Teams: Eerste WK punten voor Allard Kerkhoven tijdens Endurance Zolder

56

Met de eerste deelname van Allard aan een WK Endurance was direct een succes. Nadat Sepp Vermonden en Allard zich op de Racing Dirk van Mol Suzuki zich als 18e kwalificeerde kwamen ze als 11e in het totaalklassement binnen.

In hun klasse de Superproduction mochten ze zelfs de laatste plaats op het podium betreden. Het zou eigenlijk de tweede WK Endurance voor Allard en Sepp worden. In het paasweekend stond de 500km van Assen op de kalender, maar door de enkel breuk van Allard eerder dit jaar konden zij niet deelnemen. Dit keer was het de thuisrace van het team op het Belgische circuit van Zolder.







Donderdag waren reeds de eerste trainingen waarbij het team uiteraard aanwezig was. De eerste dag werd vooral gewerkt aan een goede vering afstelling. Aan het einde van de dag was het verschil tussen Allard en Sepp drietiende van een seconde in het voordeel van Sepp. Vrijdags was er ook tijdwaarneming aanwezig waardoor er een indruk gemaakt kon worden waar de jongens stonden. Er werden constant tijden net buiten de top tien gereden. Zaterdag stond er voor beide rijders een kwalificatie van een halfuur op het schema. Sepp de ‘’nummer 1’’ rijder moest als eerste. In zijn groep reed hij naar een erg sterke 8e tijd. Het was aan Allard om zijn tijd proberen te verbeteren. Echter na zes ronden zorgden mechanische problemen ervoor dat hij op de achterkant van het circuit tot stilstand kwam. Voor de tweede kwalificaties werd alles klaar gemaakt, maar om enigszins de kosten te beperken, werd er niet met nieuwe banden gestart. Alleen Allard wist de snelste tijd te verbeteren al was het maar met 0,02 seconde. Doordat verdeeld in meerdere groepen de snelste rijders zaten, mochten ze als 18e algemeen en 2e in de eigen klasse op de grid plaatsnemen.

Zondag om 12.05 uur was de start van de zes uur durende race. Met een zogenaamde Le-Mans start begon Sepp aan de race. Toen de nationale vlag viel, renden de coureurs naar de overkant van de baan waar de motoren staan, starten en op weg naar de eerste bocht. Dat ging Sepp goed af, want al in de eerste ronde kwam hij op een 13e plaats door. Al met twintig minuten werden de eerste rijders op een ronde gezet. En zoals afgesproken kwam Sepp na driekwartier binnen om de motor aan Allard af te staan. Vrij snel reed Allard bijna dezelfde tijden als in de kwalificatie en de stijgende lijn die Sepp had werd doorgezet. Drie kwartier later lagen ze dan ook al 8e in het totaal klassement en zelfs eerste in de Superproduction klasse. Toen Sepp weer met een nieuwe achterband vertrok verstevigde hij deze positie. En toen Allard vervolgens overnam, lagen ze een ronde voor op de nummer twee in hun klasse. Echter in de vierde ronde legde Allard de motor onschuldig plat. ‘’Zonder waarschuwing gleed de voorkant onder mij vandaan. Het was toch teveel geworden voor de voorband. Jammer, we zaten er zo goed bij ‘’ Maar tijd voor jammeren was er niet, want na een snelle pitstop ging Allard weer verder. Toch waren ze teruggezakt naar een vijfde positie. Maar toen Sepp met zowel een nieuwe voor- als achterband vertrok liepen ze weer snel in op de rijders voor hun. En met ingaan van het laatste uur lagen ze alweer op de derde positie. En wanneer Allard aan zijn laatste half uur begon, was de derde positie veilig gesteld. Inmiddels waren de remmen wel erg ver op en kwam de remhendel tot op het handvat. Allard kon dan ook niet meer zo hard remmen dan hij wilde, maar binnenkomen voor een nieuw setje remblokken, zou nog veel meer tijd kosten. Op deze manier werd de race dus iets rustiger aan uitgereden.

Nadat ze 211 ronden hadden afgelegd viel de finish vlag. Later bleek dat de remvoering van één remklauw zelfs al op was en er dus op ijzer geremd werd. Het was wel een grote opluchting en zeker de moeite waard geweest. Samen werd er naar het podium vertrokken waar de huldiging plaatsvond. ‘’Dit was echt een mooi weekend, wat ook nog eens tot een zeer bevredigend einde werd gebracht.’’ Nu wordt alles weer snel klaar gemaakt voor de race in de Superstock 1000 FIM Cup aankomend weekend op het circuit van Misano aan deItaliaanse kust bij Rimini.