Met de feeststemming nog vers in het geheugen is het al weer tijd voor een nieuwe baan, een nieuwe race en een nieuwe belevenis. Het Superbike evenement strijkt aankomend weekend neer op het sfeervolle en goed bezochte Brands Hatch te Groot-Brittanië. Hier zal, voor de Superstock 600, alweer de 6e race van het seizoen worden verreden. Hoewel de strijd om het kampioenschap al vaste vormen aan begint te nemen, kan er in de rest van het klassement nog van alles gebeuren. Een uitdaging om aan te gaan…
De eerstvolgende halte van deze uitdaging zal zijn op het circuit van Brands Hatch, dat zijn oorsprong vindt in 1926, toen er nog tegen de klok in werd gereden. Nog geen 30 jaar later vonden de Engelsen het toch slim de coureurs, zoals op de meeste circuits in Europa en de rest van de wereld, met de klok mee te laten rijden.
In een ronde komt een coureur op de 4.1968 kilometer lange baan negen bochten tegen, waarvan drie linksdraaiende en zes rechtsdraaiende. Brands Hatch staat bekend om de heuvels en moeilijke bochten (ook al zijn het er niet veel) waar techniek, snelheid en kracht voor benodigd zijn.
Om deze onder de knie te krijgen heeft Lennart vrijdagmorgen (11.45uur) een vrije training van 30 minuten, voorafgaand aan de eerste kwalificatie om 16.30 uur. Vrijdag zal belangrijk zijn om snel de goede afstelling van de motor en de beheersing van het circuit achter de rug te hebben. In Brno, 21 juli jl., is Lennart te lang bezig geweest met het verkennen van de baan. Dit is tijdverlies waar coureurs die al eerder op de baan hebben gereden geen last van hebben. Zo kom je al op een achterstand die in de laatste minuten goed gemaakt moet worden.
Met de baan nog vers in het geheugen zal zaterdag de tweede kwalificatie zich aandienen. Aangezien in Engeland de regendruppels redelijk vaak naar beneden komen vallen moeten we de factor ‘weer’ zeker niet uitwissen. Er komt dus ook een strategisch stukje kijken bij het racen. Indien vrijdag een natte kwalificatie wordt verreden is het alleen al belangrijk om meters te maken, aangezien het zaterdag wellicht droog kan zijn en je niet eerst de baan nog moet gaan verkennen. Andersom, vrijdag droog en zaterdag nat, geeft het belang van een goede eerste kwalificatie aan.
Zo zit er nog meer in het vat dan alleen de factoren ‘motor’ en ‘coureur’, Ook de banden, het weer, de tijd en de sfeer hebben o.a. invloed op een rijder en zijn motor. Some Racing probeert deze steeds beter op elkaar aan te laten sluiten, zodat er een totaalplaatje ontstaat en de prestaties omhoog kunnen. Hoewel we niet alle factoren in de hand hebben kunnen we alleen maar hopen op een goede startpositie na de tweede kwalificatie zaterdagmorgen zodat we de volgende dag met goede moed kunnen beginnen aan de race.
Normaal gesproken heeft Lennart zaterdagmiddag de race, maar in Brands Hatch heeft het EK Superstock 600 de eer op zondag aan te treden na de koningsklasse; WK Superbikes. Om 16:45 uur zal het ‘startschot’ (middels lichten) gegeven worden en barst de strijd om de EK plaatsen los. Wij hopen u bij terugkomst weer te kunnen berichten over een aantal behaalde EK punten. Lennart heeft er in ieder geval zin in, het team heeft er zin in en we hopen dat u ook niet kan wachten..
U kunt helaas pas vanaf zondag de uitslagen op www.some-racing.com vinden, kijk voor tussentijds nieuws zeker eens op racesport.nl ! Ook kunt u tijdens de vrije training, kwalificaties en de race alles uitgebreid volgen via http://superbike.perugiatiming.com.