Na een goed resultaat in Eemshaven is iedereen binnen HDR Racing gebrand op meer punten voor het ONK. Zo ook in Oss afgelopen weekend. Kan Henk weer scoren?
Ook dit weekend zijn we met een koppel van 3 (Henk, Tineke en Rémy) op pad gegaan. Direct bij aankomst de tent aan de Kip gehangen, het bouwpakket opgezet en aangesloten. Henk had de motor thuis al raceklaar gemaakt dus op wat kleinigheden na hoefden we niks meer aan de Honda te doen wat ons mooi even de tijd gaf links en rechts een babbeltje te maken. Daarna snel de koffer in gedoken..
Zondag 27 mei
's Nachts begon het te druppelen en dit ging door tot een uur of 09:30u. De 125cc's moesten om 10:10u trainen dus een droge baan hadden de jongens niet. Er werd dus gewoon op regenbanden getraind. De baan droogde vrij snel op en de tijden vlogen dan ook omlaag. Henk kon helaas geen snelle tijd noteren want na een paar ronden was het al einde oefening. De motor maakte ergens een raar geluid en Henk koos wijselijk eieren voor zijn geld en zette de motor langs de kant. Eenmaal bij de tent aangekomen constateerden we dat de achterwiellagers uit het huis waren gelopen. Het achterwiel liep hierdoor met de schijf tegen de ophanging van de remklauw aan. Ter controle hebben we ook meteen de motor wat verder bekeken en vonden al snel het volgende euvel; een half opgevreten membraan. Gelukkig had het kamp van Ferry Stoffer nog een membraan liggen (nog bedankt hiervoor!) en deze hebben we dan ook meteen ons eigen gemaakt.
Al met al gelukkig weinig schade, maar wel een trainingssessie naar de knoppen. Daarentegen klaarde het mooi op en gingen we uit van een droge baan voor de 2e kwalificatie. Nieuwe ronde, nieuwe kansen!
De baan was inderdaad helemaal opgedroogd en de tijden waren meteen al een stuk sneller dan in de 1e kwalificatie. Helaas ging het voor Henk in de 3e ronde fout. Bij het uitkomen van de bocht voor start/finish zette hij het gas er een fractie te vroeg op en een kleine
highsider bracht Henk in contact met het asfalt, precies voor onze neus. Gelukkig stond hij meteen op en rende met motor en al de pitsstraat in. Wederom met hulp van kamp Stoffer hebben we met wat duw en trekwerk de linker stuurhelft en schakelpook + voetsteun ongeveer de goede kant op gezet en hallee, gaan met die banaan. Na een rondje voorzichtig voelen reed Henk vervolgens zijn snelste tijd van de dag, in de vorm van een 1.49:1xx. Weliswaar 5 seconden achter de snelste jongens, maar toch nog een 6e plek op de grid (en dat dus met een kromme motor).
Helemaal niet verkeerd vonden wij. Ondanks de relatief kleine schades zijn we toch nog de hele avond druk geweest om de Honda er weer netjes voor te zetten. Dit met succes.
Maandag 28 mei
Met een knal werden we allemaal wakker; Bam! Aart aan de deur. "Liggen jullie nóg te pitten?!". Tsja, zonder slaap ben je nergens en geslapen hebben we weinig! Maar goed, het circus leefde weer en we hebben ons klaar gemaakt voor de warming-up van 10:10u. Wederom aan de late kant is Henk aan de warming-up begonnen. Tevens nog een paar proefstarts gemaakt welke niet geheel naar wens verliepen. De koppeling deed niet wat Henk wou en dus hebben we deze na afloop gecontroleerd, maar verder niets vreemds kunnen ontdekken.
Alles weer klaargemaakt voor de race alleen werd de lucht een beetje dreigend en het begon uiteindelijk dan ook te regenen. Een uur voor de race was het dan ook wel duidelijk; regenbanden eronder. Echt doorzetten deed de regen niet en een kwartier voor tijd hield het dan ook weer op met regenen.
Helaas want Henk is alles behalve bang op nat asfalt, dus dat had nog wel eens voor een verrassing kunnen zorgen. Maar goed, stil staan doet hij sowieso niet dus we hadden goede hoop op een nog beter resultaat.
13:30u – De Race
Waar we vooraf vrij huiverig voor waren bleek achteraf goed te gaan; de start. Henk kwam goed weg vanaf zijn 6e stekje en lag dan ook vrijwel direct op P5.
De aansluiting met de jongens voor hem was er (behalve met leider Joop Timmer, deze reed vooral in de beginfase met grote stappen weg bij iedereen) en hij kon redelijk volgen.
Van der Mark en Verhoef gingen er in het begin al meteen vanaf en na 2 foutjes reed Henk op een 6e plek. Wederom een plekje terug gepakt en vervolgens kwam Ferry Stoffer, die op dat moment 2e of 3e lag, ten val. Erg spannend want hij kwam moeilijk uit het gras, maar kwam toch nog voor Henk de baan op. Uiteindelijk kwam Henk als 5e over de streep.
Goed gereden, erop blijven zitten en een handvol punten gepakt. Zo hoort het! En met 23 punten op zak in het ONK (7e in het klassement) gaan we naar Assen voor de 4e wedstrijd van het ONK op 3 juni.