Normaalgesproken zou deze week voor de Nederlandse wegrace liefhebbers in het teken staan van de Dutch TT. Vanwege de uitbraak van het coronavirus kan het evenement helaas niet doorgaan. Om toch een beetje de TT-sfeer te proeven plaatst de Racesport.nl redactie dagelijks een aantal TT Specials. In één van deze dagelijkse specials, genaamd ‘Hoe is het nu met?’ stellen we zeven voormalige Nederlandse TT-winnaars of deelnemers een aantal (dezelfde) vragen. In deze editie: Hugo van den Berg

In de rubriek ‘Hoe is het met?’ stellen we zeven voormalige TT-winnaars of deelnemers een aantal vragen over hun wegrace carrière, hun hoogte en dieptepunten als coureur, het aantal TT-starts, hun leukste TT-ervaring en hun leven na het beëindigen van hun wegrace carrière.

Waar zijn ze gebleven, onze Nederlandse TT-helden van weleer. Vandaag is het de beurt aan: Hugo van den Berg.

Wie is Hugo van den Berg?

  • Naam: Hugo van den Berg
  • Bijnaam:
  • Geboren op: 23 mei 1990
  • Woonplaats: Amsterdam
  • Huidige beroep: Uitvoerder spoorbouw
  • Start wegrace carrière: 2000
  • Actief geweest in: 125cc GP (huidige Moto3 klasse)
  • Aantal Dutch TT starts: 4
  • Hoogtepunt: 15e plek in 2008 en TT-debuut op 15-jarige leeftijd
  • Dieptepunt: Motorpech tijdens de enige droge kwalificatie sessie in 2007
  • Favoriete circuit: Phillip Island
  • Einde wegrace carrière: 2009
  • Facebook: Hughovandenberg56
  • Twitter: —
  • Instagram: @hugovandenberg

Allereerst de belangrijkste vraag in deze bijzondere tijd, hoe staat het met jouw gezondheid en de mensen in jouw omgeving?

Dit gaat gelukkig goed.

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegrace sport?

Met mijn vader en broer mee naar de TT. Hierdoor enthousiast geworden en begonnen met mini biken.

Het is de week van de Dutch TT, de negentigste editie die vanwege de uitbraak van het coronavirus niet door kan gaan. Je hebt 4 keer aan de start gestaan. Hoe heb je deze races voor jezelf beleefd?

De TT was altijd speciaal. Het is een droom om aan de start te staan en dat voelt magisch. De eerste rondjes op zaterdagochtend met volle tribunes en taluds zijn heerlijk. De TT week was hectisch met interviews maar ook juist mooi omdat er veel vrienden en familie kwamen kijken.

Wat is je beste klassering tijdens de Dutch TT, in welk jaar en in welke klasse?

15e plek in de 125cc tijdens de TT in 2008

Welke editie van de Dutch TT is je het meest bijgebleven?

De TT van 2008 kan ik mij nog erg goed herinneren omdat dit een groot succes en een van mijn betere races was dat jaar. Mijn TT-debuut op 15 jarige leeftijd blijft mij ook erg bij. Bijzonder om op die leeftijd al te kunnen strijden tegen de beste van de wereld.

Wat is je leukste ervaring tijdens de Dutch TT ten tijde dat jezelf aan de start stond?

Door de oude Noordlus rijden en mijn finish in de punten.

Bezoek je, nu jezelf niet meer actief bent als coureur, nog jaarlijks of regelmatig de Dutch TT?

Nee, op uitnodiging van Joey (Litjens) heb ik in 2017 nog meegedaan in de Yamaha R3 cup. Dat was erg leuk om te doen.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

Goede vrienden. Een flinke dosis discipline, vertrouwen op intuïtie en doorzettingsvermogen.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Ik ben gaan studeren en heb een aantal jaren op de Antillen gewoond. Hierna ben ik gaan werken en 1,5 jaar de wereld rondgetrokken als backpacker. Vorig jaar heb ik een volledige Ironman (de zwaarste triathlon ter wereld) gedaan en daarnaast doe ik mijn werk als uitvoerder binnen de spoorbouw met veel plezier.

Ben je nog op de één of andere manier betrokken bij de sport?

Ik ben op het circuit te vinden als instructeur bij Racing School Europe.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, en dan met name het MotoGP wereldkampioenschap?

Het is een mooie show, maar ik maak eigenlijk nooit tijd vrij om er naar te kijken.

Als laatste vraag, wat is je leukste, meest vreemde of meest bijzondere TT-anekdote of ervaring naast de wedstrijd & trainingen?

Ik ben tijdens de TT van 2008 voor de trainingen met de scooter onderuitgegaan. Snel naar dokter Costa gegaan en Marlon (Fluit), destijds de rijders begeleider, gebeld dat hij moest komen. Een dikke schaafwond tot gevolg. Dit had gelukkig geen invloed op het racen maar heb er wijselijk mijn mond over gehouden tot zaterdagavond na afloop van de race.

hugo-van-den-berg

Hugo van den Berg in 2016 als Backpacker in Myanmar (Birma) | foto© eigen foto

Racesport.nl TT Special dinsdag 23 juni 2020: Hoe is het nu met Henk van der Mark?


Speel mee met het MotoGP Jaarspel. Minimaal 1.750 Euro aan prijzen!

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek of door onderstaande QR-code te scannen.* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar office@racesport.nl kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App