Met een eerste plaats voor Jarno en een tweede plaats voor Boy, hebben de BMW coureurs van het BMW RACE TEAM een super start gehad bij aanvang voor het seizoen 2012.
Het was een kletsnatte boel in Assen op de race dag. Zaterdags bij de training was er voor de classics in beide trainingen nog wel een droge baan. De eerste training verliep voorspoedig voor de boys. Jarno trainde als eerste en Boy als vierde. Het waaide nogal hard en de beide boxers hadden moeite om tegen de wind in te komen. Korter gearen kon wel maar deze korte gearing pakt in Assen niet goed uit. In meerdere bochten komen ze dan net niet lekker uit. De coureurs hebben toen maar besloten om niet te vergearen. Bij de tweede training kwam ik er bij de controle achter dat de rechter bougie van Jarno niks te vast zat. Bij het aandraaien met de momentsleutel klikte de sleutel niet af en heb ik maar niet doorgedraaid. De bougie zat redelijk vast en zou zeker in de training nog wel blijven zitten. <br /> <br /> Vlak voor aanvang van de tweede training sloeg de motor van Boy af in het Park Fermé. Bij het opnieuw aandrukken van de BMW gaf deze geen klap. Ook niet met de startrol van de Toppers. We hebben nog snel wat delen doorgemeten en ook nog een nieuwe accu gemonteerd maar de BMW weigerde elke dienst. Weg training voor Beck Junior! Jarno trainde lekker en bleef uiteindelijk ongeveer 0.04 seconden achter Niek Leeuwis steken op een mooie tweede plaats. Jan Frank Bakker trainde derde en Yrjo van der Meijden kon zich nog net voor de tijd van Boy trainen. Al met al toch twee nette startplaatsen.<br /> <br /> Bij de motor van Jarno hebben we na de training de bougie eruit gedraaid en wat we al verwachten, bleek dat de draad uit de kop was gekomen. We zijn dus zondags even met de kop terug geweest naar Wijhe, waar we het gerepareerd hebben. Bij de motor van Boy hebben we de oude originele Pitsch ontsteking weer gemonteerd en gelukkig liep de motor er nog iets beter op ook. Met de elektronische ontsteking liep de BMW boven de acht duizend toeren niet lekker. Met de oude Pitsch loopt de BMW probleem loos door naar de tienduizend toeren. We waren er dus helemaal klaar voor!
Met de nieuwe banden hebben we nog een paar rondjes in de regen getraind op maandag ochtend bij de warming-up. Dit ging ook lekker! Na alles uitvoerig gecontroleerd te hebben, was het hele team klaar voor de strijd.<br /> <br /> Bij de wedstrijd, die in de regen werd gereden had Niek Leeuwis een super start en kwam meteen al met een lichte voorsprong door. Daarachter zat Jan Frank Bakker met iets daar achter Jarno. Boy volgde op een verdienstelijke vierde plaats en had gelijk al iets voorsprong op de nummer vijf. Na drie rondes viel Niek Leeuwis, die toen al een redelijke voorsprong had. Gelukkig mankeerde de coureur niets! Door het vallen van Niek schoven de coureurs wel allemaal een plaatsje op. Jarno lag een stukje achter Jan Frank, maar liep langzaam iets op hem in. Boy reed alleen op de derde plaats met al een mooie voorsprong op de nummer vier. Jarno reed langzaam het gat naar Jan Frank dicht, en zo kwam het dat beide coureurs bijna gelijk voor de tribune langs kwamen.<br /> <br /> Meerde keren verwisselden ze van plaats en dan lag Jarno weer voor en even later Jan Frank weer. Echter in de voor laatste ronde sloeg het noodlot voor de Absaf coureur toe… De aandrijf riem tussen het blok en de bak begon het op te geven, waardoor hem niets anders restte dan de strijd met Jarno op te geven. En even later in de laatste ronde passeerde ook Boy de ABSAF coureur .En zo kon het gebeuren dat de beide BMW coureurs als eerste en tweede afgevlagd werden! Dit tot groot vermaak van allen die ons terzijde staan! <br /> <br /> Prachtig resultaat voor het hele team. We hebben het uitbundig gevierd met z’n allen! Frank Lemstra werd derde en Jarno Onstenk vierde. Jan Frank kon toch nog langzaam door rijden en werd toch nog vijfde! Van de twintig gestarte coureurs hebben er maar dertien de finish gehaald. Er zijn door de kletsnatte baan meerdere coureurs gevallen maar voor zover ik weet was er gelukkig alleen maar materiële schade.<br /> <br /> We hebben nu een maand de tijd om alles weer te controleren en dan gaan we ons klaarmaken voor de Ducati Club Races, ook op het circuit in Assen. En als klap op de vuurpijl kregen we die maandag ook nog te horen dat onze kleinzoon Marc Beltman uitkomende voor het Racing Team Twello, 2x eerste is geworden bij de SOBW in de klasse Sport Water. Dus al met al een zeer zeer zeer succesvol weekend! Dat smaakt naar meer…