Teams: Met vallen en opstaan scoort Allard eerste ONK punten

102

Al vanaf vrijdagmiddag was het hele Team Oliveira aanwezig op het zonnige circuit van Hengelo (Gld.) Allard Kerkhoven is vanaf 2002 al bekend met dit circuit wat bijna ieder jaar zich verbeterd, terwijl het voor Leon Bovee zijn eerste kennismaking was. Daarom werden er vrijdagavond meerdere rondjes per fiets afgelegd.

Zaterdagmorgen om 8.35uur stond er eerst een vrije training op het schema, ideaal om zoveel mogelijk aan de afstelling van de motor te werken. Terwijl Allard het alweer naar zijn zin kreeg, had Leon steeds meer bedenkingen over het circuit.







Tijdens de eerste kwalificatie verbeterden beide rijders ruim hun rondetijd, waarbij Allard zelfs op een keurige 5e positie eindigde. Leon welke een 15e tijd reed, besloot niet verder deel te nemen aan dit evenement en alleen op permanente circuits te gaan rijden.

Voor de tweede kwalificatie werd er weinig veranderd aan de motor van Allard. Wel werd er een ander setje gebruikte banden gemonteerd, wat achteraf niet de beste keus bleek. Vanaf het begin had Allard last van een erg snel wegbrekende achterband. Hij kon dan ook net zijn rondetijd niet verbeteren en zakte terug naar een 11e plaats.

Zondagochtend was er eerst nog een warm-up voordat er aan het einde van de middag de race verreden zou worden. Nadat het inmiddels er gezellig was geworden met de sponsors en fans ging om 16.00uur het circuit open. Na de startprocedure mocht Allard vanaf de vijfde rij van start gaan. Zijn start was goed, maar hij kwam erg in de verdrukking bij de eerst bocht. Vanaf een 13e plaats raakte hij in gevecht met een groepje om de 10e positie. Halverwege de voorlaatste ronde pakte hij de 10e plaats, maar halverwege de laatste ronde werd hij van achteren aangereden. Hierbij eindigden beiden op het asfalt. Gelukkig wist Allard snel zijn motor weer te starten en de race op een 13e positie uit te rijden, daarmee toch nog zijn eerste ONK punten scorend.

Allard:

“De eerste meters van mijn start waren erg goed. Echter de naast mij gestarte Rafaël Sinke kwam helemaal naar links waardoor ik gedwongen werd van het gas te gaan. Hierdoor kwam ook de nummer drie van rij vijf, Ronald ter Braake voorbij. In de eerste bocht ging het verder goed en hier kwam ik dan als 13e uit. Vanaf het begin ontstond er een groepje met ter Braake, Sinke, de Boer, ikzelf en Robert de Vries. We raakte ter Braake kwijt doordat hij een keer rechtdoor ging. Na een paar rondjes kwam Robert mij weer voorbij en ging gelijk door tot strak achter Sinke te zitten. Jammer genoeg maakte hij een paar kleine foutjes, waardoor Sinke een gaatje sloeg. Waarna wij met z’n drieën overbleven voor het gevecht om de 10e plaats. Nadat ik meerdere rondes achter hen zat wist ik waar ik het won en verloor. Een tweetal rondes voor het einde besloot ik dat ik er langs moest. In een supersnelle bocht terug richting de bekende Molenbocht ging ik met een snelheid van boven de 200km/h Robert voorbij en zette de aanval in op Danny. In de langzaamste bocht remde ik hem er netjes en gemakkelijk uit. Met ingaan van de laatste ronde werd het erg spannend. Als ik ze in de langzaamste bocht achter me wist te houden was ik er zeker van dat ik 10e zou worden. Ik remde weer netjes laat en stuurde de bocht in. Ineens vanuit het niets een klap tegen de zijkant van mijn motor en lag ik op de grond. Robert de Vries probeerde mij en Danny er in één keer uit te remmen maar raakte de controle over zijn motor volledig kwijt en beukte vol op mij in. Nadat ik stil lag probeerde ik zo snel mogelijk weer op de motor te komen. Door de erg snelle hulp van de baco’s stond de motor weer snel rechtop. Voorzichtig controlerend of de voorrem het wel gewoon deed, ging ik toch voorzichtig richting de finish, waar ik nog als 13e langs kwam.

Ik ben wel erg blij dat ik toch nog heb kunnen finishen en zo drie punten scoorde. Wel heb ik na twee races veel te weinig punten om enigszins mee te doen voor het Nederlands kampioenschap.”

Vanwege de tot nu toe matige scores in het ONK, hebben we als team besloten ons nu meer op het Duitse IDM Superbike te concentreren.

Dit houdt concreet in dat we niet deel zullen nemen aan de ONK race op Eemshaven. We zullen tijdens dat weekend aan de IDM race op het circuit van Oschersleben deelnemen.

Het laatste nieuws omtrent Allard is dat hij door de valpartij toch letsel aan zijn rechtervoet heeft opgelopen. Na het maken van foto’s afgelopen maandag bleek een pees losgescheurd, die tevens een stokje bot had losgetrokken. Aanstaande woensdag zal Allard in Geldrop bij dokter Luiten verder behandeld worden.