Teams: Allard moet erg wennen aan Assen op de Suzuki 1000

85

Allard die dit jaar nog niet eerder op het vernieuwde Assen had gereden, kwam na een zeer tegenvallende 25e startplek op een 13e plaats over de finish. De race werd gekenmerkt door een massale valpartij bij de start van de race, welke daardoor afgevlagd werd. Eén van de slachtoffers was onder andere Allard, die gelukkig de motor terug naar de pitstraat kreeg.

Foto: Luc Vervoort







Vrijdagavond werd voor het eerst dit jaar de vrachtwagen richting Assen verplaatst. Nadat de tent opgebouwd was verkende Allard het vernieuwde circuit voor het eerst per fiets. Zaterdag was de eerste training pas om 12.30uur. Normaal zijn we gewend dat de eerste training reeds om 9.00uur is. De eerste rondes in het volle veld van 48 rijders, werden uiteraard nog rustig aan begonnen. Na een paar ronden kwam Allard binnen met zijn gevoel over de baan en vering. Deze werd aangepast en Allard vertrok weer voor de volgende rondes. Iedere ronde werd er wat van zijn tijd afgehaald. Jammer genoeg waren er meer die snel gingen en kwam hij na 25 minuten rijden op een 29e plaats terecht. Uiteraard was ook Allard er niet blij mee. Er werd tussen de trainingen door dan ook erg veel aandacht besteed aan de afstelling van de motor.

Met veel vertrouwen werd er dan ook gestart aan de tweede training, welke om 17.00uur startte. Na een paar rondes verbeterde Allard zijn tijd. Maar hoewel hij zelfs twee seconde sneller rondging bleef hij op een 25e plaats hangen.

‘’Het valt me behoorlijk tegen. Ik kan geen vertrouwen krijgen in de motor en dan vooral aan de voorkant. Misschien doordat ik al die jaren met een Supersport 600 op Assen heb gereden, nu nog diezelfde lijnen rijd en hogere toerentallen gebruik. Wat niet optimaal is op een 1000cc, met veel meer vermogen. Ik wil morgen zoveel mogelijk plaatsen gaan pakken!’’

Zondagochtend was er eerst nog een korte warming-up. Hoewel Allard net niet zo snel rond ging als de dag ervoor, was het nu wel goed voor een 12e tijd. Met meer vertrouwen bereidde Allard zich voor op de race. Tussendoor dreigde er nog regelmatig regen te vallen, maar het bleef gelukkig de gehele dag droog. Nadat al twee races met een rode vlag situatie te maken kregen, was het ook bij de Dutch Superbike het geval. Toen het rode licht uitging kwam Allard goed van zijn plek. Met remmen bij de eerste bocht was het erg druk en krap. Een paar rijders kwamen tegen elkaar aan, waardoor Bas Winkel ten val kwam. Allard kon hem onmogelijk ontwijken en ging ook onderuit. Een aantal achterop volgende coureurs konden helaas ook niet meer ontwijken. Gelukkig voor Allard was dat hij zijn weg kon vervolgen en dat de wedstrijd stil gelegd werd. Snel terug naar de pitstraat waar de motor weer gerepareerd werd. Na een kwartiertje vond de herstart plaats. Ook deze keer kwam Allard goed weg, in de eerste bocht werd nu duidelijk rustiger aan gedaan. Allard bleek weinig last van de crash te hebben, want hij kwam al direct als 22e door, na de eerste ronde. Twee rondes later was het zelfs al een 16e plaats. Samen met Virgil-Amber Bloemhard en Leon Bovee gingen ze met z’n drieën naar voren. Een paar ronden voor het einde werd de aanval in gezet op de groep, welke vocht om de 10e positie. Maar mede doordat de race ingekort was, was het te kort om de groep door te komen. Met het ingaan van de laatste ronde bezat Allard de 14e plaats. Maar in de nieuwe Haarbocht (de eerste bocht) pakte hij de 13e plaats. De nummer 12 kwam ten val. Jammer genoeg kon Allard die positie niet vasthouden en werd hij halverwege het circuit nog gepasseerd. Uiteindelijk kwam hij op een 13e plaats over de finish.

Vooraf was er op meer gehoopt, maar gezien zijn startpositie was het zeker geen verkeerd resultaat. Zijn rondetijd was ook een stuk verbeterd ten opzichte van de trainingen. Over een maand zullen we weer een race rijden op Assen als training voor de Superstock 1000 FIM Cup op Assen, in het eerste weekend van september. Nu gaan we eerst naar het Circuit van Brno (Tsjechië) voor de vijfde race in de FIM Cup.