Teams: Allard scoort met ONK race op Spa-Francorchamps

58

Snel na de Paasraces op Assen, vertrok het team alweer naar Spa-Francorchamps voor de tweede race van het seizoen. Hoewel de zon scheen bij vertrek, werd er op een koud en nat rennerskwartier opgebouwd. De trainingsdag was ook niet helemaal droog, toch kon er de hele dag met slicks gereden worden. Na een paar erg korte trainingen, kwalificeerde Allard zich als 14e. Zondag wist Allard vanaf het begin van de race te imponeren en reed erg snelle rondetijden, om als 6e te finishen. Daarvoor kreeg hij zelfs de 11 punten voor de 5e positie.

Na de eerste dubbele race op Assen op Paasmaandag, moest alles snel klaargemaakt worden voor de volgende race. In de serie van drie races op een rij was het nu de beurt aan Spa-Francorchamps. Vrijdag aan het begin van de middag werd de vrachtwagen vanuit een droog en lekker warm Nederland naar het veel koudere en vooral natte Ardennen gereden. Zaterdag aan het einde van de ochtend, begon alles met een vrije training van 10minuten. Op een circuit met een rondetijd van ruim 2minuten is dat natuurlijk erg weinig. Hoewel het de hele dag nog droog was, droogde het circuit niet erg op. Omdat het voor regenbanden te droog was, ging Allard voorzichtig met slicks op pad. De rondetijden waren nog lang niet wat het moest zijn, maar de eerste data was verzameld.
Gelukkig was het tijdens de eerste kwalificatie droog. Allard bouwde snel en mooi zijn rondetijden naar beneden af. Halverwege kwam hij even binnen voor een paar aanpassingen. Toen hij weer de baan op ging en in de eerst geklokte ronde zat, werd de training stilgelegd. Het was erg jammer want er was maar een kwartier van de training verreden en de training werd niet meer hervat.
Tussen beide kwalificaties viel er nog een regenbui. Lang leek het erop dat de baan niet droog zou worden. Toch bleven de slicks onder de R1 zitten. Na een voorzichtig verreden verkenningsrondje, ging Allard er weer vol tegenaan. Hij had vooraf al besloten om niet naar binnen te komen en op die manier zoveel mogelijk ronden te kunnen maken. Al snel verbeterde hij zijn tijd. Hoewel Allard een seconde sneller ging bleef hij op dezelfde positie staan. Een beetje teleurgesteld kwam de coureur van de baan af. Toch was Allard er zeker van dat hij in de race sneller zou gaan. 







‘s Avonds werden er nog een paar veranderingen doorgevoerd. Jammer genoeg was er geen warm-up training om dit uit te proberen. Niet lang voordat de race van de Superbikes van start ging, begon de zon te schijnen en ging de temperatuur snel omhoog. De start van Allard was erg goed, ook in de eerste langzame bocht had hij de juiste lijn te pakken. Halverwege de ronde lag hij al 9e, totdat de race gestopt werd door een val van een andere coureur.
Een paar minuten later werd de race herstart. Deze keer was Allard niet zo sterk als met de eerste start. Toch kwam hij de eerste keer al als 10e door en een ronde later zelfs al 8e. Hiermee ging hij ruim 2 seconde sneller rond dan tijdens de kwalificatie. Na een gevecht met Sepp Vermonden kon Allard hem afschudden en zette toen de achtervolging op Peter Politiek in. Maar voordat het een gevecht werd, viel Peter met technische problemen uit.
Ineens was Allard 6e, op een paar seconde van de kopgroep van 5 rijders. Het gat met zijn achtervolgers werd groter en Allard finishte op een erg nette 6e positie. Doordat het een gecombineerd Nederlandse en Belgische race was, kreeg Allard de punten voor een 5e positie. "Vanaf de eerste meters ging het super! Ik kon niet geloven wat ik op mijn laptimer zag. De kopgroep was tot aan het einde van de race inzicht. Wat als ik nu beter gekwalificeerd was?! " Was het enthousiaste commentaar na de race.

Voor het kampioenschap werden er ook goede zaken gedaan, want Allard is nu gestegen naar een gedeelde 4e plaats in de ONK stand. Hoewel we nog niet te vroeg mogen juichen, zijn we natuurlijk wel heel erg blij met deze voorlopige stand. Komend weekend zullen we weer op Assen te vinden zijn, voor een dubbele race tijdens het WK Superbike. Naast een ONK race zal er ook gestart worden in de FIM Cup Superstock 1000 middels een wildcard. Het is dus zeker de moeite om naar het WK Superbike in Assen te komen!