Teams: Een weekend op het podium voor Fabricom-MCT Racingteam

65

Net terug op vaderlandse bodem na een geslaagd uitstapje bij onze Oosterburen, staan we alweer in Assen voor de gecombineerde races van het ONK en IDM.

Bij aankomst staat de paddock behoorlijk vol met veel Duitse kentekenplaten op de trucks. In het overvolle programma staan naast de ons bekende klassen, ook de zijspancombinaties die in het IDM nog steeds furore maken.







Vrijdag
De baan blijkt behoorlijk vervuild van eerdere auto races ondanks dat er is geveegd. Je kunt het niet direct zien maar er lijkt een vettig laagje op te zitten. Met een snelheid van boven de 200 km per uur en met het achterwiel dwars de Ramshoek door, is misschien wel spectaculair maar het schiet niet echt op. Uiteraard heeft iedereen daar last van. Tussen de snelste en minder snelle rijders zit behoorlijk veel verschil omdat samen met de Supersport 600 ook de ONK Superstock 600 trainen. Deze combinatie van klassen staat overigens ook gepland voor de rest van het weekend inclusief de races. Dat blijkt een extra uitdaging voor de snelle Supersport heren omdat in een race na een rondje of 8, de eerste achterblijvers ingehaald zullen gaan worden. De eerste kwalificatie training levert voor ons al een heel acceptabele tijd op, met een voorlopige startpositie vanaf de vierde plek.

Zaterdag
De 2e kwalificatie training wordt gestart om half elf. In 30 minuten krijgt Ghisbert de kans om zijn positie voor vanmiddag op de startgrid vast te leggen. Dat lukt heel aardig. Hij trekt er een 2e startplek uit met een respectabele tijd van 1’44,2.

Race 1
Ghis is redelijk weg. Als 4e door de haarbocht maar aan het einde van de Veenslang ligt hij op de 3e positie. Vanaf het dak langs de pitlane zien we in de verte Vos en Veijer door de Ruskenhoek gaan op een 50 meter afstand achtervolgd door Ghis. De 2 voorste mannen blijven mooi bij elkaar en Ghisbert heeft ze scherp in het vizier. Hij slaagt er echter niet in het duo te naderen. De achterstand wordt ronde na ronde een beetje groter. De voorsprong op nummer 4 bedraagt echter een comfortabele 2 seconden. De rest van de wedstrijd geeft hetzelfde beeld. Er ontstaat nog wat spanning als de achterblijvers gelapped moeten worden maar het blijft een mooi en soepel geheel. Ghisbert kan zijn eerste podium podiumplek van dit seizoen in ontvangst nemen. We staan van vreugde op de banken, dit is groots!

Zondag
Deze ochtend proberen we op aanraden van Pirelli een andere compound banden in de warming up. Dit doen we omdat de band van gisteren een teleurstellend slijtagepatroon geeft, namelijk nauwelijks. Dat verteld ons dat er geen optimale grip is. Een band moet na een race een specifiek slijtagepatroon geven, waaruit de gezondheid van de vering en demping afstelling is af te lezen. Samen met de data uit de logging is dit het hoofdstuk spoorzoeken voor gevorderden. De nieuwe compound geeft een voortreffelijke grip. Na de korte warming up (10 min.) waarin 6 ronden worden afgelegd geeft deze band een overmatig slijtage. Hier gaan we het geen 16 rondjes mee uithouden. Terug naar de vertrouwde compound en wat aanpassen aan de bandenspanning.

Race 2
Ghisbert start dramatisch. Van een 2e startplek komt hij slechts als 10e de Haarbocht door. De moed zinkt ons onder de zolen. Maar de eerste doorkomst heeft hij al een paar plaatsen goed gemaakt. Hij is vatberaden zich terug te vechten. Ronde na ronde is hij in staat om een rijder in te halen. De spanning is te snijden onder de crew. Maar het lukt! Ghis kruipt terug naar de 3e plek. De achterstand naar de 2 koplopers is zelfs minder groot dan gisteren. Het lukt echter niet om aansluiting te vinden zodat Ghis wederom afstevent op een 3e eindplek. Twee keer in het weekend op het podium. Geweldig!

Ghisbert: "de start is een blijvende bron van leerpunten. Nu de instellingen juist zijn en de motor tijdens de start niet meer verzuipt in de brandstof, heb ik een probleempje om de koppeling soepel te laten vieren. Daardoor miste ik de aansluiting met de kopgroep. Op een bepaald moment ben ik gaan consolideren omdat je weet dat het bijna onmogelijk is om weer aansluiting te vinden. Het voelt prima om weer op het podium te staan. Hier doen we het voor!"

Volgend evenement voor ons team:
10 juni, internationale Ducaticlub races op Assen. Naast Ghisbert van Ginhoven komen de leden van het Motorcentrum Terneuzen promoteam in verschillende klassen aan de start.