Afgelopen weekend zijn er weer SuperCup races gereden op het circuit van Assen. Racing for O.s.c.a.r. werd vertegenwoordigd door Hans en Jesenko, die beiden net een aantal dagen Spa achter de rug hadden. De trainingen en races stonden voornamelijk in het teken van de nog steeds toenemende problematiek daaromtrend. Dit gegeven beïnvloed het racen in belangrijke mate waardoor uiteindelijk de motorsport niet meer bedreven kan worden.
De CRT op de vrijdag voorafgaande aan de race wordt traditioneel druk bezocht door cuppers die nog even een extra training wilde meepikken en voor Hans en Jesenko een goede mogelijkheid om weer even wat Assen ritme op te doen.
De weersvoorspellingen waren niet geweldig, maar dit bleek een probleem van ondergeschikt belang. Ook deze training stond in het teken van de geluidsproblematiek; per sessie konden 10 tot 12 man zich gaan melden omdat ze teveel geluid hadden gemaakt. Ook Hans en Jesenko was hetzelfde lot beschoten. Alleen de overschrijdingen waren vrij groot (103 – 104 dB), terwijl er aan de motoren geen wijzigingen hebben plaatsgevonden. De oorzaak hiervan is waarschijnlijk de harde wind die richting microfoon blaast, waardoor de metingen nadelig worden beïnvloed. Tussen deze perikelen door is er toch nog wel even getraind en zowel Hans als Jesenko konden met vertrouwen de racedag tegemoet zien.
De racedag
Ook op zaterdag blijkt de wind uit dezelfde hoek te waaien en de problamtiek duurt onverhinderd voort. Tijdens de 1e kwalificatie kunnen zowel Hans als Jesenko zich bij race control gaan melden om de eerste waarschuwing voor een geluidsovertreding te ondertekenen. Dit bepaalt gelijk de strategie voor de dag want bij een 2e overtreding volgt uitsluiting. Hans zijn 1e training was niet lekker verlopen en hij moest dus nog een goede tijd zetten. De tijd van Jesenko zou op voorhand voldoende zijn om zich in de A groep te kwalificeren.
De 2e training moest dus met beleid gereden worden; zowel Hans als Jesenko probeerden in een groepje te gaan rijden om een ongeldige meeting te bewerkstelligen en in geval dit niet lukte, het gas onder het meetpunt dicht te draaien. Dit is natuurlijk geen recept voor een snelle tijd, maar wel een snelle tijd zetten en de race niet mogen rijden was ook geen optie. Uiteindelijk wisten ze hun tijd niet te verbeteren en zorgde ervoor dat Jesenko op de de 26e plaats mocht starten in de A groep en Hans vanaf plek 1 in de B groep….
Race SuperCup 1000 groep A
Jesenko startte vanaf de 26e plek en had een goede start; zijn eerste dorokomst was op de 20e plaats en lag na 3 ronden zelfs op de 19e plaats. Niet verkeerd omdat hij nog flink last had van pijn vanwege zijn crash eerder deze week op Spa. Daarna verremde hij zich 2 keer en moest veel plaatsen opgeven, waardoor hij uiteindelijk finishte op de 28e plaats.
Race SuperCup 1000 groep B
Hans mocht vertrekken vanaf de pole postition in de B groep. Min of meer teleurgesteld dat hij niet in de A groep kwalificeerde, besloot hij er toch het beste van te maken.. Het enige nadeel van een pole is, dat je het alleen maar slechter kunt doen:) Zijn start was fenomenaal, precies bij het uitgaan van de rode lichten schoot hij er als een raket vandoor en besloot alles op alles te zetten om te winnen.
Terwijl hij de Haarbocht instuurde verwachtte hij wel achtervolgers te zien of horen, maar niets van dat alles… De voorsprong die hij met de start had, wist hij de hele race te handhaven en reed zijn rondes behoorlijk strak in hetzelfde tempo. Deze tijden waren overigens ruim voldoende om zich in de A groep te kwalificeren, dus de vorm begon weer wat terug te komen.
Afsluitend kan gesteld worden dat het een geslaagd weekend was, sterk overschaduwt door de heersende geluidsproblemen