Riyuichi Kiyonari was de leidende Hannspree Ten Kate Honda rijder in de negende ronde van het World Superbike Championship in Brno dit weekend. Na een indrukwekkende ronde in de Superpole kwalificatie behaalde Kiyonari dit weekend zijn beste positie op de grid tot nu toe, hij startte beide races vanaf de vijde plaats. Na een niet al te goede start in de eerste race kwam Kyonari de eerste ronde als negende over start finish maar hij wist zich te herstellen en finishte de race als vijfde.
Kiyonari hield het tempo goed aan in de tweede race en zette een nieuw ronde record op 2’00.107 voordat deze verbeterd werd door Michel Fabrizio in de laatste rondes van de race. Door het gebrek aan grip aan de achterband kon de Japanse rijder zijn positie niet verder verbeteren en finishte hij net buiten de top vijf op de zesde plaats.
Als gevolg van een zwaar weekend van kwalificeren moest Carlos Checa zijn races beginnen vanaf de dertiende plaats op de grid. Hij wist zijn positie tijdens de race te verbeteren en finishte in de eerste race als achtste, maar door een probleem met de elektronica van zijn motor kwam er een vroegtijdig en teleurstellend einde aan zijn tweede race.
Kenan Sofuoglu startte de races vanaf de zesentwintigste plaats op de grid maar was vastbesloten om zich door het veld heen te werken en een punten-scorende positie te veroveren. Sofuoglu had beide races een goede start en kwam beide keren als tiende over de finishlijn. Een positief resultaat voor de Turkse rijder die het hele seizoen al moeilijkheden kende.
Na de ronde in Brno staat Carlos Checa nu vierde in het kampioenschap terwijl Ryuichi Kiyonari en Kenan Sofuoglu respectievelijk de tiende en de zestiende plaats in handen hebben.
Ryuichi Kiyonari, race 1, 5e positie, race 2, 6e positie.
"Ik heb geen problemen met de setting van de machine, het gevoel was erg goed dit weekend. De laatste drie of vier ronden begon de motor last te krijgen van ‘misfire’ maar ik wist mijn positie te behouden. Ik probeerde mijn voorband te sparen maar pushte daardoor te hard op mijn achterband waardoor deze in de laatste rondes versleten was. Mijn monteurs hebben hard gewerkt en we hebben dit weekend hard gepusht om dit resultaat te behalen.
Het was niet makkelijk maar we wisten een goede setting voor de motor te vinden en het tempo erin te houden. Ik ben teleurgesteld over de start van de race, ik heb daar teveel laten liggen. Als ik een goede start had gehad, had ik een nog beter resultaat neer kunnen zetten."
Carlos Checa race 1, 8e positie, race 2, DNF
"Ik had wat problemen met de voorband in de eerste race, hij versleet te snel en ik had geen mogelijkheid meer om de snelle jongens bij te houden. We veranderden de setting de tweede race een beetje om de levensduur van de voorband te verlengen en het gevoel met de machine werd een stuk beter. Natuurlijk was het niet makkelijk vanaf de dertiende positie op de grid de race te starten en mezelf naar voren te rijden. In de tweede race wist ik aan te haken bij een snelle groep. Toen begon ik problemen te krijgen met mijn motor, hij stopte er gewoon mee. Ik resette mijn elektronica en schakelde de traction control uit om nog een ronde te rijden, maar het was al verloren en ik moest terug naar de pits. Het was een teleurstellend resultaat voor mij."
Kenan Sofuoglu race 1 en 2 10e
"Ik startte de race vanaf de zesentwintigste positie en finishte beide races als tiende. Het ziet er naar uit dat we de goede kant opgaan. We hebben er goed ons best gedaan in de test van Vallelunga om mijn rijstijl te verbeteren en het ziet er naar uit dat we daar vandaag het resultaat van zagen. Mijn fysieke gesteldheid wordt beter en er is nu zeker meer motivatie voor de aankomende races. Ik kijk er naar uit om naar Brands Hatch te gaan voor de volgende ronde."
Ronald Ten Kate, Team manager:
"We kunnen duidelijk niet blij zijn met de resultaten die we in Brno hebben gehaald, maar we moeten ook wat positieve punten van het weekend erbij halen. Sofuoglu finishte twee sterke races en het lijkt erop dat hij een betere manier van rijden heeft gevonden. Hij paste zichzelf een rijstijl aan die beter past bij de Honda CBR 1000 RR en hij is hopelijk weer op weg naar voren. Kiyonari liet ook een sterke wedstrijd zien. Vooral in de tweede helft van de tweede race toen hij aansloot bij de leidende groep ondank de problemen met ‘misfiring’ die hij had met zijn motor. Hij gaat nu naar de twee circuits in het kampioenschap die hij het beste kent van zijn carrière in het BSB racing. Voor Carlos was het ook een beetje een keerpunt. Na twee teleurstellende races was de tweede race van het weekend een keerpunt . We dachten dat we weer een goed tempo te pakken hadden en het zou een ommekeer voor hem worden. Op Brands Hatch zouden we weer moeten vechten voor het podium. Het is duidelijk dat wij daar moeten staan met onze rijders en motoren".