Afgelopen weekeinde werd de zevende ronde van het ONK Superbike kampioenschap gezamenlijk met de vierde ronde van het IDM (Duitse) Superbike kampioenschap verreden op de fameuze Nurburgring in de Eifel. Het weer leek onvoorspelbaar te worden tijdens dit voor RT Motorsports drukke weekeinde, met deelname van hen Aussie rijder David Johnson in zowel de ONK alsook in de IDM
Trainingen:
Zowel in de vrije trainingen als in de kwalificaties was het overwegend nat, met enkele droge periodes tussendoor. Johnson vond zowel in de natte als in de droge omstandigheden een goede set up op dit veeleisende circuit.
De eerste qualificatie voor de Dutch Superbike begon onder donkersamengepakte lucht, maar wel droog, en David besloot gelijk flink gas te geven wat resulteerde in een voorlopige derde trainingstijd.
Tijdens de pitstop werd snel een qualifyer ingestoken, maar met het uitrijden van de pitstraat begon het te regenen en was het niet meer mogelijk de tijd scherper te zetten. David eindigde deze training op een vierde plek. De tweede qualificatie voor de Dutch SBK verliep eveneens nat, zoadat David zijn plek op de eerste startrij niet meer in gevaar kwam.
Gelijke weersomstandigheden waren er bij de eerste qualificatie voor de IDM Superbikes, opnieuw werd er direct flink gepusht door David. De nieuw gemonteerde vering op de Yamaha R1 was echter even wennen voor David. Bovendien kwam na slechts 10 minuten de regen weer naar beneden.
Een teleurgestelde David vond zichzelf terug op de 22e plaats en legt uit:
“De baan was hier en daar nat, en ik zag diverse collega’s onderuit gaan. Toen ik na een aantal ronden gewent was aan de nieuwe set up, ging ik er net voor zitten om een snelle ronde neer te zetten, toen de hemelsluizen zich weer openden. In ieder geval hoop ik op een droge 2e sessie.”
Die tweede IDM sessie verliep inderdaad droog, en Davids hoop was gerechtvaardigd: hij wist een teleurstellende 22e plaats snel om te zetten in een 10e plek op de grid!
De races:
De Dutch Superbike werd reeds op zaterdag verreden. Regen voorafgaande aan de wedstrijd maakte de beslissing niet eenvoudiger om een juiste set up te kiezen. David besloot te gaan voor een hardere natweer setup, ervan uitgaande dat het spoedig droog zou worden. Bij de start was David direct in 2e positie achter Arie Vos. Drie ronden lang kon hij deze plaats vast houden, en hoewel het inmiddels niet meer regende, wilde de baan maar niet echt opdrogen. Dit was zwaar in het nadeel van David, die met zijn hardere set up juist gerekend had op een snel opdrogende lijn. Het gevolg was dan ook dat Johnson terugzakte naar de 5e plek. Toen eindelijk de droge lijn zichtbaar werd, werd er direct weer aangevallen door David, waarna hij toch nog weer een plek goed kon maken. Voor de derde plek plek kwam hij echter net een ronde te kort.
Op zondag werden de IDM Superbike races verreden met eindelijk daarbij het vooruitzicht dat het weer de gehele dag goed zou blijven. Tijdens de start van de eerste race was David als 8e weg. Na drie ronden werd er stevig strijd geleverd om de 5e plek, met Dominic Lammert, Stefan Nebel,
Andy Meklau en Roman Stamm. Hoewel David constant snelle ronden reed kon hij niet voorkomen dat de snelle fabrieks Suzuki’s toch een gat trokken. Een eenzame 10e positie achter Roman Stamm was dan ook het eindresultaat.
Voor de tweede race werd de Yamaha nog even onder handen genomen om toch wat meer antwoord te kunnen geven op de snelheid van de IDM rijders.
David: “we hebben enkele belangrijke wijzigingen doorgevoerd aan de R1 en ik ben vol vertrouwen voor de tweede race.”
Na de start van de 2e race was het David die als een raket wegschoot. Een vierde positie in de eerste bocht was hiervan het resultaat. In de tweede bocht kwam Roman Stamm wel erg wild binnendoor Stamm raakte de Yamaha en ramde door deze actie David onderuit.
David Johnson:
“Bij het uitkomen van van de bocht zat Stamm naast mij, toen hij van zijn lijn afweek. Hij raakte mij hierbij zo hard, dat ik bijna letterlijk ondersteboven werd gereden en op mijn achterste over het asfalt gleed. Ik bleef op de baan liggen, en toen ik omkeek zag ik een andere gecrashte motor op mij afkomen. Ik kon niet meer wegkomen, en de motor raakte mij hard in mijn onderrug. Hoewel ik een pijnlijk achterste heb overgehouden heb ik verder niets en ben dan ook alweer 100% gefocust op de volgende race!”
Teammanager Rob Vennegoor:
“De laatse race waren we niet gelukkig. Ik ben blij dat David ok is. We hebben weer punten gescoord voor het ONK Dutch Superbike en ook in de IDM SBK hebben we ons visitekaartje afgegeven. Volgend jaar hopen wij een compleet seizoen ONK en IDM Superbike te kunnen rijden met David en met waarschijnlijk ook een tweede rijder. Noodzakelijk is dan een 100% geprepareerde IDM fiets, het niveau is hoog in Duitsland, maar David heeft laten zien dat hij kan strijden voor topklasseringen.”
Volgende race: ONK Assen 14 en 15 Juli as.