Na 8 jaar in de 125cc racen (in bijna alle landen van west europa) vond Mark vorig jaar oktober een mooie afscheidsrace in het motor mekka Brands Hatch. Het idee was om na een totaal van 14 jaar te stoppen met racen.Vader Peter van Daalen (pevada) stemde daarbij in en zo ook werd er èèn 125cc verkocht.
Toch kan Mark het niet laten, op veler verzoek (voornamelijk uit Engeland) keert Mark terug van nooit weggeweest op een racer.
Ditmaal een Yamaha R1 uit 2005, uitkomend in de superstock 1000 klasse in het British Superbike Championship (BSB).
Het pevada tijdperk is voorbij en Mark zal nu zijn eigen team moeten samenstellen. Dit is hem al aardig gelukt, zijn team bestaat in totaal uit 4 personen (allen afkomstig uit Engeland) Alle onderdelen en de motor en bus zullen ook opereren vanuit Engeland.
Dit maakt Mark nu dus ook tevens teammanager en P.R. man wat heel wat werk met zich meeneemt.
De nieuwe naam van het team is: Dutch-2-UK racing
"vooral het logistieke aspect is erg lastig, zorgen dat alle onderdelen op tijd klaar waren en dat de motor nu in Engeland staat maakt het allemaal behoorlijk ingewikkeld. Gelukkig kan ik een gedeelte overlaten aan mijn 2 monteurs en chauffeur die de motor in Engeland zullen onderhouden."
Aldus Mark.
Het doel in dit aankomend seizoen is om zoveel mogelijk kilometers te maken om zo ook te wennen aan de motor en aan alle circuits, Mark zal zichzelf proberen te profileren als een ervaren en consistente coureur en zal hopelijk ook nog hier en daar wat punten proberen te scoren.
Om dan in 2009 uit te komen in een Brits team waar het doel erg duidelijk is, namelijk podiums scoren.
Qua budget zijn we helaas nog niet rond voor het hele seizoen, tot dusver zal het mogelijk zijn om alleen de eerste 5 races te verrijden van de in totaal 12. Het voltallige team is op dit moment nog druk bezig om de financiën rond te krijgen, hopelijk zal het team voor April nog enige duidelijkheid krijgen van potentiële sponsors.
Mark ziet het allemaal positief tegemoet en kijkt uit naar de eerste test op Cartegena eind Februari.
De eerste meters van Mark van Daalen op een 4-takt!
De overgang van een 125cc naar een dikke duizend ondervond Mark afgelopen week tijdens een 3 daagse test in zuid Spanje (Cartegena).
Mark moest zichzelf redden in Spanje aangezien dit seizoen zijn vader heeft bedankt om hem te assisteren (pevada blijft toch een 2-takt persoon). Alhoewel pevada niet direct met het team verbonden is heeft hij zich wel degelijk ingezet in alle voorbereidingen en het aller belangrijkst: de motor gefinancierd!
Motor gegevens: Yamaha R1 uit 2005 met akropavic uitlaat systeem maar zonder enig electronica zoals power commander of data logging.
De 3 testdagen stonden vooral in het teken om Mark te laten wennen aan de dikke Yamaha duizend.Totaal verschillende motorfiets dan met de 125cc waar Mark de afgelopen 8 jaar zich mee bezig gehouden had. Het zal betekenen dat Mark zijn rijstijl zal moeten aanpassen en moet oppassen het brute vermogen op het asfalt te houden. Op dag 1 werden er 5 sessies verreden, welke allen ten volste werden benut (veel kilometers maken en vertrouwd raken met de motorfiets). Einde van dag 1 werd een tijd genoteerd van 1m47.6 (deze 1e dag werd trouwens verreden op 1 set banden)
Dag 2
De eerste sessie kon Mark zijn tijd van de dag ervoor gelijk evenaren en Mark besloot om een nieuwe achterband te laten monteren. Zo gezegd zo gedaan en Mark kon gelijk 2.5 seconden van zijn tijd beste tijd af halen. (1m45.2)
Aan het einde van dag 2 werd een (gebruikte) voorband gemonteerd en de tijden gingen weer met een seconde naar beneden! Totaal verrast (maar blij) kon Mark het eigenlijk zelf niet geloven dat hij zich redelijk snel kon wennen aan de rijstijl van de dikke duizend. Het doseren van het vermogen moest nog wel wennen. Tijdens de avonduren werd er geconstateerd dat de voorvering moest worden aangepast omdat deze totaal geen veerweg meer over had. Besloten werd om er 15cc olie bij te doen in de beide voorpoten.
Dag 3
S’morgens met de aangepaste voorvering kon Mark zijn tijden van gisteren gelijk evenaren terwijl zijn banden al snel weer begonnen te slijten in het warme zonnige weer van Spanje.
Tijdens de Lunchpauze Had Mark een nieuw set banden laten monteren. In de 2 laatste sessies van die dag gingen de tijden snel omlaag en kon Mark constant in de 42’s rijden.
Vermoeidheid begon toen ook al parten te spelen, maar dat gezegd kon Mark toen de 3e dag afsluiten met een rondetijd van 1m42.1.
Omdat Mark zijn tijden t.o.v. dag 2 met twee seconden had verbeterd moest er weer meer olie in de voorpoten gedaan worden omdat deze weer onderin kwamen.
Om de vering te testen en een ander compound achterband werd er toch de eerste 2 sessies gereden door Mark. Met een nieuwe achterband reed Mark gelijk die ochtend al 2x in de 1m42. De 2e en tevens laatste sessie wou Mark proberen om een race te simuleren. Dit ging helaas niet omdat er al na 3 ronden even een rode vlag situatie was.
Mark stelde zijn voorvering iets af en ging de baan op en kon nog 7 ronden rijden. In de 6e ronde klokte Mark een 1m41.4 !! Dit betekende dat Mark na een goede 3 dagen nu al op 3 seconden is verwijderd van het kampioensteam van 2007 (die een snelste tijd noteerde van 1m38.6)
Mark is zeer tevreden over zijn bevindingen met de Yamaha R1 en ook zeer content met de rondetijden, gezien het feit dat de vering bijna als standaard staat afgesteld. En er toch een degelijk verschil qua vermogen is met de nieuwe 2008 modellen.
Er zal niet meer getest worden in maart, eerstvolgende keer dat Mark op de Yamaha stapt is tijdens de eerste race van het seizoen in Brands Hatch (4 tot 6 April)
Laatste nieuws is te volgen via: http://www.pevada.com/