dit snelle circuit waar je veel van richting moet veranderen, en met zo’n snelle motor, was mijn brein nog niet helemaal in staat om het allemaal aan te kunnen. Vooral in de eerste training was ik er niet helemaal klaar voor en werkte mijn brein niet snel genoeg om het allemaal te verwerken. Dan realiseer je je hoe snel deze motor is en hoe snel alles op je afkomt, het is bizar.

Op mentaal gebied ben ik helemaal kapot nu. Je vraagt veel van jezelf maar je kunt het niet aan. Het gaat niet alleen om het rijden maar ook het aanvoelen van bepaalde momenten dat je bijvoorbeeld een high-sider kunt hebben. Er komen veel dingen in je hoofd en die moet je blokkeren. Toen ik bezig was met mijn snelle ronde ging Marco Bezzecchi vlak voor mij onderuit met een high-sider, dan moet je je angsten onder ogen zien te komen en dat is niet makkelijk.

Daarnaast ben ik ook op fysiek gebied nog niet klaar. Ik heb mijn spieren wel weer op kunnen bouwen en het ziet er allemaal leuk uit in de zomer maar er zijn ook spieren die je alleen maar gebruikt wanneer je rijdt. Het heeft tijd nodig.”

Na de eerste vrije training in de ochtend had Espargaró dusdanig veel van zijn lichaam geëist dat een middagdutje noodzakelijk was.

Pol Espargaró: Het is niet zo dat dit als een verrassing komt want ik had verwacht dat het zeer moeilijk zou worden. Mijn blessures waren ernstig en mijn verwachting was dan ook dat het heel zwaar zou worden, dat is dus zo gebleken. Normaalgesproken slaap ik nooit tussen de twee sessies maar vandaag heb ik een uur geslapen. Ik was helemaal gesloopt, mijn hersenen zaten vol.

In de middag kon ik wat natuurlijker rijden maar ik kan het veranderen van richting niet op een snelle manier doen. Gelukkig is deze motor een raket en daardoor was ik nog steeds één van de snelste in deze sector, ondanks dat ik de veranderingen van richting niet snel deed. Vergeleken met een andere fabrikant waarvoor ik gereden heb is deze machine echt heel goed.”

Waar coureurs en teams normaalgesproken meteen vanaf de eerste sessie druk bezig zijn met het aanpassen van de machine was dat bij Espargaró en het GASGAS Factory Racing Tech3 niet het geval.

Pol Espargaró: “Wat betreft de setting heb ik niets veranderd. Ik heb mijn team verteld dat ze er gewoon nieuwe banden onder moesten leggen en mij moesten laten rijden. Dat was genoeg om mij weer het gevoel te laten krijgen, ik wilde verder niets aanpassen. Ik wil verder ook niet comfortabel zijn, ik wil snel zijn. Het is daardoor beter om hetzelfde te doen als de fabrieksrijders.”

Gezien de lage temperaturen op het Silverstone Circuit en de behoorlijk straffe wind was het voor de coureurs zaak om de banden zo gauw mogelijk op temperatuur te krijgen. Voor Franco Morbidelli en Marco Bezzecchi ging dat mis, iets dat Espargaró zo gauw mogelijk van zich af probeerde te schudden.

Pol Espargaró: “Ik had moeite met de eerste ronde uit de pits. Vooral met de hardere banden en deze koude wind had ik problemen, ik kon ze niet goed aanvoelen. Ik vond de eerste ronde uit de pits moeilijk want dat was ook wanneer mijn crash in Portimão gebeurde. Ook de zware crash van Bezzecchi gebeurde in de eerste ronde uit de pits dus ik wilde geen fout maken. Met de soft-compound band was het gelukkig wat beter maar met de harde band moest ik meteen pushen om deze op temperatuur te krijgen. Dat lukte me niet en daardoor ging ik na twee ronden weer naar binnen omdat ik angst had. Deze dingen zullen vanzelf naar me toe komen door te rijden maar het is wel moeilijk.”

De weersverwachtingen geven aan dat er zaterdag op Silverstone zeer veel regen gaat vallen, iets dat Espargaró niet echt goed uitkomt.

Pol Espargaró: “Op fysiek gebied zou het me kunnen helpen als het regent maar aan de andere kant heb je ook weer veel meer kans om te crashen. Ik denk dat het risico voor iedereen lager is als het droog is en ik wil me vooral voorbereiden op Oostenrijk. Ik weet dat ik daar niet zal schitteren maar ik hoop dat ik daar iets moois kan laten zien, in ieder geval voor mezelf. Ik heb ronden in droge omstandigheden nodig dus we gaan zien of dat gaat gebeuren.

Ik denk dat het morgen iets makkelijker gaat worden voor mij omdat ik vandaag zo ontzettend zenuwachtig was. Morgen zal ik wat relaxter zijn en weet ik wat ik kan verwachten. Ik ben heel blij dat vandaag achter de rug is.”

De MotoGP coureurs komen zaterdagochtend om 10:10 uur lokale tijd, 11:10 uur Nederlandse tijd weer in actie voor de tweede vrije training met aansluitend beide kwalificatiesessies op het Silverstone Circuit.







Handige links Monster Energy British Grand Prix:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #73 Alex Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #73 Alex Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #73 Alex Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • Start MotoGP Sprint
  • #37 Pedro Acosta - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex
  • Zonta van den Goorbergh
  • #54 Fermin Aldeguer - (SPA) - CAG SpeedUp - Boscoscuro
  • Zonta van den Goorbergh
  • Zonta van den Goorbergh
  • Zonta van den Goorbergh
  • Zonta van den Goorbergh
  • Zonta van den Goorbergh
  • Zonta van den Goorbergh
  • #96 Daniel Holgado - (SPA) - Red Bull KTM Tech3 - KTM RC 250 GP
  • #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • 3M
  • Parc Ferme QP MotoGP (VLNR) #43 Jack Miller - #72 Marco Bezzecchi - #73 Alex Marquez
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #10 Luca Marini - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #25 Raul Fernandez - (SPA) - CryptoDATA RNF MotoGP™ Team - Aprilia RSGP
  • #37 Augusto Fernandez - (SPA) - GASGAS Factory Racing Tech3 - KTM RC16
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP23
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • Wilco Zeelenberg - CryptoDATA RNF MotoGP™ Team
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP23
  • #40 Aron Canet - (SPA) - Pons Wegow Los40 - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • 3M95
  • #44 Pol Espargaro - (SPA) - GASGAS Factory Racing Tech3 - KTM RC16
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #10 Luca Marini - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #27 Iker Lecuona - (SPA) - LCR Honda Team - Honda RC213V
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • Triumph Pers conferentie
  • Triumph Pers conferentie
  • Triumph Pers conferentie
  • Triumph Pers conferentie
  • Triumph Pers conferentie
  • Triumph Pers conferentie
  • Triumph Pers conferentie
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1 & #21 Franco Morbidelli - (ITA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #96 Jake Dixon - (GBR) - GASGAS Aspar Team - Kalex
  • #44 Pol Espargaro - (SPA) - GASGAS Factory Racing Tech3 - KTM RC16
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • #44 Pol Espargaro - (SPA) - GASGAS Factory Racing Tech3 - KTM RC16
  • #21 Franco Morbidelli - (ITA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • vlnr #89 Jorge Martin  - #1 Francesco Bagnaia - #72 Marco Bezzecchi
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • 09_MotoGP_Silverstone_03 augustus 2023_DSB8170
  • vlnr #89 Jorge Martin  - #1 Francesco Bagnaia - #72 Marco Bezzecchi
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23 & #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 




Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



                         Vrijwillige bijdrage                     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’