Teams: Allard sluit seizoen af met een 10e plaats in de EK finale

54

Na de 5e positie in de Dutch Superbike vastgelegd te hebben, stond Allard 2 weken later aan de start van de Superstock 1000 EK finale. Op een zonnig en warm circuit wist hij zich als 15e kwalificeren. Na een erg beroerde start wist hij zich vanaf een 17e positie snel naar een 12e plaats te rijden, om na 20 ronden als 10e afgevlagd te worden. Hierbij zat hij kort achter het gevecht om plaats 7. Een betere seizoensafsluiter was niet denkbaar.

Doordat Allard op de Kawasaki van het Putoline Oil Racing Team een 5e positie wist te scoren in de Dutch Superbike, wist hij zich voor de tweede maal rechtstreeks te plaatsen voor de EK finale op het Spaanse circuit van Albacete. Na een paar kleine aanpassing aan de motor en het plaatsen van een oranje startnummer 99 en Dunlop profielbanden, stond de motor er klaar voor. <br /> Op vrijdag begon het met twee vrije trainingen op het erg zonnige en warme circuit van Albacete. Dat Allard het goed naar zijn zin had bleek wel uit de rondetijden, want meteen tijdens de eerste sessie ging hij sneller dan ooit eerder op Albacete. Hoewel zijn tijd Õs middags niet eens verbeterd werd, was deze sessie wel erg leerzaam. <br /> <br /> Op zaterdag tijdens de kwalificaties ging Allard gelijk weer sneller rond. Maar de grote stap naar voren kwam niet. Volgens eigen zeggen was hij Òirritant constantÓ. Tijdens de eerste kwalificatie was zijn derde snelste tijd maar 0,02 seconde langzamer dan zijn snelste. Ook de tweede kwalificatie leek een kopie van de eerste, alleen ging de rondetijd nu 0,1 seconde omlaag. Daardoor zakte hij van een 14e naar een 16e positie, maar mocht vanaf een 15e positie starten. Dit omdat de nummer 15 met een onreglementaire motor aan de tweede kwalificatie deelnam en zo zijn beste tijd moest inleveren. Doordat er gestart werd met 3 rijders per rij schoof Allard een rij op.<br /> <br /> Zondag om 9 uur was de warm-up training. Hoewel het overdag steeds erg warm was , koelde het Õs nachts ook erg af. Het was dan ook erg koel toen de rijders de baan op mochten, maar daar hadden schijnbaar vooral Spanjaarden last van. Na een kwartier rijden stond Allard als 5e Kawasaki op de lijst, maar dan wel op een 5e positie! Nog meer vertrouwen voor de race. <br />







Binnen anderhalf uur na de warm-up stond de motor er weer helemaal klaar voor en vertrok Allard voor de verkenningsronde. Het rode licht bleef lang op rood, misschien iets te lang, want Allard kwam niet goed van zijn plek. Voor de eerste bocht had hij dan ook al wat posities verloren. En er werd zeker niet flauw gereden. Dus de eerste paar bochten zat alles en iedereen bovenop elkaar. Daarbij is het niet gemakkelijk om op Albacete in te halen. Toch wist Allard zich snel vanaf een 17e naar een 12e positie te rijden. <br /> Toen er twee rijders, die net voor hem zaten, naar binnen moesten voor een ride-through penalty wegens een valse start, zat hij op een 10e positie. Hij zat kort achter twee rijders die vochten om de 8e positie en daarbij naar de nummer 7 reden. Doordat er net geen gevecht ontstond Allard niet dichterbij. De hele race zat hij kort achter het groepje. Daarbij was zijn rondetijd nog eens 0,7 seconde sneller dan in de kwalificatie. Dit is nog eens 2 seconden sneller dan de race een jaar eerder. Na 20 ronden, redelijk eenzaam maar zeker niet saai, kwam Allard op een prachtige 10e positie over de finish. <br /> <br /> Dit was een prima afsluiter van het raceseizoen, na een 5e positie in de eindstand van het ONK ook nog een 10e positie in het EK Superstock 1000. Seizoen 2011 is geslaagd! <br /> <br /> Over de plannen van komend jaar zullen we iedereen zo goed mogelijk op de hoogte houden. Maar Allard en het team hebben er nu al zin in. Bij deze iedereen bedankt voor zijn of haar ondersteuning tijdens dit seizoen. Hopelijk zien we elkaar in 2012 weer!