Teams: Het blijft een mechanische sport

82

Maanden van voorbereiding gingen vooraf aan dit avontuur van Endurance, de 8 uur van Oschersleben als Try-out voor de 8 uur van Spa-Francorchamps. Een standaard Suzuki GSX-R 1000 omgebouwd met snelwissel systeem voor banden en tanken, had het Yoshimura Van Zon Schäfer Motorsport Germany, minuscuul geprepareerd en deze motor stond dan ook te blinken in de box als Werner Daemen, Olivier Depoorter en Didier Van Keymeulen op woensdag de eerste vrije trainingen maken, donderdag komen dan de chrono’s om met precisie te vertellen hoe de kansen staan van het enige gans Belgische team.

En dat is een meer dan bevredigde uitslag, Wereldkampioen Suzuki Endurance Racing Team staat natuurlijk aan de leiding met hun Superbike, maar samen met Yamaha Germany strijden onze jongens voor de eer van eerste Duitse team.







Het team is ingeschreven bij de klasse Superbike, maar eigenlijk rijdt het nummer 2 met een simpele Stockmotor, de dag voor de wedstrijd wordt er nog hard geoefend voor het werk in de pitsstraat zo snel mogelijk te laten verlopen, want nu moeten een aantal mensen allemaal gesmeerd hun ding doen op het miniaal aantal seconden. Het loopt steeds beter en met een gerust gemoed begeven ze zich te rusten om op zaterdag monter en fris te staan voor de race die non-stop 8 uur zal duren.
Na een korte Warm-up begint om 14 uur de startprocedure, als 6de staat de rood-zwarte Suzuki te schijnen, het is Werner die plaatsneemt aan de overzijde van de baan en al lopend de start moet nemen in een deelnemersveld van 54 teams.
De weer is gunstig na de vele regenbuien van de afgelopen dagen en er wordt dan ook van bij het begin een zeer strak tempo op nagehouden, maar als Werner na 40 minuten binnen komt om het stuur door te geven aan Olivier staan ze als 6de geklasseerd, Olivier neemt dadelijk het tempo over van Werner zodat ze mooi terugkomen na de wissel, die steeds minder tijd in beslag neemt. Door een kleine schuiver is Olivier even naar de 10de plaats teruggevallen, maar als Didier na zijn relais binnenkomt staan ze al terug op 7. Werner neemt het stuur terug over maar Didier meld dat de laptimer op de motor stuk is, zonder enige referentie draait Werner zijn 34 ronden, hij heeft geen idee hoe snel of hoe traag hij draait, wat een zeer vervelende klus is. Hij komt dan ook nog geagiteerd binnen, voor Olivier gaan ze naast het aantal af te leggen ronden ook nog zijn rondetijden op het pitbord zetten. Olivier wil zijn kleine misstap goedmaken en draait identieke tijden aan Werner. Het nummer 2 staat nu stevig op de 6de plaats als Didier zijn 2de relais aanvangt. Maar om 18.45 rijd Didier onverwacht de pitstraat in, hij heeft een verhitte motor. Michael Schäfer tracht water in de radiator te gieten die hevig overkookt, ondertussen duiken 3 mecaniekers met hun hooft onder het blok, en vinden een klein scheurtje waardoor het water lekt. Met droevige gezichten moet de beslissing worden genomen dat deze Endurance race voorbij is. Als de motor enigszins wat is afgekoeld wordt gevonden hoe dit is kunnen gebeuren. Om een vlotte pitsstop te kunnen maken, wordt de motor opgeblokt met een 1-pinspunt, daarvoor is een speciale bevestiging aangebracht, de bout die dit alles op zijn plaats houd, is losgekomen en daardoor heeft het blok schade opgelopen en gescheurd. 

Werner Daemen:

" Qua rondetijden kunnen we zeker mee met S.E.R.T., maar we verliezen het steeds in de pits, nu weten we zeker dat we klaar zijn voor Francorchamps, daar rijden Olivier en ik elk met onze eigen motor en gaan voor de overwinnen, maar eerst hebben we de belangrijke race van het IDM Superbike morgen."

Olivier Depoorter:

" Ik ben tijdens mijn eerste relais op de curbstones gekomen en even uitgegleden, maar snel terug de motor opgenomen, maar in mijn 2de relais heb ik zeer strakke tijden gereden en alles liep goed, maar tegen mechanisch defect kan je spijtig niet op."

Didier Van Keymeulen:

" De motor draait goed en is makkelijk bestuurbaar,ik kon vlot 1’29 draaien. We waren het eerste niet WK team wat zo’n mooi resultaat was geweest."

Vanaf vrijdag is het Yoshimura Van Zon Schäfer Motorsport Germany team aanwezig op het circuit van Francorchamps waar vrijdag eerst de Suzuki Day plaats vind en dan vanaf 18 uur de vrije training voor de 8 uur race plaatsheeft, vanaf 22uur krijgen we dan de nachttrainingen te zien. De 8 uur van Francorchamps heeft plaats op zaterdag vanaf 16 uur en eindigt om middernacht.

De uitgelezen kans om eens een kijkje te komen nemen naar een zeer professioneel team op een Belgisch circuit.

Tekst en foto: Pers Racing