Na 6 jaar goede samenwerking met Honda en 4 perfecte jaren met het Alpha Technik Team komt aan deze samenwerking een einde.
Omdat het management van het Alpha Technik Team besloot in 2008 een sabbatjaar in te lassen om zich volledig te kunnen focussen op de ontwikkeling van de nieuwe BMW Superbike, stond ik voor een moeilijke beslissing. Ik had kunnen meewerken aan de ontwikkeling van de BMW maar dan was een deeltijdse verhuis naar Rosenheim, thuisbasis van de nieuwe BMW-site, een noodzaak en bovendien zou ik dan niet meer kunnen racen … en laat het nu juist dat zijn wat ik niet kan missen !!
Temeer omdat ik wist dat ik in IDM nog altijd tot de absolute top behoor, besloot ik op zoek te gaan naar een nieuw team. Een team waarmee ik mijn kansen in het IDM op en top zou kunnen verdedigen. Eigenlijk ben ik best trots, ja het streelt zelfs een beetje mijn ego …, dat ik van alle topteams een voorstel heb mogen ontvangen. Na veel wikken en wegen heb ik samen met de voornaamste sponsors besloten om voor 2008 in zee te gaan met Schäfer Suzuki.
Het team van Michael Schäfer draait al jaren mee aan de top in Duitsland en streed afgelopen jaar met Stefan Nebel als rijder altijd mee voor de overwinning. Het team wordt bovendien rechtstreeks vanuit Japan ondersteund door Yoshimura.
Daarom ook de nieuwe naam van het team : Yoshimura Van Zon Racing Team.
Het Van Zon Racing Team dat, in samenwerking met Horeca Van Zon en daar ben ik toch ook weer trots op, al jaren aan de top staat, zeker in België (…) maar ook in IDM, zal volgend jaar weer zijn beste beentje voorzetten.
Met nieuwe hospitality-tenten en de vrachtwagen gespoten in de nieuwe kleuren zal ook dit jaar alles er weer perfect uitzien. De thuisbasis van het team blijft nog altijd in Beringen maar de motoren worden klaargemaakt en onderhouden door de mensen van Yoshimura in de werkplaatsen van Michael Schäfer in Saar-Louis.
Ondertussen zit onze eerste test in Cartagena er al op. Tijdens een Pirelli-test draaide ik constant rondjes van 1’35”, iets wat ik met de Honda niet dikwijls heb kunnen doen. Met andere woorden … het eerste contact met de Soes was er eentje om te onthouden ! Het ziet er goed uit voor 2008 !!
Maar het nieuwe team en de nieuwe motor zijn niet de enige uitdaging die ik in 2008 aanga ..!!
Vanaf nu ben ik ook mede-eigenaar van Motorsportschool Zolder. Motorsportschool Zolder bestaat ondertussen 9 jaar en met meer dan 13.000 deelnemers in 2007 is het verreweg de grootste in België en zelfs één van de grootste in Europa. Motorsportschool Zolder geeft opleidingen voor beginners en gevorderde circuitrijders. Bovendien organiseren we ook endurance- en sprintwedstrijden. Dit allemaal gespreid over een 70-tal circuitdagen in Zolder, Francorchamps, Assen, Croix, Hockenheim,… .
Hans Van de Ven, die de Motorsportschool Zolder heeft opgericht, heeft me deze kans geboden en die wil ik met beide handen grijpen ! Voor mij is het een beetje pensioensparen … werken aan de toekomst.
En alsof dat nog niet genoeg is (…) zal ik ook de Werner Daemen Racing School verder uitbouwen. Voor 2008 heb ik voor de WDRS een contract afgesloten met KTM en wordt de WDRS omgetuned naar Werner Daemen KTM Racing School. KTM lanceert in 2008 zijn nieuwe superbike, de RC8, en met deze motor zal ik in 2008 de lessen geven van de WD KTM RS.
Zo hopelijk kan ik al deze mooie projecten volledig naar mijn goesting uitwerken en dan horen jullie dit jaar wel héél dikwijls van mij !!
Groeten, Werner