Teams: De andere debutant in het Nederlands kampioenschap 125cc

44

Tegenwoordig zijn het vaak erg jonge talenten vanuit bijvoorbeeld de Minibike categorie die debuteren in het open Nederlands kampioenschap wegrace maar het lopende seizoen heeft ook een debutant die niet aan dit profiel voldoet wij spraken met hem.

Vlnr: Henk Kisteman, Henk de Ruiter, Bernard Noordman, Aart de Ruiter, Albertjan Jonker







Wie is Henk de Ruiter
Ik , Henk de Ruiter (25) uit he Gelderse Lunteren, ben altijd al gek geweest van de racerij, als het maar hard gaat en op 2 wielen. Zolang ikzelf degene ben die erop zit, want anders begint het overal te jeuken bij me. Ik ben erg gemotiveerd om dit seizoen goed te beginnen.

Wat is je motorsport ervaring tot nu toe?
Ik ben begonnen met de minibikes (RAP). Hier heb ik 9 jaar in gereden en zeker niet onverdienstelijk. Hierna heb ik de overstap gemaakt naar de brommerklasse (formule klasse) van de SOBW. Met diezelfde jongens gaan we de stap naar het ONK 125 maken.

Wat heb je in de voorbereiding gedaan op het seizoen?
Veel op de crossquad gezeten in de winter, om het motorgevoel erin te houden op een leuke manier. Ben dit voorjaar ook een week naar Spanje geweest om daar op de  RS125 te trainen en wel in Valencia en Barcelona.
Voor het complete verslag van deze training verwijs ik jullie graag naar mijn site www.coolrentalsracing.nl

Wat doe je zoal om tijdens het seizoen fit te blijven?
Ik mag graag in de veluwse bossen rondcrossen op de mountainbike. Hardlopen mag ik ook graag doen, vooral beetje cross country. Verder ben ik geregeld in de sportschool te vinden. En als ik de tijd kan vinden dan zwem ik een paar baantjes.

Je bent niet de jongste waarom nu de overstap?
Ik heb eigenlijk vóór dit avontuur nog niet de kans gehad om aan de 125cc klasse te beginnen. Dus dankzij Cool Rentals en Henk Kisteman kan ik dit jaar de overstap maken en kan ik proberen te laten zien dat leeftijd geen rol speelt 😉

Doel voor 2006?
Dit seizoen zo hoog mogelijk eindigen en zoveel mogelijk ervaring opdoen. Dus alles uit de kast halen wat erin zit.

Ben je iemand voor Assen of meer de stratencircuits?
Doe mij maar de grotere en lange circuits, dus het échte werk. Op Assen kun je daadwerkelijk iets opsteken, op een stratencircuit is het meer oppassen geblazen en inhouden dan voluit knallen. Op een stratencircuit is het meer oppassen dat je jezelf en je motor niet plat rijdt en daar hoor je je eigenlijk niet mee bezig te houden.

Wie zijn de belangrijkste mensen om je heen en in je team?
Een erg moeilijke vraag, je bent natuurlijk afhankelijk van het gehele team. Zonder monteur, data analist of bijvoorbeeld sponsor ben je helemaal nergens, dus voor mij is iedereen even belangrijk.

Volgde je eigenlijk het ONK voor je er zelf in uitkwam?
Als ik heel eerlijk moet zijn niet, omdat ik me volledig op mijn eigen klasse en rijden stortte. Dat vond ik op dat moment het belangrijkst dus daar focus je je dan ook het meest op. Uiteraard volgde ik het wel op Racesport.nl en wist ook wel wie er vooraan mee streden.