Teams: Lenteraces Assen, 5e plaats voor Mike Velthuijzen

51

Zo na lang wachten is het eindelijk zo ver, we gaan richting het Noorden om ons op te maken voor de eerste ONK race van het seizoen de bekende Paasraces!

Op vrijdag 6 april maken wij ons gereed om richting Assen te rollen helaas kan onze chauffeur Toon dit keer niet van de partij zijn vanwege rugklachten. Nee het komt niet doordat hij voor de 2e maal de peilstok uit de vrachtbak heeft proberen te trekken!!!! Het team wenst Toon sterkte en spoedige beterschap.
Gelukkig was een van mijn oude monteurs, Keesjan Scheepmaker, bereid de MRTT combinatie richting Assen te sturen want dat rijbewijs bezit ik niet.







Zaterdag 7 April
Rond de klok van 11 uur begonnen we aan de eerste training. Het weer was redelijk goed weer ,de zon scheen, het asfalt was droog en het was een aangename temperatuur.

We begonnen met de basisafstelling van Frankrijk , en naar eerste indruk leek die redelijk uit te pakken. Maar zoals ik al zei we hadden in Assen een iets aangenamer temperatuur dan in Frankrijk. Dat resulteert in een lagere viscositeit, de olie is vloeibaarder, van de demperolie zeker na een paar rondjes rijden. Daardoor gaat de machine softer aanvoelen zodat dat de gehele setting een snuifje harder moet, een beetje meer dempen instellen.

Voor de eerste training was zo’n 20 min beschikbaar minus opstart- en aflooptijd dus veel tijd om iets te kunnen veranderen blijft dan niet over. Deze training werd afgesloten met een 7e trainingstijd. De 2e tijdtraining verliep al stukken beter.De monteurs hadden op ervaring de setting van de fiets over het geheel wat harder gezet, daardoor kun je beter voelen wat het rubber onder je doet, je krijgt gewoon wat meer controle over het geheel en je hebt niet het gevoel dat je op een dansende crossmotor zit.Het rijden ging steeds beter naarmate er meer kilometers werden verreden ,de rondentijden gingen met 0,40 sec per ronde naar beneden, reden genoeg voor een glimlach.Al met al waren we deze training zo.n 2 sec sneller als de eerste maar de rest van de coureurs staat ook niet stil dus wij sloten deze training op een 8e plaats af, een verdiende 8e plaats. 

Maandag  9 April
Het werd een druk bezochte dag, vele vrienden/fans sponsoren en de trouwe MRTT groep

Bestudering van de data op de zondag avond had de monteurs nog aanleiding gegeven tot een paar kleine wijzigingen aan de motor. Denk hierbij aan fijntuning beetje carburatie, een hapje compressie en een plukje ontsteking, de finishing touch. De motor reageerde hier in de race verdienstelijk op, Jan had de carburatie zoals gewoonlijk perfect voor elkaar, de fiets at zogezegd als een vogel uit de hand.

Bij de start kwam ik redelijk goed weg en kwam de eerste paar ronden in 9e positie door. Na wat inhaalwerk stuitte ik op de Belg David Drieghe, mijn rondetijden tot dan toe lagen zo,n 2 sec lager dan die van hem, maar om een of andere reden kwam ik er niet langs. Hij zat me meer dan in de weg en ik begon me als maar meer daaraan te ergeren. ( u kent hetzelfde fenomeen wel vanuit de files)
Ik verprutste zo,n 5 ronden aan zijn kont en als ik hem in het bochtenwerk net passeerde dan kwam hij me even later op het rechte eind weer vlot voorbij.

Uiteindelijk wist ik hem toch voorbij te gaan en voor te blijven en vervolgens een gaatje te slaan.Dat bracht me op de 5e plaats in de wedstrijd. De nummers 3 en 4 waren helaas al ver uit beeld. Toen na 11 ronden het zwart wit geblokt viel van deze eerste race van seizoen 2007 werd dan ook een 5e plaats in de rangschikking behaald.De 2e ONK wedstrijd zal vereden worden op de Varsselring te Hengelo (Gld) .