Op vrijdag 4 en zaterdag 5 April ging voor het gehele ONK circus in Hockenheim van start daar de Paasraces in Assen terecht waren afgelast. In eerste instantie zouden de kwartliters niet mogen deelnemen in Hockenheim maar na lang overleg mochten de 125 cc en de 250 cc samen starten in de open 125 cc en 250 cc klasse. Gelet op mijn TT aspiraties moest ik daar bij zijn.
Op woensdag 2 en donderdag 3 April stond ik gepland voor de officiële FIM test van de WK Endurance op Le Mans vanwege de beroemde 24 uur wedstrijd die daar verreden zal worden in het weekend van 19 en 20 April a.s. Ook onze Nederlandse WK coryfee Barry Veneman gaat daar deelnemen voor Suzuki SERT.
Mijn Test op Le Mans gold het nieuwe WK Endurance Team Nederstaete Racing waarvoor ik uitkom. De andere rijders in dit team zijn Mario van Vossel, rij instructeur bij de Race Academy, Martin Hoogeraad en Mike Bolman (reserve). Het is heel plezierig zo in alle rust trainingskm’s te kunnen maken, tijd in het zadel loont echt.
Na de Test op Le Mans moest ik wel wat haast maken om de volgende ochtend in Duitsland op het korte maar prachtige circuit van Hockenheim te staan. Ho, even eerst pit-box leeg en zaken inruimen. Aansluitend de start van een aansluitende 12 uurs rit voor de vrachtauto door Euro, geen douane, heerlijk..Gelukkig was ik in gezelschap van Ab van Ginhoven die het gaspedaal goed wist te vinden en zodoende ik wat tijd had voor meneer de uil. Niet voor te stellen maar dat gerace en de zaken eromheen zijn behoorlijk vermoeiend.
Zoals niet bij ieder bekend heb ik mijn 250 cc Honda uit 1996, de eenarmige bandiet, weer van stal gehaald. Dat mede omdat de 2002 Honda, normale achtervork, netjes bij MRTT sponsor Hugen in de showroom staat.
Ik ga met mijn Honda dit jaar geen stratencircuits meer rijden maar probeer wel een aantal ONK en EK wedstrijden mee te pakken om zo het echte gevoel van het 2 takt racen te behouden naast WK Endurance. Ik hoop daarmee toch nog de 250cc klasse te promoten want de 250 cc is helaas een uitstervend ras.
Naast ONK en EK ik ben ook serieus in gesprek om dit jaar nog een GP te rijden op meer competitief materiaal. Ik denk daarbij aan de TT in Assen waarvan ik de kwalificatie limiet inmiddels met m’n oude Honda reeds gehaald heb. Dit keer wil ik niet met een oude eenarmige bandiet uit 1996 of op een versere Honda uit 2002 een gooi willen wagen maar dit zou dan moeten gebeuren op een echte Grand Prix Aprilia en daar is zicht op ! ( wordt vervolgd)
Verder ga ik me 100% concentreren en focussen op de WK Endurance waarin het Nederstaete Team uitkomt op een Yamaha SP R1 superstock. Verder neem ik wat deel aan de ONK Supermoto op een KTM 525. Plan is deel te nemen op de permanente supermoto circuits.
Verder hoop ik van de partij te kunnen zijn als instructeur bij de Race Academy, we zien wel hoe het allemaal loopt. First things First.
Als je van een superbike overstapt op een 250 cc dan heb je echt het idee dat je op een bromfiets met veel pk’s stapt. Een ludieke ervaring is dat met zo’n brommer de bochtsnelheid toch net even hoger ligt dan met de dikke 1000cc en dat gummen met minder gewicht z’n voordelen biedt, domweg flitsender. De korte baan met heftig stuurwerk was een kolfje naar de 250 cc hand, de vrije trainingen liepen perfect waarbij de snelste tijd werd gezet.
Zaterdag, wedstrijddag.
De dag begon erg slecht, regen regen en nog eens regen!
Maar alle trouwe MRTT fans zaten toch vol spanning op de kleine tribune want al hun nieuwe rijders kwamen dit weekend aan bod, incl een zekere Velthuijzen in MRTT pak op de eenarmige Honda in MRTT kleuren ! Regen of niet de MRTT fans zijn er altijd…..TOP! Terzijde: de tribunes waren leeg, toch zonde, een kleine advertentie, een open hek… het kan veel uitmaken.
De kwalificatie trainingen waren zoas gezegd in de regen maar gelukkig had ik meteen een goede set-up voor de fiets en was ik tevreden met de keuze van de gearing.
In de eerste training concentreerde ik me op de snelle concurrentie en stond zo’n 2,8 sec los van de 2e man. In de 2e training, nat wegdek minder regen, werd er beduidend harder gereden door de snelle rekels. Ik besloot te consolideren en kon niettemin de pole behouden.
De race
Gelukkig hadden we een opdrogende baan en vertrokken alle deelnemers op slicks.
De race zou gaan over 20 ronden meende ik. Ik had me voorgenomen me gedeisd te houden en te proberen om gewoon zo’n ronden of 15 achter tweede man, de Zweed Hendrick Shcariwha, te blijven hangen om in de slotfase van de race de leidende positie te veroveren.
Niets bleek minder waar, bij het doven van het rode licht kon ik de leiding behouden, als pole-position starter mocht het gehele veld aanvoeren.
De eerste 5 ronden had ik de Oostenrijker Rodger Heili in mijn wiel hangen.
Ronde na ronde bleef ik pushen om harder te rijden en ik zag op mijn pitbord dat ik m’n voorsprong op Heili aan het uitbouwen was.
Het gum- en glijd-gehalte van de eenarmige was erg hoog maar de gedachte dat ik kon gaan winnen werd steeds groter
Na 20 minuten en twee ronden, dat was na 15 ronden, viel dan "eindelijk" het zwart wit geblokt en mij eerste overwinning in de 250 cc klasse was een feit.
Er is maar één nummer 1….Yes!
Op naar de eerst volgende 250 cc EK race in Tsjechië op het circuit van Most. En zoals eerder vermeld de aankomende race is de WK Le Mans in de week van 19 en 20 April a.s.