Teams: Een 20e startplaats voor Vesa Kallio in WK Superport op Monza

39

Vrije training zaterdag:

De vrije training van zaterdag viel het team en rijder wat tegen, tenminste wanneer je het vergelijkt met de progressie die op vrijdag werd geboekt. voor Vesa Kallio in WK Superport op Monza







Vesa klaagde over wat weinig grip, vooral in de Parabolica, de laatste sectie en super snelle bocht voor het opkomen van het rechte stuk. Ook de sector analyse liet zien dat hij in die laatste sectie tijd liet liggen. In de overige secties varieerde z'n plaats tussen een 9e en 14e plek, sectie vier bracht slechts een 24e tijd.

Krijgt Vesa in de zeer snelle rechter ook meer vertrouwen, dan moet een plaats bij de eerste vijftien er dus inzitten. De tijden liggen erg dicht bij elkaar en een verbetering over-all van enkele tienden van een seconde betekent gelijk ook vier tot vijf plekken opschuiven.

Vanmorgen werden overigens nauwelijks tijden verbeterd t.o.v. de kwalificatie gisteren. De temperatuur maakte weinig verschil, maar de luchtvochtigheid lag nu met 50% bijna op het dubbele van gisteren.

Vesa:"Vanmorgen probeerden we aan de voorzijde een band met een zachter compound dan gisteren. Ook testte ik nog hij met de reservemotor, maar had een beter gevoel met de eerste.

Vanmiddag voor de tweede kwalificatie zal de voorband weer plaats maken voor een hardere en afhankelijk van de resultaten zullen we later in de training nog een keer overgaan op een zachtere. Het circuit ligt me in elk geval wel en ik ga kijken of ik vanmiddag nog wat kan verbeteren ten opzichte van gisteren".

2e kwalificatie:   

In deze en beslissende kwalificatie moesten de puntjes op de i worden gezet. Ofschoon Vesa met een tijd van 1min.53.6sec. z´n tijd van gisteren met bijna 0,2 sec. wist te verbeteren, kon hij vandaag niet die progressie maken waarop hij had gerekend. Op een 18e trainingstijd van gisteren leverde hij nu twee plaatsjes in en staat nu op een 20e startplaats.

De vering werd nog wat bijgesteld en dat gaf vooral winst in de sectie 2 en een beetje in sectie 4. Probleem blijft toch het nog ontbreken van maximaal gevoel, controllability van de machine.

"Het gebruik van een andere achterband en het aanpassen van de vering gaven absoluut een beter resultaat. De voorkant zit nu wel goed. Aan de achterkant kunnen we nog verbeteren. Ook kom ik op enkele plaatsen niet helemaal goed met gearing en vering, o.a. de chicane (Variante Ascari red.). Ik kom ook niet altijd op een juiste lijn de bocht uit en ben eigenlijk nog teveel aan het zoeken. Dat kun je eigenlijk niet gebruiken en zo gaat elke keer een goed ingezette ronde de mist in", Vesa z'n commentaar op de kwalificatie van vandaag.

Zondag om 13.20 uur start de WK Supersport race over 16 ronden. Voor Vesa een vertrek vanaf de vijfde startrij, maar we weten dat er in de race nog het nodige kan gebeuren en misschien zit er een plaatsje bij de eerste vijftien wel in, goed voor de eerste punten in het WK Supersport 2006. In de ochtend staat nog een warm-up gepland, een laatste check van de Yamaha R6.