Tijden de eerste wedstrijd voor het Europees Kampioenschap 250cc van 2007 is Hans Smees als 3e weten te finishen achter Europees Kampioen Alvaro Molina en 2e man Petrini.
Na de stroef verlopen trainingen waarin Hans door wegligging problemen slechts een 8e tijd wist te realiseren kwam Hans in de wedstrijd ook nog eens heel slecht weg doordat de start alles behalve goed ging. Na als 11e pas de eerste bocht in de sturen leek een goede klassering al niet meer mogelijk in het sterke Europese 250cc deelnemersveld. Een net voor de Warm-up doorgevoerde wijziging aan de set-up van de motorfiets zorgde er echter voor dat de Aprilia beter te controleren was waardoor Hans toch een ijzersterke wedstrijd kon rijden. “Ik was bij de start erg slecht weg en was geloof ik 10e of 11e, ik wilde de aansluiting niet verliezen en wist dat ik om bij te blijven direct voluit moest gaan. De motorfiets voelde beter aan als tijdens de trainingen en ik was in staat om mannen die in de training sneller dan mij waren nu bij te houden en zelfs te passeren. Het was wel een hele lange race van maarliefst 19 ronden, ik ben blij met het behaalde podium, een 3e plaats is na deze wedstrijd een mooie beloning voor al het werk dat we dit weekend hebben verzet om de motorfiets beter aan het sturen te krijgen.” Aldus een blije Hans Smees.
Aangezien de eerste EK wedstrijd in het zuiden van Italie werd verreden vertrok het team al op dinsdagavond voor de 1800 km lange trip richting het mooie weer. Na een voorspoedige reis arriveerden we al op donderdag om 11.uur in de ochtend op het circuit. Na het opbouwen van de tent ging het team zich bezig houden met het afstellen van de nieuwe Ohlins vering waar we pas sinds kort over beschikken en waarmee we nog geen goede set-up hebben. Vrijdagochtend tijdens de 1e vrije training was direct duidelijk dat er weinig grip was op dit technisch zeer moeilijke circuit. Op vrijdag waren er twee vrije trainingen waarbij we voor zowel de versnellingsbak als de vering wat veranderingen hadden doorgevoerd. Ondanks dat de rondetijden sneller waren dan die van afgelopen jaar was het wel duidelijk dat we veel snelheid te kort kwamen, of beter gezegd de grip om sneller op het gas te kunnen bij het uitkomen van de bochten.
Op zaterdag waren tijdtrainingen waarbij de startplaatsen worden bepaald, een aantal aanpassingen aan de vering zorgden ervoor dat Hans in de 1e kwalificatietraining wederom een seconde sneller wist te gaan maar dit was toch niet meer dan een 6e plaats op ruim 2 seconden van snelste man Molina. Voor de 2e en laatste training werd er wederom het een en ander gewijzigd aan de set-up van de Aprilia waardoor het beter zou moeten gaan. Tijdens deze 2e tijdtraining wist Hans zijn tijd niet te verbeteren en ging zelfs langzamer in de rondte dan vanochtend, doordat de concurrentie zich wel wist te verbeteren zakte Hans naar een 8e plaats op de startopstelling voor de race van morgen. Terwijl anderen bij het uitkomen van een bocht het gas erop konden zetten moest Hans wachten omdat het voorwiel door gebrek aan grip telkens weg wilde glijden, dit gebeurd dan ook tijdens de training waardoor er wat extra werk is voor de monteurs.
Behoorlijk teleurgesteld gebruikte het team de avond om alles te evalueren, we konden terug gaan naar de afstelling van de 1e tijdtraining maar ook die was volgens Hans niet goed genoeg om de19 ronden lang wedstrijd voluit te gaan.
Besloten werd om tot een radicale ingreep over te gaan omdat dit volgens de uitvoerig besproken theorie verbetering zou kunnen geven. Er was namelijk nog een 15 minuten durende warm-up training waarbij we de mogelijkheid hadden dit uit te proberen,als het niet bleek te werken konden we nog terugvallen op de oude ‘beste’ afstelling.
De zondagochtend is het net als de hele week al weer vlot 28 graden en met een nieuwe band gaat Hans de warm-up in om te kijken of het gevoel beter of slechter is. Al in zijn eerste ronde evenaart Hans de trainingstijd van de dag ervoor en het tweede rondje levert zelfs een seconde snellere tijd op als in de laatste tijdtraining. Het vervolg van de korte warm-up weet Hans in alle rondjes een snelle tijd te noteren wat zelfs de snelste tijd van allemaal oplevert, voor de startopstelling heb je er niets aan maar het geeft wel aan dat Hans klaar is voor de wedstrijd en de gezichten van de teamleden stralen dan ook als Hans zich weer bij het team komt melden.
Hans zelf is nog steeds niet tevreden want hij komt nog steeds te kort op Molina maar krijgt wel langzaam meer vertrouwen in de voorkant van de motorfiets. De wedstrijd komt nu snel naderbij, graag hadden we nog wat aan de set-up gewijzigd om te proberen nog dichter bij de kop te komen maar voor de wedstrijd zelfs is veel risico nemen niet het slimste. We passen de demping nog iets aan teneinde de bandenslijtage te beperken aangezien de wedstrijd over 19 ronden zal gaan met een temperatuur van dik 30 graden zal het dan ook een lange en zware wedstrijd worden.
Bij de start is Hans zeer slecht van de plek, volgens eigen zeggen reageerde hij precies op het doven van het licht die de start aangeeft maar wil de Aprilia niet goed van de plek.. Pas als 11e gaat Hans dan ook de eerste bocht in en gezien het toch wel hoge niveau in de EK’s zal een goed klassering wel heel moeilijk worden nu. Echter Hans gaat als een speer in het rond en komt de 1e ronde als 9e door, weet zich op te werken naar een 4e plaats in de 3 ronden die volgen en is werkelijk ontketend. Aangekomen op de 4e plaats lijkt het erop dat het inhalen te veel van de banden heeft gevraagd want de eerste 3 rijders hebben ondertussen een behoorlijk gat geslagen. Hans is echter lekker op dreef en weet ronde na ronde dichterbij te komen aan de Italiaan Petrini en de Duitser Sommer die echter door Molina al op behoorlijke achterstand zijn gezet. Halverwege de wedstrijd heeft Hans een voorsprong opgebouwd naar de man op de 5e plaats van zo’n 20 seconden. De afstand naar 3e man Petrini blijkt echter te groot, Hans weet de achterstand wel te verkleinen maar kan geen bedreiging meer vormen voor de kleine Italiaan die op zijn beurt echter de Duitser Sommer wel dicht is genaderd waardoor deze een fout maakt en naast de baan komt. Hans krijgt hiermee de 3e podium plaats toch nog een beetje onverwacht maar zeker verdient alsnog binnen bereik, uitrijden is dan nog het enige dat de man uit Harreveld rest
Een derde plaats is na de slechte trainingen en de matige start echter een fantastische begin van het Europese seizoen. Glunderend staat de regerend Nederlands Kampioen dan ook op het podium om de bloemen en de champagne in ontvangst te nemen.
In de tussenstand voor het Europees kampioenschap is Hans als 3e geklasseerd met 16 punten. Een betere start dan vorig jaar en de volgende wedstrijd hopen we op verbetering van deze positie. De volgende wedstrijd voor het Europees Kampioenschap is op 17 juni in Kroatie, de volgende wedstrijd voor het Nederlands Kampioenschap is a.s. Pinksterweekend in Oss ook hier zal Hans aan deelnemen alhoewel het Nederlands Kampioenschap geen prioriteit meer heeft aangezien we in Eemshaven 2 wedstrijden hebben moeten missen en er dit jaar geen schrapmogelijkheden zijn voor de Europese deelnemers zoals dat in voorgaande jaren wel was. Om dan voor een hoge klassering in het Nationaal Kampioenschap te gaan is dan schier onmogelijk.