Teams: Mooi weekend voor Westerman Racing in Hengelo

128

Onder prachtige weersomstandigheden werden op zaterdag de kwalificaties verreden. Voor de racedag op zondag waren de weersvoorspellingen een stuk slechter, maar gelukkig was het vrijwel de hele dag droog en konden de regenbanden ongebruikt blijven.

Ferry:







In de trainingen heb ik veel geworsteld met het vinden van de rijlijnen, overbrengingen en setting.

Een 19e positie voor de startgrid behaald in de kwalificaties. Voor de warming-up hebben we een setting geprobeerd die gelukkig erg goed uitpakte zodat het zware insturen van dit jaar eindelijk was verdwenen. Vooral het snelle stuk terug was nu een verademing dus dat moet ook zijn voordeel voor Assen gaan geven met de vergelijkbare snelle bochten.

Race: 19e startplek dus.

Ik was goed weg en kon 2 man pakken. Het was erg krap maar gelukkig ging het hele veld goed door de eerste bochten door. Volgas naar het stuk achterop, remmen en terugschakelen. Helaas door de nieuwe overbrenging kwam ik in een te hoge versnelling de bocht uit waardoor ik weer 19e lag. Bij de Boschbocht Gert vd Bosch eruit geremd maar Gert pakte me weer terug bij de Molenbocht. De komende ronde Gert weer teruggepakt bij de Manenbocht en ook Gian van Zandbeek kon ik passeren door hard de Manenbocht uit te komen en zo de 15e positie in handen te nemen. Alwin Hes zat nu voor me waar ik me op ging focussen. Ik was sneller maar moest eerst het gaatje dicht rijden. Toch lukte het me in de volgende ronde in de snelle rechter knik bij de boerderij: 14e. Bertus Folkersma zat nu voor me. Bertus had een goed tempo te pakken waardoor ik 4 ronden met hem in gevecht was zonder echt weg te kunnen rijden. Vooral met remmen was ik sterker en toen ik dat meer ging benutten kon ik er makkelijk langs en wat bij Bertus weg rijden: 13e. Peter Schalken had een gat geslagen voor me en dat was te groot om naar toe te rijden, maar ik had zo wel een mooi richtpunt. Branko Srdanov viel voor me uit en zocht de pits op: 12e….dat ging lekker! 2 ronden later werd ik opeens uitgeremd door Harry van Beek. Die heeft zich een keertje verremd dacht ik, en ik ging vol goede moed achter de ervaren Harry van Beek aan. Wat kan deze man sturen zeg, en ik deed goed mijn best om het net zo te doen. Door bij de Veldersman bocht goed laat te remmen en hard uit te komen kon ik naar Harry toe lopen; mede met dank aan mijn snellere Suzuki. Ik zet hem naast de MV Agusta van Harry en rem zo laat mogelijk want dat kan Harry als geen ander! Het lukt, ik ben er langs en loop zelfs ietsje bij hem weg. Ik kwam weer als 12e de laatste ronde door en kon overal een aanval van Harry verwachten. Dit bleef uit tot aan de Molenbocht waar Harry me links heel onverwachts inhaalde en ultra laat remde. Zo laat dat hij de apex niet haalde maar toch genoeg was mij achter zich te houden op de finish.  13e geworden dus. Legrelle valt er tussenuit voor het ONK wat een 12e plaats en 4 ONK puntjes opleverd. Kortom, ik ben heel erg blij! Weer een compleet nieuwe ervaring opgedaan, strakke rondetijden gereden ( 6×1.52 en 6×1.53).

Tijdens de race bleek ook dat de nieuwe overbrenging in orde was. In het begin was het even zoeken naar de juiste versnelling maar dat had ik na 5 ronden goed door waarna het zijn voordeel ging geven. De race goed gereden door continu snellere tijden te rijden dan in de kwalificaties. Hengelo begon ik nu pas echt beter door te krijgen. Kortom: positieve ervaring voor volgend jaar!

Fred:

In de trainingen op zaterdag heb ik stukje bij beetje het tempo opgevoerd om het circuit te leren kennen. De afstelling was eigenlijk gelijk vrij goed voor mijn gevoel. We hebben op een andere tandwielverhouding en wat kleine puntjes voor de vering na niets veranderd.

De baan is erg smal en er zitten zeer snelle stukken bij, de marge bij fouten is echter vrij klein. Elke training gingen er zo`n 3 seconden af; en na de tweede kwalificatie had ik een 25e plek op de startgrid met een tijd van 1:54.6.

Mijn start was goed en ik kon een aantal mannen pakken. Mijn eerste doorkomst was op de 21e plaats. Het duurde een paar ronden tot ik in mijn ritme kwam en hierdoor was ik de aansluiting met mijn voorgangers al een beetje kwijt. Langzaam kon ik wegrijden bij de mannen achter me. Tijdens de race zag ik enkele mensen uitvallen en zich verremmen wat mij dus een betere positie opleverde. Eigenlijk heb ik het grootste deel van de race in niemandsland gereden. Mijn snelste ronde was 1:54.5, toch had ik gehoopt wat sneller te kunnen zijn. Uiteindelijk kwam ik als 18e over de streep. Met één gastrijder voor me is dat dus een 17e plaats in het ONK. Gezien de startplek een goed resultaat.

Vanaf nu enkel nog Assen en Spa voor het ONK. Daar zullen de startlijsten en uitslagen toch weer anders zijn. We gaan hard werken voor een goed resultaat, en proberen de progressie van begin dit seizoen voort te zetten!