Racesport.nl TT Special: Hoe is het nu met Henk van der Mark?

1102
henk-van-der-mark
Henk van der Mark (r) samen met teamgenoot Boet van Dulmen (l) | foto© Martin Ruytenberg

Normaalgesproken zou deze week voor de Nederlandse wegrace liefhebbers in het teken staan van de Dutch TT. Vanwege de uitbraak van het coronavirus kan het evenement helaas niet doorgaan. Om toch een beetje de TT-sfeer te proeven plaatst de Racesport.nl redactie dagelijks een aantal TT Specials. In één van deze dagelijkse specials, genaamd ‘Hoe is het met?’ stellen we zeven voormalige Nederlandse TT-winnaars of deelnemers een aantal (dezelfde) vragen. In deze editie: Henk van der Mark.

In de rubriek ‘Hoe is het met?’ stellen we zeven voormalige TT-winnaars of deelnemers een aantal vragen over hun wegrace carrière, hun hoogte en dieptepunten als coureur, het aantal TT-starts, hun leukste TT-ervaring en hun leven na het beëindigen van hun wegrace carrière.







Waar zijn ze gebleven, onze Nederlandse TT-helden van weleer. Vandaag is het de beurt aan: Henk van der Mark.

Wie is Henk van der Mark?

  • Naam: Henk van der Mark
  • Bijnaam:
  • Geboren op: 10-02-1957
  • Woonplaats: Rotterdam
  • Huidige beroep: Transportondernemer
  • Start wegrace carrière: 1976
  • Actief geweest in: Superbike, 500cc Grand Prix, Endurance
  • Aantal Dutch TT starts: 8
  • Hoogtepunt: Winnen 24H Le Mans
  • Dieptepunt: 1982 Warm-up gecrasht in Le Mans – been gebroken
  • Favoriete circuit: Spa- Francorchamps en Assen
  • Einde wegrace carrière: 88 gestopt – 2002 weer gestart met Classic Endurance
  • Facebook: henk.vandermark
  • Twitter: —
  • Instagram: —

Allereerst de belangrijkste vraag in deze bijzondere tijd, hoe staat het met jouw gezondheid en de mensen in jouw omgeving?

Iedereen in mijn naaste omgeving is gezond, gelukkig is er niemand besmet geraakt met het virus.

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Ik reed twee keer mijn motorfiets total-loss op de openbare weg. Beide keren wel buiten mijn schuld om. Toen dacht ik, zo komt het niet goed nu moet ik maar mijn racelicentie gaan halen en alleen op het circuit gaan rijden. Helemaal om dat we in die jaren maar slechts één gasstand kenden: en dat was volgas natuurlijk.

Het is de week van de Dutch TT, de negentigste editie die vanwege de uitbraak van het coronavirus niet door kan gaan. Je hebt 8 keer aan de start gestaan. Hoe heb je deze races voor jezelf beleefd?

Een fantastisch evenement, prachtig om voor volle tribunes te mogen rijden.

Wat is je beste klassering tijdens de Dutch TT, in welk jaar en in welke klasse?

Een negende plaats in 1985 in de 500cc klasse, en een EK 500 race tijdens de TT een derde plaats.

Welke editie van de Dutch TT is je het meest bijgebleven?

De race in de toenmalige 1000cc Formule klasse op het nog lange circuit in 1982. Smalle baan, sloot prikkeldraad, dat was toen wel een dingetje. Viel je eraf dan kwam je of in de sloot terecht, lag je niet in de sloot dan was het prikkeldraad niet te missen.

 Wat is je leukste ervaring tijdens de Dutch TT ten tijde dat jezelf aan de start stond?

Nou ja de leukste, de meest bijzondere was in1986. Vanwege een aantal rode vlag situaties moesten we drie keer starten. Daarna kwam ik ook nog eens ten val, en uitgerekend precies voor de lens van de NOS-cameraman.

Bezoek je, nu jezelf niet meer actief bent als coureur, nog jaarlijks of regelmatig de Dutch TT?

Nee, we krijgen altijd als voormalige Nederlandse kampioenen (250 en 500cc) wel kaartjes, maar met die kaartjes kun je nergens meer komen, laat staan iets zien. De laatste keer dat ik geweest ben kwamen we zelfs geen enkele tribune op. Dus ik ga niet meer.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

Mensenkennis, doorzettingsvermogen en nooit opgeven. Daar heb ik nu elke dag als ondernemer nog plezier van.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Transportbedrijf overgenomen, een familiebedrijf dat volgend jaar zijn honderdste verjaardag hoopt te vieren.

Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

Ja, ik heb in het begin van zijn carrière mijn zoon Michael les gegeven en begeleidt. Inmiddels ben ik zelf weer actief in de Classic Endurance.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, en dan met name het MotoGP wereldkampioenschap?

Ontzettend mooi kampioenschap, met name de huidige techniek spreekt mij erg aan.

Als laatste vraag, wat is je leukste, meest vreemde of meest bijzondere TT-anekdote of ervaring naast de wedstrijd & trainingen?

Dat is tegenwoordig ondenkbaar, maar als we in Assen reden dan moest je vanzelfsprekend ook de nacht van Assen meemaken. We gingen dan op vrijdagavond voor de race steevast even met z’n allen de stad in. Natuurlijk maakten we het niet te laat, maar er was een keer dat het zo gezellig was en het toch iets later werd. Toen we vervolgens terugkwamen bij het circuit waren alle hekken dicht en kwamen we er niet meer op. Toen was er vanzelfsprekend even paniek, maar goed we hebben een eigen oplossing gevonden en niet veel later konden we alsnog ons bed in de paddock induiken, maar dat ging niet helemaal zonder slag of stoot.

michael-van-der-mark
Michael – en vader Henk van der Mark – Misano World Circuit | foto© Racesport.nl

Racesport.nl TT Special woensdag 24 juni 2020: Hoe is het nu met Hans Spaan?



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App