Sven Wind: Yamaha bLU cRU R3 Cup Hockenheim

240
sven-wind
Sven Wind | foto© Damon Teerink

Het laatste wedstrijdevenement van 2021 alweer. Dit keer verreden in Hockenheim, een evenement met veel publiek en een goede sfeer.

Vrije trainingen
Op vrijdag stonden, net als bij alle evenementen, twee vrije trainingen en één kwalificatie op het schema. De eerste vrije training kon ik maar 10 minuten rijden van de 20, door een probleem met de technische controle. Ik sloot deze sessie af als zesde. De tweede vrije training ging al een stuk beter en ik sloot deze dan ook af  met een eerste plaats.







Q1
De eerste kwalificatie ging super. Ik had 1 hele goede tijd, waardoor ik op een voorlopige eerste plek stond, met ruim 0,4 seconden voorsprong.

Q2
De tweede kwalificatie, verreden op zaterdag, ging ook goed. Ik heb mijn tijd niet meer kunnen verbeteren, maar wel kon ik 0,2 seconden boven mijn beste tijd rijden. Dit deed ik in mijn eentje, wat heel knap was. Helaas dook er net voor het einde nog net iemand onder mijn tijd, waardoor ik voor de races op een tweede plaats van start ging.

Race 1
Ondanks de goede trainingsresultaten vielen de races erg tegen. Tijdens de eerste race zat ik er op het begin goed bij, maar na een paar ronden voelde ik heel weinig kracht in mijn benen. Hierdoor viel ik terug in het groepje en finishte ik op een vijfde plaats. Heel jammer, want er had meer ingezeten.

Race 2
De tweede race ging ook niet lekker. Het had de nacht van zaterdag op zondag geregend, waardoor de baan nog een aantal natte plekken had toen wij de race reden. Tijdens mijn openingsfase reed ik te voorzichtig, hierdoor viel ik terug naar een negende plaats. Toen ik eenmaal vertrouwen had in de grip van het asfalt, probeerde ik me terug te vechten door het veld. Ik week uit naar links, omdat iemand voor me van het gas af ging. De witte lijn, die toen nog glad was, lag helaas vlak naast me, waardoor ik die raakte toen ik naar links ging. Hierdoor werd ik met een klap van de motor ‘gegooid’ en scoorde ik deze race geen punten.

Niet het einde van het seizoen waar we op gehoopt hadden. Zeker omdat we (feitelijk) nog kans hadden op het kampioenschap. Een derde plek was realistischer, maar deze werd ook niet bereikt door de twee mindere races dit weekend. Uiteindelijk ben ik zevende geworden in de eindstand.

Feedback 2021
Ondanks dat ik zelf niet helemaal tevreden was met dit seizoen, kreeg ik van anderen veel positieve reacties. Een aantal hiervan kwamen van mijn riders coaches, Dario Guissepetti en Sandro Cortese. Twee ex- coureurs die zelfs op wereldniveau hebben gereden. Ze vonden mij heel netjes rijden en wezen mij telkens aan bij het benoemen van ‘de hele baan gebruiken’ tijdens de gezamenlijke trackwalk. Dit werkte helaas niet altijd in mijn voordeel, aangezien veel rijders mij in de kwalificaties speciaal op kwamen te zoeken. Zowel om van mijn racelijnen te leren als mij te benuttigen voor een slipstream.

Plannen 2022
Gezien mijn gewicht en lengte is de R3Cup of SSP300 een moeilijke klasse, doel voor 2022 is dan ook een stapje hoger naar een 600cc motor.



Teamberichten
Bovenstaand bericht is een door het genoemde team of coureur ingezonden teambericht. Hiervoor hebben we als Racesport.nl redactie afspraken met het betreffende team of coureur. De geplaatste teksten zijn 1 op 1 overgenomen van het door het team of de coureur ingezonden teambericht. Als Racesport.nl redactie zijn we dan ook niet verantwoordelijk voor zowel de inhoud alsmede ook de tekst.

Ook jouw teambericht op de snelste Nederlandstalige motorsport website en met afstand het best bezochte wegrace medium van Nederland en België? Voor meer informatie en de voorwaarden neem contact met ons op via [email protected]



Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter