Teams: Allard Kerkhoven scoort met IDM Schleiz

78

Na een korte pauze van twee weken, werd er afgelopen weekend de vijfde race in het IDM verreden op het Duitse Schleiz. Deze keer echter zonder Leon Bovee welke aangegeven heeft niet meer te rijden op stratencircuits.

Uiteraard waren er vrijdag weer een aantal trainingen zodat Allard weer aan het circuit kon wennen. In 2005 is de enige keer geweest dat Allard hier gereden heeft, toen in het EK Supersport 600 en nu dus op de Yamaha R1. Tijdens deze trainingen werd de afstelling van de Yamaha bepaalt, nadat er uitsluitend met gebruikte banden werd gereden. Nadat we gedacht hadden het koel probleem opgelost te hebben, kwam hij nu weer terug en werd er in twee uur tijd gewisseld met het blok uit de reserve motor.
Na de kwalificatietrainingen op zaterdag kwalificeerde hij zich erg goed op een 15e positie. In de eerste race wist hij deze met een paar mooie gevechten zelfs om te zetten naar een 9e positie! Jammer genoeg kwam hij in de tweede race net niet zo ver en moest genoegen nemen met de 11e positie.

Allard Kerkhoven:

"In dit weekend heb ik maar liefst twaalf punten gescoord en ben ik naar de 15e plaats in de kampioensstand gestegen. Ik heb me dan ook behoorlijk vermaakt en Schleiz staat nu zeker hoog op mijn lijst van favoriete circuits.
Mijn start vanaf de vierde rij was gelukkig weer helemaal super en als 11e ging ik de eerste bocht in, achter pole-man Schulten. Halverwege de eerste ronde vielen er twee rijders voor ons weg. Jammer genoeg werd een ronde later door deze crash de race stilgelegd. De race werd later opnieuw gestart over de volle 19 ronden. Gelukkig was ook de tweede start erg goed en kwam ik de eerste ronde als tiende door. De topmannen reden vrij snel van ons weg, maar als tweede van "de rest" ging ik achter Hammerstein de race verder in. Jammer genoeg kon ik hem niet volgen en kwamen even later Eismann en Berthelsen voorbij. Constant zaten er nog twee rijders strak achter me in de slipstream, maar omdat ik niet omkijk wist ik niet om wie het ging. Hoe verder de race vorderde hoe vermoeider ik werd. Door een val van Werner Daemen lag ik later op een tiende plaats. Gelukkig kreeg ik door, dat de voor mij rijdende Berthelsen weer dichterbij kwam, wat een goede motivatie was voor de laatste paar rondes. Met ingaan van de laatste ronde, in de eerste bocht, ging ik hem voorbij. In de laatste bochten hield ik het gat goed dicht en zag ik niemand meer voorbij komen. Op een negende plaats kwam ik over de finish, waarbij ik de bijbehorende 7 punten pakte!"

"De stemming zat er dan voor de tweede race goed in. Jammer genoeg was mijn start daarbij niet zo heel goed en moest ik zelfs snel nog een paar rijders inhalen. Toen ik even later weer 9e lag had ik een groep van 6 man strak achter me rijden. Na een aantal ronden kwam Manz, met zeer vreemde lijnen rijdend, voorbij. Ik kon hem wel goed volgen, maar zijn motor liep net te snel om hem eruit te kunnen remmen in de bochten, die hij naar binnen afstak. Drie ronden voor het einde kwam Skach voorbij die race één constant strak achter me reed. Ik kon hem goed volgen, maar er net niet voorbij. Samen met z'n drieën hadden we een grote afstand op onze achtervolgers en liepen we nog wel in op Berthelsen, met drie seconden verschil op de nummer acht kwam ik als 11e over de finish."

De volgende IDM race zal verreden gaan worden op het circuit van Most in Tsjechië. Maar volgens de laatste geruchten zou dat het nog wel eens kunnen veranderen. Eerst gaan we aanstaand weekend naar het circuit van Assen voor de Rizla Racing Day. Het gecombineerde auto- motorsport evenement is ieder jaar garantie voor veel bezoekers.