De laatste IDM van dit seizoen alweer, de finale race. Wat gaat een seizoen snel, soms kan een seizoen niet snel genoeg voorbij zijn. Nog n race te gaan na deze, daarna kunnen we ons richten op het volgende seizoen en die kan niet snel genoeg beginnen wat ons betreft. Plannen hebben we genoeg, een hele lange winter om ons voor te bereiden en die hebben we hard nodig.
In Hockenheim bevinden we ons dus, veel testwerk is er weer verricht na de laatste ONK race op Assen en nog steeds is niet helemaal duidelijk waardoor de problemen werden veroorzaakt. Na een perfecte warm up training tijdens de laatste race in Assen, bleek de motor de geest te geven in de race. Niet echt een fijn gevoel om mee te beginnen.<br /> <br /> De vrije trainingen houdt de motor het gelukkig vol, de omstandigheden zijn perfect, hier een daar ontbreekt het nog wel aan grip. Thomas en Jack zijn lol aan het trappen om de gedachten voor beiden om verschillende te verzetten. Jack kan nl. dit weekend kampioen worden en juist nu laat de techniek hem dit weekend in de steek. ‘s Avonds zijn we druk in de weer om Jack’s motor "aan de praat te houden", cilinders worden met de Black & Decker gehoned, detonatieringen op de spiegel in het toilet van de vrachtwagen pas geschuurd. Bij zijn team ontbreekt het aan reservedelen. PowerSeal snelservice biedt uitkomst met het opnieuw nykasilen van de Aprilia cilinder. Primitiviteit optima forma.<br /> <br /> De 1e kwalificatie begint op een half natte baan en Thomas gaat op regenbanden de baan in om na een aantal ronden te wisselen voor een setje slicks. Een 13e tijd zet Thomas op de klokken en daarmee zijn we zeer tevreden. Jack valt er door een technisch probleem vervelend af en is als laatste gekwalificeerd.<br /> <br /> Aan de rijstijl van Thomas kunnen we zien dat het tijdens de 2e kwalificatie niet lekker loopt, als een superbike rijder komt hij met een kwispelende achterkant op de bochten afremmen, waarna hij de snelheid in de bocht er volledig uit remt en het lijkt alsof hij op eieren rijdt. Thomas zakt naar een 20e plaats. Bij Jack gaat het beter hij rijdt naar een 3e tijd.<br /> <br /> Na de 2e kwalificatie vindt er een nabespreking plaats waarin gaandeweg het gesprek een aantal zaken duidelijk worden. De vering moet worden aangepast, Thomas geeft aan dat hij wel moet doorremmen, omdat anders de motor uit de bocht dreigt te lopen. Samen met het trio "Ab, Gerlof & Udo" wordt de data doorgelopen en bepaald dat het probleem aan de achterkant moet liggen. De man van Ohlins wordt ingeschakeld om e.a. te beoordelen. Precies op het moment dat Be en Everhard aan de koffie met "slaapmutsje" zitten komt Thomas binnenrennen, "Ik moet de achtervering uit de motor hebben en de reservepomp!!" EvL en Be kunnen weer aan het werk, de koffie wordt koud. Na een poosje komt Thomas terug "De reserve achterpomp moet erin, de andere heeft waarschijnlijk een luchtbel of is simpelweg kapot." <br />
De volgende ochtend regent het tijdens de warm up. Thomas gaat achter Jack en Finsterbusch de baan in. Thomas haalt de schouders op als het regent en Jack doet het al helemaal niets. Achter elkaar aan gaan ze de baan in en krijgen gezelschap van Finsterbusch. Jack gaat er uitkomend Sachskurve naast liggen en krijgt zijn waarschuwing voor vandaag. Finsterbusch en Thomas rijden onverstoord hun rondjes verder. Na afloop blijkt Thomas de 4e tijd op de klokken te hebben gezet. Fantastisch!! Lang kunnen we er niet van genieten, want nadat Be en EvL de laatste check’s uitvoeren voor de race blijkt dat de cilinder is gescheurd en water doorlaat. Wat een domper, we staan weer met twee voeten op de grond. In allerijl wordt de cilinder vervangen en is de motor "just in time" klaar.<br /> <br /> Jack is met veel lawaai en gebaren aan het dollen "I did the most stupid thing today, I was shifting gear, I go on the throttle, bang!! I went flying".Thomas "Yes I saw you crashing!!, not very smart", ze houden elkaar mooi in evenwicht. Terwijl ik dit bericht aan het schrijven ben ligt Thomas gewoon te slapen, hoezo spanning? Zo zien we het graag.<br /> <br /> De race wordt uitgesteld, er ligt ontzettend veel olie op het circuit. Herhaalt de geschiedenis van van de TT zich? Een afvaardiging van de Superbikes gaat met een busje het circuit rondt om de situatie te bekijken, het busje spint bijna van de baan. Volgens ingewijden: veroorzaakte het verkeerd monteren van een klepdekselpakking een oliespoor van 4 meter breed en bijna de gehele baan lang.<br /> <br /> Om 13:35 uur worden de warm up laps van de Superbike’s met twee en een half uur vertraging gestart. <br /> Inmiddels is de natte baan opgedroogd, hoewel het er in de lucht nog wel dreigend uitziet. De regenbanden worden er bij Thomas uitgehaald en de slicks er weer ingebouwd, da’s best balen want we hadden eigenlijk een beetje op regen gehoopt.<br /> 13:40 rode vlag situatie in de warm up rondes van de Superbikes. De Superbike rijders vinden het te gevaarlijk om te rijden volgens zeggen.<br /> <br /> Dan plotseling: "Achtung Fahrerlager" de IDM 125cc klasse wordt opgeroepen voor een extra vrije training. De rijders krijgen slechts 6 minuten de tijd om hun pak aan te trekken en de motor warm te draaien. Bij terugkomst zegt Thomas "het is net een woestijn!!" Oorzaak? de absorptiekorrels, die op de baan liggen om de olie op te absorberen. "Als je alleen rijdt dan gaat het wel, maar moeten we straks met 32 man de baan in…." aldus Thomas. Uiteindelijk wordt er omgeroepen dat de 125cc om 15:50 start, dus toch, we hopen er maar het beste van. <br /> <br /> U kunt zich voorstellen dat wij met samengeknepen billen op de tribune zitten, wordt onze Jackass vandaag Duits kampioen maar ook blijft Thomas’ motor heel vandaag? En, rijden we eindelijk weer eens een race uit. Blijft het droog, gaat het regenen en hoe zal het gaan met het absorptiekorrelstof wat op de baan ligt.<br /> <br /> Hoe het afliep? <br /> 1: Het bleef droog 2: de absorptiekorrels leverden geen problemen op. 3: Jack finishte als 4e en haalde het Duits kampioenschap binnen. De motor? Oei daar komt de wet van Murphy om de hoek kijken. Met de finish in zicht strandde Thomas in de laatste ronde, strijdend voor de 16e plek. Ondergetekende kon er om janken en met de rest van het team was het geloof ik al niet veel beter. Thomas dacht dat ie een vastloper had gehad, dat bleek echter niet het geval, de krukas dan, of de drijfstang misschien? ook niet. Dit keer blijkt, hoe verzin je het, het voorste tandwiellager van de versnellingsbak kapot te zijn. Sinds 1998 het jaar dat we met ons raceteam gestart zijn, is dit onderdeel nog nooit kapot gegaan…! Nog een geluk bij een ongeluk dat Thomas er op is blijven zitten, want dit defect had heel vervelende gevolgen voor Thomas kunnen hebben als de versnellingsbak vast was geslagen. De teleurstelling is enorm dat mag duidelijk zijn. Deze race telde niet alleen voor het IDM maar ook voor het ONK. Bugger!! zou een Aussie zeggen.<br /> <br /> Onze Aussie, Jackass werd Duits Kampioen 2011. Volgend jaar gaat hij het WK in, eigenlijk dit jaar al want vanaf dit weekend neemt hij aan de laatste 4 races van het WK deel. Hij is eigenlijk een beetje "Ons kind" geworden, we zijn daarom bijzonder trots op hem. Houd hem in de gaten!!<br /> <br /> Komend weekend de laatste race voor het ONK, de Race of the Champions. <br />