LAUSITZ – Wat een vervolg had moeten zijn van de positieve prestatie in Assen is op dit moment om geschakeld in een nieuw dal voor Lennart van Houwelingen. In het Duitse Lausitz probeerde hij zich weer te bewijzen, helaas tevergeefs.
Vrijdagmorgen was de eerste vrije training, na de keuring op donderdagavond met goed gevolg te hebben afgelegd. In deze training reed Lennart zijn eerste ronden op het circuit van Lausitz. Al vroeg de pit out om de trainingstijd volledig te benutten. Constant opbouwend wist Lennart in enkele ronden op 1'56.074 te verblijven, waarna hij zich even af liet zakken om aan te kunnen pikken bij een snellere collega-coureur. Dit pakte goed uit, hij kwam met zijn tijden nog zo'n 3 seconden lager tot een 1'53.573 tot er iets onverwachts gebeurde. Wat bijna een highsider te noemen was dwong Lennart de motor even volledig recht te trekken. Bij deze vreemde beweging kwam zijn zwakke punt weer naar voren, zijn schouder vloog weer uit de kom. Met een ontwrichte schouder in zijn race overall spoedde Lennart zich naar de pits om de schouder zo snel mogelijk weer in de kom te krijgen en nog grotere beschadiging te voorkomen. Ook hier kregen Marinho en Johan het gewricht niet op zijn plaats. Snel werd besloten naar dr. Costa te gaan, waar de missie wel slaagde.
"Het was erg vreemd vanmorgen. Door een rare beweging voelde ik hem in een keer uit de kom schieten. Als je dat voelt is het al te laat."
Toch mocht Lennart van dr. Costa en de circuitarts diezelfde vrijdag nog een keer op de motor om zijn eerste kwalificatietraining af te leggen. Met weinig sprankelend resultaat. Een 30e plaats was het enige wat voor Lennart was weggelegd, ondanks een tijdsverbetering tot een 1'52.628. Volgens Lennart lag het niet echter aan zijn schouder.
"Natuurlijk is mijn schouder ontzettend gevoelig. Ik ben gelukkig goed ingetaped bij dr. Costa, zodat de bewegingsvrijheid een stuk beperkter is. Helaas heb ik erg veel problemen met de motor zelf tijdens het uit de bochten komen. Hij komt gewoon totaal niet van zijn plaats. Daarom rijd ik te veel bochten zelfs in de eerste versnelling. We gaan, na het testen van het blok om dit stuk van de motor uit te sluiten, nu een volledig andere tandwielverhouding erop zetten. Hopen dat het morgen werkt, anders zie ik de race somber in. Ik ga ervoor en hoop dat de motor onder mij er ook zo over denkt."
Na heel wat werk van Johan en een etentje buiten het circuit om de gedachten te verzetten was het zaterdagmorgen tijd voor de ultieme test. In deze kwalificatie zou naar voren komen of de wijzigingen verschil maakte.
"Wat een rotkwalificatie. De motor weet nog steeds niet stabiel te blijven. Het inremmen op de juiste rempunten gaat super, maar als ik een bocht uit moet komen is er bijna geen houden aan. Achter sta ik bijna haaks, iets wat het uit accelereren niet bevorderd. Zodoende kom ik nog steeds niet goed weg. Hoewel ik mijn tijd heb verbeterd naar een 1'50 geef ik te veel weg. Mijn schouder houdt het gelukkig goed vol, ik ben beperkter in mijn bewegingen maar ik kan rijden. Als de motor nu goed zou zijn moet het harder kunnen. Vanmiddag ga ik vechten voor wat ik waard ben, ik moet mijn plaats verbeteren. Punten zitten er denk ik niet in, ik kan mijn hoofddoel dus misschien niet waarmaken. Iets waar ik redelijk ziek van ben. Een goede reden om er des te harder voor te knokken."
En dat deed Lennart een paar uur later. Met al zijn kracht wist hij de motor 12 ronden het circuit over te sturen. Iets wat hem na een paar goede ronden steeds meer moeite ging kosten.
“De start van de race was goed. Ik won een aantal plekken en kwam net achter Roy ten Napel terecht, die een slechte start had. Maar toen was er, zoals zo vaak in deze klasse, in eerste bocht een valpartij. Ik kon er niet goed omheen komen en stond bijna stil. Ja, en dan rijd je ineens achteraan, in een verkeerd groepje. Ik had de eerste twee ronden nodig om op gang te komen. Het had gewoon beter gekund. Ik heb een drukke week achter de rug en heb na Assen twee dagen in bed gelegen. Toen ging gisteren m’n schouder nog eens uit de kom. Dus het zal allemaal niet zo mee. Ik hoop dat het in Imola beter zal gaan.”
Een moeilijk weekend voor Lennart van Houwelingen in Lausitz dus. Zeker toen ze zondagmorgen weer eens aan werden gehouden door de politie. Het vervoer van Some Racing (de Mercedes-Benz Sprinter met caravan) werd gezien als vrachtwagen. Laat deze nu eens net niet mogen rijden op zondag. Lennart en Marinho konden dus van 08.00 uur ’s morgens tot 22.00 uur ’s avonds op een parkeerplaats hun ‘zonden’ overdenken. Terug naar het circuit mocht niet en verder naar huis ook niet. Een extra lange dag aan een moeilijk weekend voor Houtje #31 dus.
De volgende race zal over enkele weken in Imola, Italië plaatsvinden. Dit zal in het weekend van 29 en 30 oktober aanstaande zijn. Laten we hopen dat we nogmaals goed uit een negatieve weekend kunnen komen en de laatste twee wedstrijden (Magny-Cours 6 & 7 oktober) wat moois kunnen laten zien!