Na de val in Oschersleben was de schade aan rijder Bert en zijn motor onduidelijk. De lichte hersenschudding van Bert leek geen probleem meer, de motor bleek nog wel enkele kwaaltjes te hebben.
Warm-up
Zondagochtend gaat het gerucht dat die testbank er wel komt, maar dan om de SuperCup motoren te testen. Of ze voldoende standaard zijn. De extreem goede prestatie van vooral Gerrie Nijboer (P4 met een 1:45,8 !) heeft kennelijk deelnemers verontrust en even later moeten Gerrie, Dylan en Bert zich melden bij de wedstrijdleiding. Allen rijden op een YamahaR1 die geleverd is door MGM en mogen uitleggen of hun motor voldoet aan de ONK (FIM) reglementen.
Bert kan uitleggen dat er met zijn motor in 2005 meegedaan is aan het FIM-kampioenschap; die is er zelfs mee gewonnen. Daarmee voldoet de Z.O.D.-motor aan de ONK-reglementen en mag hij dus gewoon starten. Dylan wordt ook goedgekeurd, maar Gerrie heeft een probleem. Zijn radiator is groter dan standaard en men lijkt ook zijn voorstel om vanuit de pitstraat te starten niet te willen accepteren. Hij mag niet deelnemen aan de race.
Bert rijdt in de warm-up om het vermogen van de motor te testen. Maar nog steeds lopen de andere motoren van hem weg na de Strubben, ondanks zijn inmiddels sterk verbeterde lijn daar. Er moet dus nog wel wat gebeuren aan het motorblok tijdens de pauze.
Race 1
De race begint met een groot ongeluk tijdens het insturen van de Haarbocht. Bert heeft een mindere start maar blijft gelukkig uit de groep van meer dan 15 rijders die het grind in moeten. De herstart is duidelijk beter en Bert lijkt ook in zijn ritme te komen als hij de aansluiting bij de kopgroep van zo’n 10 rijders de eerste 2 ronden houdt. De derde ronde zien we hem echter niet meer achteraan die groep en blijkt zijn voetsteun op een nieuwe plaats afgebroken: einde race. Bert zelf over zijn uitvallen:
“Dat was gewoon echt jammer. Ik zat goed bij de kop, ik had de goede aansluiting. Banden waren goed, motor stuurde goed, de kop zat goed en ik miste eigenlijk alleen nog wat vermogen. Maar als je dan ineens merkt dat je niet meer kan schakelen. Nou, daar had ik het wel even moeilijk mee. Ik had zo met die groep mee kunnen gaan. Ja, en dat is het”.
Gelukkig waren onze echte prijzen dit weekeinde niet te verdienen en ging dit meer om de shakedown van de R1. En die was hard nodig, want we hebben veel problemen kunnen oplossen.
De motor is er weer helemaal klaar voor, dus 22 juli gaat het er om spannen in de SC1000 race,die we wederom op Assen gaan rijden. Deze race wordt cruciaal voor kampioenschap. Kom ons steunen!