Afgelopen weekend werd op Assen alweer de eerste wedstrijd van het wegraceseizoen 2007 verreden. Zo’n 5000 bezoekers kregen een paar hele mooie wedstrijden voorgeschoteld. In de 250cc klasse werd gestreden door 21 coureurs die voor een spannende wedstrijd zorgden. Hans die in de trainingen veruit de snelste wist de wedstrijd echter niet te winnen doordat een defecte Aprilia hem noopte vanuit leidende positie de pits op te zoeken.
“Het paasweekend was voor ons een slecht begin van een hopelijk verder prachtig wegraceseizoen. Dit eerste raceweekend van het jaar zouden we eindelijk de confrontatie met de concurrentie aan gaan, na een succesvolle trainingsstage in het zuiden van Spanje was iedereen er weer helemaal klaar voor. Het is dan ook zuur om door een technisch defect op te moeten geven.”
“Zaterdag tijdens de 1e training ga ik er gelijk voor zitten maar al snel blijkt dat ik niet terug kan schakelen van de 3e naar de 2e versnelling, dat dit slechte begin slechts een voorbode is van wat ons nog te wachten staat weten we dan nog niet, door het niet kunnen terugschakelen naar de 2e versnelling kan ik geen fatsoenlijk rondje rijden omdat er veel plekken op het circuit zijn waar de 2e versnelling echt nodig is om goed rond te komen. Na een ronde stuur ik dan ook de pits in en overleg ik met Bennie en Hans wat te doen, aangezien er in de middag nog kans op regen is besluiten we toch nog een aantal rondjes te rijden om zo in ieder geval een tijd neer te zetten. De tijden zijn uiteraard niet goed te noemen maar als het na afloop nog een 5e tijd blijkt te zijn mag ik niet klagen.
Voor de 2e tijdtraining hebben we ruim de tijd om de schakelproblemen op te lossen, Bennie haalt de versnellingsbak snel uit elkaar en een braam aan een nieuw gemonteerd tandwiel blijkt de boosdoener te zijn. Na bewerken van het tandwiel zijn de schakelproblemen opgelost. Dit blijkt wel in de 2e tijdtraining als ik eindelijk aan de bak kan en ik vrij simpel een snelste tijd op de klok weet te zetten van 1,44.8, deze tijd is maar liefst 2,3 seconden sneller dan de tweede man Randy Gevers. Reden voor tevredenheid dus, wel is de band volledig stuk gereden maar een verandering aan de vering zal daar uitkomst moeten brengen.
De zondag is er op het circuit geen race activiteit omdat het eerste Paasdag is. De dag gebruiken wij nuttig door de Aprilia er weer helemaal tiptop bij te zetten, alles word schoongemaakt en gecontroleerd en de kuipen worden opnieuw van stickers voorzien zodat de motor er voor de wedstrijd op tweede Paasdag weer strak bijstaat.
Vanaf 10.00 uur op de maandag ochtend beginnen onze gasten langzaam maar zeker binnen te stromen, het is mooi weer en opvallend druk op de tribunes.
Als het licht op groen gaat ben ik redelijk goed weg, de Duitser Sommer en Jan Roelofs gaan er als een speer vandoor maar ik heb me voorgenomen om het de eerste paar rondjes rustig aan te doen, het asfalt is nog erg koud en zolang de banden niet voldoende op temperatuur zijn is de grip ver te zoeken. De haarbocht ga ik als 4e door, de rest van de rondje gebruik ik om aansluiting te vinden bij Ronald Beitler die net voor me rijdt. Dat bij anderen de banden ook nog niet op temperatuur zijn blijkt wel als Beitler onderuit gaat door een wegglijdende voorband. Al snel weet ik de 2e plaats over te nemen en in de 3e ronde kan ik ook Joshua Sommer terugverwijzen en neem ik de eerste plaats over. Vanuit de pitstraat krijg ik door dat ik per ronde zo’n seconde uitloop. Echter in de 7e ronde slaat het noodlot toe, met een ruime voorsprong op de inmiddels als 2e rijdende Randy Gevers stopt de Aprilia er plotseling mee. Zonder enige waarschuwing is het vermogen ineens helemaal weg, op een cilinder weet ik de pitsstraat in te pruttelen om me te melden bij de rest van mijn team die ook zojuist een zekere overwinning in rook hebben zien opgaan. Teleurgesteld pakken we direct de boel in, Randy Gevers wint de wedstrijd voor Jan Roelofs en Erwin Postmus.
Een defecte bougie heeft ons weekend behoorlijk verpest, zo zie je maar weer dat je pas hebt gewonnen als je de zwart-wit geblokte vlag hebt gezien. Het blijft een mechanische sport en in Hengelo zullen we zeker het een en ander recht gaan zetten”.