Na een lange zomerstop was het afgelopen donderdag weer zo ver. Het Rob Hakvoort Racing team vertrok naar Oschersleben voor een race in het Europees Kampioenschap. Deze wedstrijd word verreden in het voorprogramma van de 24 uur van Oschersleben en staat garant voor veel spektakel, tam tam en een groot deelnemersveld.
Op vrijdag werden de eerste kwalificaties gereden. In de eerste training komt het er niet uit bij Rob. De tandwiel verhouding is absoluut niet goed en zo komt Rob op vele punten te kort op de andere jongens. Verder is de afstelling van de vering niet optimaal en Rob besluit de pits in te gaan en overleg te plegen met Arno, de veringspecialist. Na wat aanpassingen aan de voorvork gaat Rob terug de baan op en zet gelijk snellere tijden neer. Echter blaast een mede coureur zijn motorblok op en veroorzaakt een oliespoor die ongeveer de helft van de baan in beslag neemt. De baan is spekglad en Rob kan weet zijn tijd niet te verbeteren met als resultaat een teleurstellende 15e startplek in dit sterk vertegenwoordigde startveld met vele internationale coureurs. Bij inspectie aan de motor bestaat er twijfel over de gesteldheid van het motorblok, het team besluit het zekere voor het onzekere te nemen en tussen de trainingen door het reserve motorblok te monteren. Na het bestuderen van de data die tijdens de training is opgenomen passen we de tandwiel verhouding en de sproeier bezetting in de carburateurs aan en zo maken we ons klaar voor training 2.
Bij het starten van de 2e training begint het zachtjes te regenen. Na 2 rondes zet de regen door en is Rob kansloos om zijn tijd te verbeteren op zijn droogweer banden. Aangezien de snelste dagtijd telt voor de startpositie voor de wedstrijd en vanmorgen op de droge baan snelle tijden zijn gereden is Rob zijn startpositie een redelijke teleurstelling, hij zal starten vanaf een 17e positie.
Daar het in dit snelle startveld moeilijk zal zijn snel naar voren te komen bij droog weer, hoopt het team op Regen. Rob heeft meerdere keren bewezen een goede “regenrijder” te zijn en zo word er s’avonds nog een regendans gedaan. En niet zonder resultaat.
Net voor de start van de wedstrijd zet de regen flink door. Al in de eerste bocht maakt Rob 5 posities goed en rijd op een 12 plek. Na het passeren van 2 man voor hem blijft hij 3 rondes hangen op een 10e plek. Zijn tijden schommelen rond de 2.00, ongeveer net zo snel als de top 7 rijd. Ronde na ronde raakt Rob meer in zijn ritme, de rondetijden dalen naar 1.57 en zo zet hij zelfs de 2 na snelste raceronde (van het gehele veld) neer. De 1 na de ander ziet Rob voorbij komen en hij rijd binnen een paar rondes het gat naar de groep voor hem dicht. Deze groep strijd om de 5e plek. In 1 ronde tijd is zit Rob in het achterwiel van de laatste van dit groepje, een ronde later rijd passeert hij ook de huidige Nederlands Kampioen en rijd Rob op een 6e plek. Bij een poging een eerdere Europees kampioen te passeren en door te stoten naar een 5e plek gooit deze coureur de deur dicht en kan Rob geen kant meer op. Er zit niets anders op dan het gas dicht te draaien en hem weer voor te laten gaan. Zo gaat het 3 keer en bij de 3e keer is het raak. Glibberend en glijdend op de spekgladde natte baan neemt Rob de 5e plaats over. Voor hem komt de 4e man al in zicht en binnen een ronde weet Rob het gat naar deze man met 3 seconde te verkleinen. Op 1.2 seconde achter de nummer 4 komt Rob over de streep. Als de wedstrijd nog een ronde langer had geduurd had er een zekere 4 plek. Rob is dolblij met dit resultaat en kan met een goed gevoel terug kijken op dit weekend.
Bij terugkomst in de pit een kleine teleurstelling, de race is in verband met het slechte weer ingekort van 14 naar 12 rondes, balen balen balen!! Natuurlijk is dit een super resultaat maar met 2 rondes extra had Rob zeker een 4e plaats binnen gesleept.
Op naar de volgende wedstrijd in Dahimler Binz, Duitsland tellend voor het Nederlands Kampioenschap.
Sportieve groet,
Rob Hakvoort Racing Team