We reizen dit weekend af naar Most in Tsjechië alwaar het Autodrom circuit is gelegen. Daar wordt de 7e ronde van het IDM gehouden. Ghisbert komt uit in zowel de Supersport 600 met de 749R als in de Superbike met de 1098S. Het IDM kampioenschap is erg aantrekkelijk omdat het niveau hoog is en er hard maar rechtvaardig wordt gereden. In de Supersport zit slechts 2 seconden verschil tussen de snelste en langzaamste deelnemer. Wederom een vol en uitdagend weekend voor het team.
Nadat we de Duits/Tsjechische grens zijn gepasseerd belanden we op smalle weggetjes waarbij het lastig manoeuvreren is met de grote trailer. Het komt allemaal goed. Je ziet hier nog steeds de kenmerken van een Oost Europees land. De grauwe flatgebouwen ademen een sfeer uit van niet al te hoge welvaart. In tegenstelling tot een IDM wedstrijd in Duitsland blijven de tribunes hier opvallend leeg. Zelfs 10 euro voor een ticket blijkt hoog gegrepen voor de lokale bevolking.
Op vrijdag wordt meegedaan aan vrije trainingen waarbij geen officiële tijdwaarneming is. Omdat Most voor Ghis een nieuwe circuit is, heeft hij enkele ronden nodig om te verkennen en in zijn ritme te komen. Dat gaat al snel heel goed op deze baan met uitdagende snelle bochten en een bescheiden hoogteverschil. Met de 1098 zit hij volgens onze eigen metingen slechts 2 seconden af van de snelste Superbike coureur. De technische controle vindt onze duimrem bijzonder maar hij moet er wel af. Dit omdat de voetrem verwijderd is en dat vinden ze geen gelukkige combinatie. Uiteraard schikken we ons aan dit verzoek zodat de 1098 weer de standaard de achterrem bediening krijgt.
Superbike
De eerste training op zaterdag van de Superbikes wordt afgesloten op een 16e positie met een tijd van 1’33.0. Dat is 3 seconden trager dan de pole position. De motorfiets loopt niet echt lekker over het hele toerengebied. We vermoeden dat de centrale computer het aan het opgeven is of dat een pick up sensor niet helemaal goed werkt. De vering wordt tussendoor nog aangepast aan de wat hobbelige baan. De uiteindelijke uitslag van de 2 trainingen levert een 19e startpositie op. Helaas moeten we zondag besluiten om de 1098 niet in te zetten. De elektronica reageert onvoorspelbaar en dat geeft teveel risico op uitval tijdens de race. We kunnen dat hier ter plekke niet oplossen.
Supersport
Als hekkensluiter op zaterdag is de eerste Supersport race. Als 5e getraind verloopt de start voor Ghis erg goed. We worden getrakteerd op een prachtig schouwspel van supersports die als een lint achter elkaar over de baan scheren. Hij sluit af met een welverdiende 4e eindpositie en een tijd van 1’33.0. Slecht 0,26 seconden van een podium positie. Dit is echt topamusement!
De 2e Supersport race op zondag verloopt rommelig. Ghisbert start slecht doordat de koppeling teveel hapt en hij tot 2 keer toe recht op het achterwiel staat. Aangezien je in deze sport niet omhoog wilt maar vooruit, komt hij ondanks zijn mooie startpositie op de grid slechts als 20ste door de eerste ronde. In 7 ronden klimt hij echter op tot de 10e plaats. Dan wordt de wedstrijd met een rode vlag beëindigd omdat er een fors oliespoor op de baan ligt. Er vindt geen herstart meer plaats zodat we ons tevreden moeten stellen met een 10e plaats en een tijd van 1’33.1. Er had zeker meer ingezeten als alle ronden gereden hadden kunnen worden.
Al met al een enerverend weekend met een mooie resultaten. Ghisbert heeft laten zien dat hij in het sterke startveld van de Duitse Supersport ook zijn mannetje staat. Zelfs na een slechte start zo sterk weer terug komen plus de 4e plek in de Supersport maken bij ons de technische problemen met de 1098 even vergeten.
Even, want na thuiskomst zal alles weer worden gegeven om ook onze superbike voor de volgende wedstrijd weer piekfijn aan de start te laten verschijnen!