Sven Wind: Verslag Yamaha bLU cRU R3 Cup op de RedBull Ring

306
sven-wind
Sven Wind | foto© Damon Teerink

Na de dubbele overwinning op Assen was het deze keer minder succesvol, hieronder het verslag van Sven Wind over zijn Yamaha bLU cRU R3 Cup weekend op de Oostenrijkse RedBull Ring.

Vrijdag – FP1, FP2 en Q1
De eerste vrije training heb ik niks kunnen doen. Ik heb geen tijd kunnen zetten, omdat de moer van mijn voortandwiel tijdens het terugschakelen los schoot, daardoor draaide het wiel niet als ik gas gaf. Ik heb hem daarna een paar keer met mijn handen vastgedraaid (hij bleef losschieten) en ben een paar keer binnengekomen in de pitstraat. Deze training was dus een en al verloren tijd.

De tweede vrije training ben ik gelijk tussen een groepje gaan rijden, die reden meestal wel in de kopgroep en die hadden de eerste vrije training wél kunnen rijden, ideaal om de baan en rempunten te leren dus. Al snel kwam ik erachter dat ik wel sneller was, en ik verlegde al snel mijn rempunten. Na de sessie had ik een vierde tijd, prima voor mijn ‘eerste’ sessie.

De eerste kwalificatie zat ik in datzelfde groepje, dit keer aan de staart. Hierdoor kon ik een gat laten vallen en er weer naartoe rijden voor een snelle ronde. Dat lukte en ik verbeterde mezelf een paar keer tot uiteindelijk een 1.51,077, goed voor een tweede plaats.

Zaterdag – Q2
De enige sessie die vandaag op de planning stond, de tweede kwalificatie. Het begon goed, ik reed al snel een halve seconde sneller dan gister en ik kon vaak een sleepje krijgen van andere rijders. Een aantal minuten voor het einde van de sessie schakelde ik per ongeluk één keer te veel terug, de achterkant van de motor kwam via links naar voren toe, totdat die haaks stond, en sloeg in een keer weer naar achter. Ik bleef nog net op de motor liggen, maar de motor bleef onstabiel en ik knalde met mijn hoofd in de grindbak. Ik herinner niet alles meer, maar ik weet wel dat ik zelf de ambulance instapte en naar het medical centre ben gebracht. Ik weet niet wat er met me daarbinnen is gebeurd, behalve dat ik zelf weer terug kon lopen naar waar onze motors stonden. Vermoedelijk heb ik een lichte hersenschudding opgelopen, maar officieel vastgesteld is het niet.

Zondag – Race 1 en 2
Op zondag werd ik zonder de knallende koppijn van gister wakker, gelukkig. Ik was gemotiveerd om te starten en schatte mijn kansen hoog in. In de eerste ronde sloeg ik een gat van 1,1 seconden, voornamelijk door een dubbele linker bocht waar ik het snelste van het hele veld doorheen ging. Helaas maakte ik een foutje en vergooide ik mijn voorsprong de ronde daarna. De tweede poging die ik deed om weg te rijden ging niet goed, in de bocht waar ik juist zo snel was verloor ik m’n voorkant en crashte ik. Ik pakte de motor nog op maar dit was slechts genoeg voor een zeventiende plaats.

Tijdens race 2 was het tempo van de groep erg laag, we remden vroeg en iedereen zat elkaar in de weg. Dit zorgde voor complete chaos en de posities wisselden constant. De laatste ronde was ik derde toen er voor mij iemand crashte. Ik kon de motor nog maar net ontwijken, maar ik had geen aansluiting meer met de eerste 2. Nummer 4 haalde mij in en door een mislukte inhaalactie in de laatste bocht en een slechte exit kwam ik als vierde over de finish.



Teamberichten
Bovenstaand bericht is een door het genoemde team of coureur ingezonden teambericht. Hiervoor hebben we als Racesport.nl redactie afspraken met het betreffende team of coureur. De geplaatste teksten zijn 1 op 1 overgenomen van het door het team of de coureur ingezonden teambericht. Als Racesport.nl redactie zijn we dan ook niet verantwoordelijk voor zowel de inhoud alsmede ook de tekst.

Ook jouw teambericht op de snelste Nederlandstalige motorsport website en met afstand het best bezochte wegrace medium van Nederland en België? Voor meer informatie en de voorwaarden neem contact met ons op via [email protected]



Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter