Succesvolle thuiswedstrijd voor Van Zon Remeha BMW in Zolder

141
reiterberger
Markus Reiterberger (21) voor Danny de Boer (44) | foto© IDM

Ondanks dat het, na de succesvolle openingswedstrijden begin mei op de Nürburgring, pas de tweede ronde was van het Internationale Duitse Motorcycle Championship (IDM) stond afgelopen weekend voor het team Van Zon Remeha BMW in Zolder wel het belangrijkste wedstrijdweekend van het seizoen op het programma.

Hoewel het team met drie Duitse coureurs Markus Reiterberger, Jan Bühn en Arnaud Friedrich en de Nederlander Danny de Boer een internationaal karakter heeft is Circuit Zolder de thuisbasis van teambaas Werner Daemen.







Op het voormalige Formule1circuit van Zolder bleek afgelopen weekend al snel dat de Superbike coureurs ondanks een pauze van zeven weken niets aan hun prestatiedrang had verloren. Zo wist men op indrukwekkende wijze twee overwinningen en twee tweede plaatsen te scoren tijdens de thuisrace van het team.

Markus Reiterberger, die Zolder als één van zijn favoriete circuits beschouwd en het evenement ziet als zijn tweede thuisrace, was dan ook duidelijk in zijn commentaar. “Ik ben me ervan bewust dat dit een belangrijk weekend is voor ons team”, aldus de leider in de tussenstand van het kampioenschap. “Hier kunnen we onze sponsors laten zien dat hun geld goed wordt geïnvesteerd. Ons bezoek aan Zolder zorgt ervoor dat iedereen binnen het team op en tot gemotiveerd is. Daarnaast is de steun van de lokale fans voor ons hier gewoon voelbaar.” Reiterberger was in alle sessies veruit het snelst en bood de toeschouwers waar voor hun geld. Tijdens de laatste training wist hij een snelste rondetijd op de klok te zetten van 1’31,785. Geen enkele andere coureur wist de 1’32 grens te doorbreken waardoor Reiterberger met een voorsprong van bijna viertiende van een seconde de pole voor zich opeiste voor de twee op zondag te verrijden races.

Tijdens de eerste race kende Reiterberger een goede start en legde hij meteen in de eerste ronden de basis voor de overwinning. Reiterberger wist vervolgens de gehele wedstrijd te controleren om uiteindelijk met een voorsprong van 12,890 seconden als eerste de finish te passeren. “Ik heb in eerste instantie behoorlijk gepusht en alles gegeven. Aan het einde van de race kon ik daardoor iets gas terugnemen. Als het nodig geweest was dan zou ik in de slotfase nog iets over hebben gehad. In de race wilde ik het tempo van de anderen ook niet onderschatten, maar uiteindelijk bleek mijn tactiek goed te werken.” De tactiek werkte ook in de tweede race uitstekend voor de BMW coureur. Na de gebruikelijk bliksemstart nam hij meteen weer de leiding waarna zijn leidende positie vervolgens geen moment meer in gevaar kwam. “Hoewel de voorsprong misschien niet zo groot was als in de eerste race, was mijn tempo in de tweede race nog beter. Op een set nieuwe banden na hadden we niets veranderd aan de motor. Jammer dat de tweede race ingekort werd, hierdoor voelt het toch een beetje raar om te winnen.”

Danny de Boer had zich de afgelopen zeven weken vooral beziggehouden met trainen en samen met een fysiotherapeut hard gewerkt aan het oplossen van de problemen aan zijn onderarmen, problemen die hem tijdens de eerste races op de Nürburgring parten speelden. “Om de andere dag was er een massage en kreeg ik fysiotherapie,” beschrijft hij zijn zeven weken durende vakantie. “Vooral in Zolder moet je fit zijn, de baan is fysiek best zwaar en de armen krijgen het hier ook flink te verduren. De BMW is daarnaast een enorm krachtige motor en dat vergt ook fysiek het nodige van de coureur. Maar hoe dan ook, ik voel me gewoon 100% fit.” En dat hij fit was liet de dit seizoen op een BMW S 1000 RR debuterende De Boer meteen vanaf de eerste kwalificatie zien door samen met Reiterberger de toon te zetten. In de laatste ronden van de tweede kwalificatie, tijdens de eerste kwalificatie had hij geen kwalificatieband gebruikt, zette de Nederlander nog een keer extra aan om uiteindelijk een rondetijd op de klok te zetten van 1’32,154, een tijd die na afloop goed bleek voor de tweede plaats op de grid achter Markus Reiterberger.

Jan Bühn was blij dat hij na zijn optreden in het Endurance World Championship vlak voor het evenement in Zolder nog een aantal trainingen af kon werken op zijn IDM motor. “Nu ben ik op de juiste bedrijfstemperatuur,” grapte hij donderdag na afloop van de vrije trainingen. “Hier kon ik even weer wennen aan de BMW en de banden. Normaalgesproken went dat snel weer maar voor het gevoel en voor het gevoel in mijn hoofd is het beter.” Bij een eerdere test op Zolder had Bühn nog de nodige problemen maar vanaf het begin van het IDM weekend waren de rondetijden direct al beter. Met Markus Reiterberger naast zich heeft Bühn natuurlijk niet de minste coureur naast zich staan in de box. “Hier worden wij ook alleen maar beter van. We kunnen onze data vergelijken en ik wil niets liever dan mezelf verbeteren. Dankzij de data van Markus zie ik waar het sneller kan en waar hij zijn tijdwinst weet te halen. Heel eerlijk, we kijken soms met grote ogen naar de punten waar hij zijn winst weet te behalen. We rijden immers op dezelfde motor.” Tijdens de kwalificaties kon Bühn de gedeelde kennis vervolgens in praktijk brengen en omzetten in een aansprekend resultaat. Met een snelste ronde van 1’33,386 werd de vijfde startplaats zijn deel.

De start van de eerste race verliep voor Bühn niet geheel volgens plan en hij kwam na de eerste ronde dan ook niet bij de eerste tien door. “De naast me op de grid staande Jan Halbich kende een beetje een vreemde start. Hierdoor verprutste ik mijn eigen start ook een beetje, het voorwiel kwam los. Jammer want de motor was zeker goed genoeg voor plaats 2 of 3.” Vervolgens zat het Bühn aan het einde van de wedstrijd ook nog tegen. Nadat hij net de vierde plaats had weten te veroveren werd de wedstrijd vroegtijdig afgebroken middels een rode vlag situatie en gold de uitslag van de ronde daarvoor met als gevolg een vijfde plaats in de uitslag. De tweede wedstrijd liep niet helemaal gesmeerd voor Bühn en de negende plaats was dan ook zeker niet de plaats waarop hij vooraf gehoopt had. “Op de één of andere manier had ik niet zo’n goed gevoel als voor de middag. Ik was gewoon iets te slap met het remmen en het tempo was gewoon lager. Het was bijna het tegenovergestelde van de eerste race, dit ondanks dat we aan de afstelling helemaal niks veranderd hadden. We gaan nu eerst de data checken en kijken wat er aan de hand was.”

Arnaud Friedrich is met zijn 17 jaar de jongste deelnemer in de IDM Superbike en houdt zich ondanks zijn nog jonge leeftijd keurig staande in het sterke veld. “Er zijn hier op Zolder niet heel veel plaatsen waar je je verstoppen en uitrusten kunt. En na de rechte stukken komen dan vervolgens ook nog eens punten waar je heel hard moet remmen. Zolder is niet mijn lievelingsbaan, maar aan de andere kant is het wel ons thuiscircuit. Dat het bij ons in de box af en toe nogal turbulent is daar stoor ik me niet aan. Ik kan hier samen met mijn monteurs in alle rust mijn ding doen.” Na de vrije trainingen was Friedrich met plaats 13 nog niet helemaal tevreden en werkten zijn monteurs nog aan de remmen en het vinden van meer grip. Zijn doel om zich binnen de top tien te willen kwalificeren miste hij met een 1’34.059 en een elfde startplaats maar nipt.

De gewenste top tien plaats kwam er voor de tiener meteen al in de eerste wedstrijd. “Voor op dit circuit is dit goed. Ik kwam bij de start goed weg en de eerste ronden liepen daarna ook heel erg goed. Ik kwam in de tweede groep te rijden en we hadden daarin zelfs zicht op de groep voor ons. Aan het einde van de race kreeg ik helaas een beetje last van mijn armen.” Ook in de tweede race wist Friedrich een aansprekende prestatie neer te zetten en kreeg hij na afloop van de race alle lof en complimenten van teambaas Werner Daemen. Maar de jonge Duitser was zelf zeker niet tevreden met zijn behaalde dertiende plaats, vooral omdat een top klassering opnieuw mogelijk was geweest. “Bastien Mackels zat voor me en in de chicane moest hij op een gegeven moment rechtdoor. Mijn tempo was zelfs beter nog dan tijdens de eerste race. Tot aan het voorval van Mackels, ongeveer halverwege de race, zat ik bij de groep die streed voor de zesde plaats en kon ik goed volgen. Na het voorval van Mackels zat dat er helaas niet meer in.”

 

Handige links IDM Zolder:

Tijdschema en volledige uitslagen
IDM YouTube Channel
Fotoverslag