Wederom de vraag, krijgen we regen of niet? Bij de warming up vanochtend vroeg, geen regen. Bij de start vanmiddag, geen regen. Daartussen wel regen. De 125 cc IDM kon om 12 uur vanmiddag op een droge baan starten, wat een geluk! De regenbanden zaten al onder de motor maar de jongens van de superbike hadden de baan mooi droog gereden, onze dank daarvoor. Vanaf de 3de startrij dus, 11 plek. Daarvandaan moesten we starten.
Randy Krummenacher had zich afgemeld, hij wilde geen risico nemen zo vlak voor de Grand Prix in Assen. GP rijders Stefan Bradl en Jonas Folger waren wel present. Bradl zou eigenlijk ook niet starten maar omdat de regen was verdwenen kwam hij terug op zijn besluit. Daar zou hij spijt van krijgen, in de eerste bocht lag hij eraf. Michael daaraan tegen had deze keer geen zin om er naast te gaan liggen dus die zorgde voor een veilige doorgang voor zichzelf. In het gedrang schoof hij enkele plaatsen op. Hij moest wel want zijn kwelgeest Karthreininger dook naast hem op, "wegwezen van hier, hem wil ik niet zien". Die eerste bocht zou hem later helpen want juist voor deze bocht remde hij 20 meter later dan de rest, op deze manier kon hij Karel Pesek op zijn snelle Aprilla bijhouden, alhoewel onze Honda niet helemaal onderdoet want ook op het rechte stuk kon Michael hier en daar een Aprilla bijhouden.
Na 5 klappers tegen het asfalt in 3 weken tijd, is het voor Michael zaak om het hoofd koel te houden en alleen het rubber van de banden het asfalt te laten raken. Folger loopt in de eerste 4 rondes zo hard uit, hij neemt een zekere voorsprong van 8 seconden op zijn volgers Schrotter en Jakub Kornfeil (gastrijder uit de rookies cup, ook op een Aprilla, rijd normaal achter in het veld maar heeft een nieuwe motor, een nieuwe snelle motor dus). Het is een genot om te zien hoe snel Folger een bocht in gaat en hoe laat hij op de remmen gaat, hij straalt vertrouwen uit, zonder twijfel. Michael hoeft zich niet op hem te concentreren, hij vecht tegen andere zaken. Hij werkt aan zijn eigen vertrouwen, hij werkt toe naar zijn oude gevoel, onbezorgd op de motor zitten en gewoon gas geven. Gestaag rukt hij op en passeert 2 collega’s, "wegwezen, ik ben bezig!", dan volgt de rode vlag. Onze Australische vriend Blake Leigh Smith, broer van onze grote vriend Jackson (van vorig jaar) rijd frontaal op de motor van collega Patrick Meile, die was er voor zijn neus afgeslingerd met een highsider. Blake is afgevoerd met de trauma helikopter richting het hospitaal, hij heeft last van kortademigheid en was dizzy in het hoofd. We hopen dat het niet al te ernstig is. Race stilgelegd en na een kwartier een herstart, weer opstellen op de grid en een nieuwe aftrap. Michael was weer goed weg en overleefde wederom de eerste bocht. Als 6de kwam hij de "topspeed" afdaling af. Op deze afdaling gaat Jonas Folger als een raket en Michael lukt het om hem dat
2 keer na te doen, op het einde van de rode curbstones remmen en gas los en hard de bocht in, zo moet het vriend. Beetje bij beetje komt Michael in zijn oude doen, vol lef de bocht in knallen en constante tijden van in de 1,30 rijden.
Michael eindigt uiteindelijk als 7de en wordt 8ste in de uitslag van 2 wedstrijden, 6de als je de 2 gastrijders niet meerekent. Nog geen podium maar dat komt vanzelf weer, het IDM duurt nog 4 wedstrijden, tijd zat voor nieuwe kansen. Michael reed in deze wedstrijd zijn snelste ronde trouwens wel 0,7 seconden sneller als vorig jaar, hij werd toen 6de in de einduitslag. In het IDM word dit jaar niet langzamer gereden, hier geven ze dit jaar goed gas.
Vanaf dinsdag zitten we in Assen, om 12 uur melden wij ons daar aan de poort. Michael heeft goed vertrouwen opgedaan hier en gaat vol goede moed naar de GP toe. Eens kijken hoe de Duitsers zich houden op Michael zijn thuisbaan. Zij hadden hier het voordeel, volgende week heeft Michael het voordeel.
Ps. De race die op het programma stond van 17: 20 uur is afgelast.