Het geluk was ver te zoeken bij de openings race van het Duitse Superbike seizoen. Op de Lausitzring kwam MRTT-Hugen coureur Peter Politiek jr twee keer ten val en wist slechts één race uit te rijden. Een weekend om snel te vergeten.
Vol goede moed vertrok het team donderdag naar het Oost-Duitse circuit. Een reis die hooguit 7 uurtjes had moeten duren, duurde uiteindelijk 11 uur. Op de één of andere manier zochten we de files op en ging de ene over in de andere, erg vervelend.
Tien minuten voor het sluiten van de hekken wist de MRTT-Hugen truck dan toch het rennerskwartier te bereiken en kon de tent in het donker worden opgezet, geen probleem met Jan Blok als vaste hulp dit seizoen.
Het was al even geleden dat Peter op de Lausitzring gereden had, in 2001 reed hij hier zijn allereerste 250cc race. Toen wist hij in de stromende regen Gert Pieper net voor te blijven. Dit keer was het echter een 1000cc Suzuki die hij het circuit op stuurde. De 2007 Suzuki GSXR1000 is nog steeds niet race-klaar, dus moest de ‘oude' 2006 Suzuki maar de dienst doen.
Al bij de vrije trainingen op vrijdag werd snel duidelijk dat de ‘standaard' mrtt-hugen motor flink vermogen tekort kwam ten opzichte van de toppers. Tot zijn grote ergernis moest onze coureur concluderen dat op dit ‘stop-and-go' circuit erg weinig, tot niks, goed te maken was in de bochten. Telkens probeerde Peter de verloren meters op de rechte stukken, goed te maken bij het aanremmen van de bochten. Dit ging opzich prima, maar door de hoge snelheid bij het insturen van de bochten verloor hij juist meer bij het uitkomen, omdat hij niet snel genoeg het gas er weer op kon zetten. Met een kleine schuiver op vrijdag en lichtelijk gefrustreerd en teleurgesteld op zaterdag wist onze coureur een 29e kwalificatie tijd te noteren.
Bij de evaluatie van de trainingen werd geconcludeerd dat het vermogensverschil niet te compenseren was met bochtensnelheid en dat Peter zijn rijstijl maar moest aanpassen om de bochten minder hard te nemen en meer een ‘stop-and-go' stijl moest toepassen.
Zondag stroomde het publiek naar het circuit en zat de grote hoofdtribune flink vol. Onder het toeziend oog van het Duitse publiek in de vroege warm-up sessie, probeerde Peter de aangeraden rijstijl te benutten en die worp al meteen zijn vruchten af, relatief relaxed kwam hij tot goede tijden.
De strategie voor de race was ‘damage control', de MRTT-Hugen Suzuki kwam simpelweg teveel vermogen tekort en onze coureur werd aangeraden zijn hoofd koel te houden en de racekilometers als een leerervaring te gebruiken.
De start van de eerste race ging perfect, van de 29e startplek torpedeerde Peter de Suzuki en kwam hij als 18e uit de eerste bochten combinatie. In de eerste paar ronden wist hij de aanvallen van achter af te slaan, terwijl hij de groep voor zich langzaam zag losrijden. Maar vanaf ronde vier was zijn verzet gebroken en moest hij al vechtend toezien hoe hij langzaam werd teruggezet naar een 21e plek. De Dunlop's hadden het prima uitgehouden in de 17 ronden tellende race en tegen het eind van de race wist Peter weer tijd goed te maken op de mannen voor hem. In de voorlaatste ronde passeerde hij zijn voorganger en behield die plek tot de finish. Een prima 20e positie in race 1.
Peter na de race "Er zat niet veel meer in. De start was perfect, maar ik moest toekijken hoe ze één voor één voorbij kwamen op de rechte stukken. Uiteindelijk heb ik nog wel dik 9 plaatsen goed gemaakt ten opzichte van de kwalificatie en heb ik deze race goed geleerd hoe je stop-and-go moet rijden en hoeveel makkelijker dat is dan hoge bochtensnelheid houden en vloeiend rijden.'
De tweede race verliep helaas minder. Bij de start maakte Peter wederom erg veel plaatsen goed. In de eerste bochtenreeks werd het drukke middenveld iets te druk voor de student uit Enschede. Er werd hem geen ruimte gelaten en ondanks een verwoede poging de motor overeind te houden werd hij toch hard van de motor gereden. Einde race.
Peter na race 2 "K*t! M'n start was zó goed, in de tweede bocht reden we vier man breed, ik werd aan de binnenkant gewoon klem gereden, er was simpelweg geen ruimte meer. Jammer, maar ik ben blij dat dit weekend erop zit. Dit was niet mijn baan, op Oschersleben zal ik laten zien wat er mogelijk is met deze fiets.'
Het team zal er alles aan doen om de Suzuki weer klaar te krijgen voor 20 mei, als het circuit van Oschersleben wordt aangedaan voor de tweede ronde van het Duitse Superbike kampioenschap. Ook hopen we tegen die tijd de 2007 Suzuki raceklaar te hebben.
Het was een chaotisch begin van het Duitse Superbike kampioenschap, maar we laten onze schouders niet hangen en zullen er de volgende race weer full power tegenaan gaan!